Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa inläggen 2016

Publicerad 2016-12-20 20:42:00 i Allmänt, Flygföretagande, Kalla kriget, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Då var det åter dags för lite rannsakande och funderingar runt bloggandet. Jag brukar ju några dagar innan jul lägga ut ett sådant inlägg med lite allmänt surr om saker som slår mig, när jag sitter här på kammarn och knackar ner mina alster.

Jag har mer och mer reflekterat över det jag kämpar för, där bloggen är det främsta verktyget: "Kriget" mot främst Swedavia och annan form fördumning/förstörelse inom flygsfären. Att man inte inser behovet av flyg - alla former av flyg - i Sverige. Våra kommunikationer och infrastruktur är faktiskt en demokratifråga, och att flyga kommer alltid vara det vinnande sättet i ett land av Sveriges storlek, geografiskt och befolkningsmässigt. Det är ofrånkomligt över en överskådlig tid framöver. Denna kamp känns dock hopplös, man kammar knappast hem seger på seger. Eller snarare; aldrig. Det är mycket frustrerande och jag vet inte, helt ärligt, om jag orkar mycket längre.

En gång i tiden - inte alls jättelänge sedan - kände jag att jag hade koll på när jag skrev vad. Jag kunde hitta tillbaka, även i hög grad utan att behöva använda google. I viss mån går det en skiljelinje för cirka tre år sedan. Efter det förekommer det inlägg som jag idag inte ens minns att jag har skrivit. Så var det aldrig tidigare. Processen känns mer...slentrianmässig.

Jag känner att hjärtat i bloggandet/skivandet har avtagit. Är det kanske så att jag vill helt enkelt ha ut mer av detta? Sitter det i mig? Sitter det i orealistika förhoppningar att kunna göra skillnad i de saker jag engagerar mig i? Kanske borde man byta inriktning? 
  
  
Som det ser ut idag är flyg - huvudämnet för bloggen - något som är stämplat som fult i Sverige. Det har det väl i och för sig varit länge, men nu känner jag att det är så även på ett annat sätt, en annan nivå. Det till och med på det viset att man kan påstå följande: Att kunna något mer ingående om flyg är snarast att beteckna som en belastning om du är en politiker i Sverige idag.

Hade några riksdagspolitiker åtminstone varit lite mer insatta vad det gäller saker som teknik och säkerhet samt ny teknik runt hörnet - ja, kanske hade man insett att flyget (och då inte bara trafikflyget) behövs - och är oslagbart - för att göra vårt rätt stora land lite mindre, samt låta det komma närmare resten av världen. Jag orkar inte nu (igen) peka på saker som jag skrivit om där kunskap på politikernivån hade gjort enorm skillnad, för det är en hel del...

Som sagt tidigare; flyget är viktigt för demokratin. Det är via kommunikationssättet flyg man snabbast kan knyta ihop landsbyggd med storstadsregionerna i det mycket avlånga landet Sverige. Och det är slitningarna mellan landsbyggd och storstad som ett av de största grundläggande problemen i Sverige idag.
 
Den miljöbov som flyget utmålas såsom, där man inte orkar ens skilja på dess olika grenar, är missvisande. Och utvecklingen mot ännu bättre motorer, till exempel med eldrift, fortsätter i rask takt. Men medias- och politikers i gemens syn på flyg är statisk. Det finns ett föreställningsskal som man bekvämt vill gömma sig bakom. För sådana är vi nog ibland lite till mans/kvinns - det är helt enkelt tryggt och man inte vill rubba sitt universum. Man snackar gärna om "hållbart tänkande", men klarar själva inte av att tänka konstruktivt och hållbart. Det är snarare rent ut sagt ohållbart!
 
 
Sedan har vi strukturen på flyget i Sverige och dess intresseorganisationer. Allmänflyget är splittrat på många mindre diton och behöver en paraplyorganisation (och där ska inget gammalt groll ligga å skvalpa!). Man syns helt enkelt inte och istället blir det inspel mot branschorganisationen Svenskt Flyg (den som inte är vad heter), som bland sitt dussintal medlemmar har aktörer som snarast är att beteckna som flyget i Sveriges fiender (= Swedavia).

Tycker ni att det verkar snurrigt? Tacka tusan för det. Just precis i detta har Sveriges civila flyg landat. Med återverkningar även i det miltära. Till exempel behöver även den infrastruktur, men även annat...

Saker som numera bara är lite mer komplicerade, har blivit svårare att sätta sig in i (ett exempel är Brommafrågan där det inte handlar om att lägga ner eller ej, utan följa ett avtal som det var tänkt). På ett sätt är det så att mängden av all information som brusar mot oss håller på att göra oss dumma. Man orkar helt enkelt inte läsa mer än rubiken och en halv ingress, sedan klickar man vidare. Om ens det...

Sedan vet man inte heller vad som är sant eller falskt. I nyhetssammanhang har det snarare i klickosfären handlat om att vara först, skit samma om har "tort på fötterna". Men den första nyheten sätter agendan och blir den som folk förhåller sig till. Först nu börjar man tala om vad detta har ställt till med för problem, med möjligt stora återverkningar för demokratin som vi känner den.

Att få mer folk därute att förstå vad flyg är - främst allmänflyg - är i ett klimat som detta, inte helt lätt.
 
Nåväl, försökte bara teckna vad som präglar bloggisten för närvarande. Åter till årets produktion - här följer min personliga topp-tio.

Drama på Östersjön 1975 - myteriet på Storozhevoy

Ahrenbergs-Junkrarna som hamnade i Nya Guinea

Den hemliga finska Draken-optionen - 2

Hela Sverige ska leva - eller?

Inspelning av CG von Rosen-dokumentär

Nordens äldsta Cessna 172 - SE-CPY

DC-3 SE-IOK

Fox Two Svedala - Sidewinder kommer till Sverige

Martinet a.k.a Siebel - bilder inför sista flygningen?

FFK - vårt osynliga flygvapen

Hur många handlade om flyg denna gång? Nio inlägg. Detta kan jämföras med att 2008 var de fem, 2009 var de sju, 2010 var det nio stycken, 2011 var de sju stycken, 2012 var de åtta stycken, 2013 var de sju stycken, 2014 var de nio och 2015 var de tio av tio. Vad ska man säga om detta? Tja, det talar väl egentligen för sig själv? Man har målat in sig i airhead-hörnet...

Totalt har från bloggstarten i oktober 2005 publicerats 3763 stycken inlägg. Med andra ord har 308 publiceringar skett sedan den förra julavstämningen, den 20 december 2015.

Avslutningsvis ställs nu åter frågan till Er läsare -  vilket inlägg var din favorit på lae.blogg.se under 2016?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2016-12-20 21:45:01

Jag har studerat topp tio-listan en stund utan att komma fram till något vettigt.
Mitt intresse av kalla kriget gör att jag sätter tre stycken på förstaplats. Fox 2, Myteriet och Finska Drakenoptionen. :)

Postat av: Henry%25252520Wedberg

Publicerad 2016-12-20 21:52:39

Dramat på Östersjön var mycket intressant ur historisk synvinkel, även om det inte handlade så mycket om flyg.
Svårt att välja bland dina blogginlägg, som jag läser med stort intresse! Jag förstår, att det kan kännas hopplöst att stånga pannan blodig i Bromma/Säve-frågan. Mot dumheten kämpar ju som bekant även gudarna förgäves.

Postat av: lars

Publicerad 2016-12-20 23:12:57

Draken-operationen får det bli för min del,men läser det mesta du publicerar med glädje!
Tack för 2016! lae på återseende 2017.

Postat av: Matsen

Publicerad 2016-12-21 10:29:52

Jag röstar på:
Fox Two Svedala - Sidewinder kommer till Sverige som bästa inlägg 2016.

Postat av: Friman

Publicerad 2016-12-21 17:22:52

Dagens inlägg - mitt i prick.
Det borde finnas krav på certifikat om man ska kalla sig politiker. idag räcker det tydligen med att man kan allt om ingenting för att få styra skeppet Sverige.
Fortsätt med din blogg, en av få ljuspunkter i flygsverige.

Postat av: Bengt Håkansson

Publicerad 2016-12-21 18:44:23

Tack för din blogg. Jag röstar också på Fox Two Svedala- Sidewinder kommer till Sverige som bästa inlägg.

Postat av: Weiron

Publicerad 2016-12-21 20:10:08

Svårt att rangordna årets blogginlägg som alla är väl underbyggda av fakta och alltid läsvärda.
Ser med glädje fram emot blogginläggen år 2017. Keep up the good job..

Postat av: Pelle Erixon

Publicerad 2016-12-22 22:23:29

Gokväll,

Uppskattar Ditt inlägg om FFK som verkligen belyser hur allmänflyget tillför värde i Sverige av idag.
Tror att en bra grej för oss som vill försöka lyfta övriga Svedala från FACEBOOK- och Twitter-beroendet är att försöka få media att skriva nån artikel här & var om lokala FFK-aktiviteter - Jag ska försöka med GP efter att Säve öppnar igen 170111 och återkommer, fler som nappar ?

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-12-25 16:27:17

Jag har ju redan på annat ställe talat om vilken som är min favorit, men för statistikens skull säger jag det även här; "Hela Sverige ska leva - eller?" är det helt klart bästa och viktigaste inlägget från denna lista. Jag tycker även att alla inlägg om Bromma/Säve m fl är en tråkig men viktig påminnelse om hur illa det är ställt med "Svenskt Flyg" nuförti'n...

Postat av: Gbg

Publicerad 2017-01-02 22:21:08

Dina inlägg om turerna och skumrasket kring Säve flygplats är alltid en favorit. Bor i närheten och nyttjade denna flygplats rätt mycket under "glansdagarna" med Ryanair. Att lägga ner detta stycke viktiga infrastruktur kommer utan tvekan stå Göteborg dyrt framöver. Det är tyvärr ett mönster som går igen i hela Sverige. Allt läggs ner, vi blir ett otryggt tredje världen-land medan en klick gödbukar cashar in.

Postat av: Trygve

Publicerad 2017-01-04 04:51:28

Høyt på listen av innlegg i 2016 var nok Makasi Curtissen, Ahrenberg Junkersene,alt om Svensk Flygtjänst (Firefly, Skyraider) og August Okpe returns to Sweden.


Årets vinner var nok det som omhandlet de Spit 22 og Seafire som besøkte Norden på en salgsturné i 1946.
Årets kjipeste (selv om det ikke er bloggistens feil) var vel nyhetene om at SE-CHP forlot Sverige og at SE-BKH ble cola bokser!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela