Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

El Suno på de sju haven - 2

Publicerad 2008-12-31 11:59:12 i Allmänt,

Han har bytt farvatten, Sune, som egentligen heter Per-Olof. Innan var det Atlanten och mestadels hamnar i Brasilen och USA som gällde. Nu styr han en såndär skorv som borde vara för stor Siljan...men ändå det står nästan det på båten likaförbannat. Igår kom denna vy signalerad med ett lagom pling i mobben.



Jag gissar att gryningsbilden är tagen från kommandobryggan på nedanstående jollen. Gissar också att han strax lägger ut för en nyårskryssning. Själv avser jag fira in det nya året på terra firma och kryssar om en stund bort till Mats. Gott  Nytt!!

Hey, Sparmann AEY

Publicerad 2008-12-30 15:37:09 i Propulärkultur,



Idag bjuder vi på ett par bilder föreställande Sparmann S-1 SE-AEY. Att flygplantypen har det där lilla extra, skapar en slags attraktion...ja, det borde åtminstone i mitt fall stå tämligen klart: Har ju skrivit om Sparmann S-1 både en och två gånger tidigare. Och fler lär det nog bli...


SE-AEY Sparmann S-1a, tillverkningsnummer  3, "blev till" på våren 1936. Flygplanet var firmans demokärra och ersatte som sådan SE-ADX som hade havererat under uppvisning i Jönköping den 25 augusti 1935.


Det första officella framträdandet för SE-AEY skedde vid invigningen av Bromma flygplats (det vill säga under Internationella Luftfartsutställningen i Stockholm - ILIS) i slutet av maj 1936 - kärran fick ett så kallat "särskilt luftfartstillstånd" gällande för tiden den 23- till och med  den 25 maj, fredag till lördag. Då flögs "Sparmannjagaren" av Höök-Nilsson, löjtnant vid F 3. Provflygningen av det nya planet hade gjorts på onsdagen av flygingenjör Bo Lundberg, han blev ju senare känd som konstruktören till FFVS J 22.

SE-AEY registrerades "fullt ut" den 4 juni, detta privat på Edmund Sparmann, Kungsholmstorg 3A, Stockholm. Senare under året kom SE-AEY genomföra demonstrationsflygningar bland annat i Köpenhamn och i Oslo.

I ferbruari 1938 ströks SE-AEY ur civilregistret, flygplanet såldes till flygvapnet som P 1 (typens militära beteckning) med nummer 820 (kod F 1-99). Dess fortsatta karriär blev dock inte speciellt långvarig - redan den 25 september samma år gick kärran åt i ett haveri under en flyguppvisning i Avesta varvid piloten omkom.



Jag misstänker att den övre bilden är tagen på Bromma. Att bestämma platsen för den undre bilden är lite svårare, men jag gissar på Malmen, det vill säga F 3 - man ser de tre G-hangarerna i mitten av byggnaderna bakgrunden (?). Kvinnan till vänster i bild är gissningsvis Maria Lundberg, fru till innan nämnde Bo.

Hitsville: It's the same old song - 2

Publicerad 2008-12-29 20:00:06 i Musik - 60-tal,



The Four Tops   It's The Same Old Song

För ett litet tag sedan la jag ut holländska Pussycats version av denna låt - här kommer orginalet med The Four Tops. 

It's The Same Old Song "hände" den 8 juli 1965:


At 3 o' clock that afternoon, the Holland brothers and Lamont Dozier penned "It's the Same Old Song"; Duke Fakir recalled: Lamont Dozier and I were both a little tipsy and he was changing the channels on the radio. He said, 'It sounds like the same old song.' And then he said, 'Wait a minute.' So he took 'I Can't Help Myself' and reversed it using the same chord changes. By 5 P.M., The Tops had recorded the song and mixing began.

Dagen efter hade man pressat 1500 singlar och skickat ut dessa till olika radiostationer. Någon vecka senare syntes den på Billboard-listan with a bullet...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela