Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ilyushin Elle'

Publicerad 2008-05-30 11:17:36 i musik,



Kate Ryan Ella Elle L'a

Kanske ska förklara rubriken? En mix på låttiteln och den antagliga platsen för interiörbilderna i klippet. Gissar att de tagna i en Ilyushin Il-62 (?) nämligen - någon som vet "for sure"? Cockpit'en ser oneklingen rysk ut i varje fall...

Att det är en cover torde vara tämligen välkänt: Den regniga sommaren 1987 hade France Gall en stor hit med Ella, Elle L'a. Kolla även den videon - där förstår man också vad låten handlar om: Ella Fitzgerald.



France Gall Ella, Elle L'a

Kan inte påstå att jag gillade den speciellt mycket, då. Tyckte ärligt talat att den var var rätt trist. Men ett visst nostalgivärde har den väl idag...och snart är jag väl likt fan religiös också...?


Frågan är om det finns någon i Berlin som i helgen kan ställa upp med den tyska versionen; ILA, ILA? "November Kilot" och "maskoten" Graf Utvecklingsstörd har en slot på Schönefeld vid klockan 18.40 LT. First we take Manhattan....

Tango Fox - 4

Publicerad 2008-05-29 15:48:38 i Saab Safir Tango Fox,

Om det känts som det varit lite tyst på Tango Fox-fronten så beror det på följande "åkomma"....



Det var en gång ett kullager sittande på en vevaxel. Nu håller det varken det ena eller det andra epitetet; varken "kul" eller "lager"... eller, som synes, håller i överhuvudtaget...

Vid andra flygningen från ESGJ - på onsdagkvällen den 14:e maj, kvällen efter "hemtagningen" - då lämnar det avbildade lagret in. Så här berättar Micke som flög:

19.30 - Startar ESGJ på sydlig kurs, klarering till 3000 ft minus. Stiger mot Taberg till 2000 ft och planar ut. Då får jag en plötslig varvtalsändring men den återställer sig direkt. Kollar propelleromställning som verkar fungera igen... Positionen är nu Taberg och jag väljer att vända tillbaka, ropar till tornet att jag vill återvända och får klart in mot fältet.

Påbörjar en mjuk vänstersväng och tittar ut mot flygfältet, då säger min passagerare att det ryker från motorn. Jag tittar över huven och ser röken vid propellern. Jag ropar tornet och anmäler NÖDLÄGE rök från motorn, hon svarar: "Jag trycker på knappen, du har klart landa 29". Jag kvitterar instruktionen och när jag släpper sändarknappen så börjar det spruta (FLÖDA) olja över motorhuven och rutan. Jag kickar in lite högerroder för att få oljan på höger sida så jag kan se ut, en stund till iallafall. Positionen är nu mellan Norrahammar och Hovslätt. Närmsta bra nödlandningsfält är golfbanan i Kettilstorp...Men även om oljetempen nu börjar stiga så är oljetrycket fortfarande bra och jag väljer att fortsätta mot bana 29.

Jag får veta från tornet att hon inte kan se någon rök, och jag svarar att jag nu har olja över rutan. Jag konstaterar att jag kommer nå fältet och fäller ut stället och gör en mycket kort final. När jag rätar upp "tyskungen" får jag dock olja över HELA min ruta också....så landningen genomförs genom att titta ut på sidan och hålla jämt avstånd till banmarkeringen. Landingen blir normal och jag taxar av och kuperar.

Vid undersökning extrört kan jag konstatera att olja kommit från propellerområdet och att mycket lite olja gått in i motorutrymmet, all olja har hamnat över motorhuv, ruta och längs med höger sida av "tyskungen".



Först trodde man att det var membranet/bälgen till propellern som lämnat in, men när man drog runt den "knastrade" det dessutom oroväckande. När man nu ser bilden ovan så har ju knastret antagligen sin naturliga förklaring...


Fortsättning följer...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela