Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Idag för 99 år sedan...

Publicerad 2017-11-23 10:55:00 i Hemmafältet,

AEG G.V på Ränneslätt

...alltså den 23 november 1918, landade ett tvåmotorigt tyskt bombplan av typen AEG G.V på Ränneslätt i Eksjö, detta efter ha flugit direkt från Neieder Neuendorf i närheten av Berlin. Som passagerare medföljde den svenske militärattachén i Berlin, Nils Adlercreutz. Läs mer om denna händelse i detta blogginlägget.

Ovan ser vi det tyska bombplanet parkerat framför kasernen kallad Kavalleriskolan (uppfört 1860) och invid ridhuset (till vänster utanför bild) på Ränneslätt. Männen i civila kläder är de tyska piloterna Paul Schwandt och Henry Schumburg. Nedanstående bild är tagen på samma plats för någon vecka sedan.


Detta väcker vissa tankar hos mig: Hade det någonsin då förekommit ett flygplan i Sverige av denna storlek? Till exempel hade AEG G.V en spännvidd på över 27 meter. Och bedriften och anledningen att flyga direkt till Berlin till lilla Eksjö: Fanns det fler anledningar än de man brukar nämna? Samt dessutom sätta händelsen i perspektiv - det hände mycket (avgörande) saker i världen och i Sverige i precis vid denna tid.

Det är en märklig händelse, och väldigt bortglömd. Så den är väl värd att lyftas fram och då hamna i en - som det brukar heta - historisk kontext. Därför; borde man inte försöka hitta något på 100-årsdagen av denna händelse? Men vad? Kanske en dag med ett seminarium Tema: 1918 i det gamla ridhuset på Ränneslätt? En överflygning av något flygplan som är "stort"? Klockslagen är givna: Från 10.09 till 14.16 - det var den exakta tiden för flygningen mellan Neieder Neuendorf och Ränneslätt.

Den 23 november 2018 är en fredag.

Heinkeln som sköts ner vid Viken 1944

Publicerad 2017-11-22 06:25:00 i Propulärkultur,


Kastrup under den tyska ockupationen. Ett par flygplan tillhörande Luftwaffe ska tankas; Heinkel He 111G-3 CE+NX står närmast, bredvid står en Junkers Ju 88 - de tillhör Flugzeugführerschule B 34. Bilden togs av tysken Joseph Rotty som var kommenderad till förbandet som instruktör. Han har tagit en hel serie dia på Kastrup som idag finns hos danska Nationalmuseet. Jag hajade till vid åsynen av denna Heinkel, och satte igång med detta blogginlägg...

Förbandet hade satts upp i november 1939 som BFS Wien/Aspern, med denna flygplats som bas. Bytte namn till Blindflugschule 4 (BFS 4) i januari 1940 och flyttade den 4 april 1941 till Köpenhamn/Kastrup, i det då tyskockuperade Danmark. Nytt namn från mitten av oktober 1943: Flugzeugführerschule B 34 (FFS B 34). Utbildningsverksamheten upphörde i oktober 1944 och FFS B 34 lades ner den 4 februari 1945.

 
FFS B 34 lär ha disponerat bägge exemplaren av den rätt udda versionen He 111G-3. Just CE+NX (W/nr. 1884) buklandade utanför Vallø Hovedgaard cirka sex km söder om Køge den 16 november 1943, men kom att reperareras, och det ganska säkerligen på Kastup...



 
 
Flygplanet hade tillverkats 1936  och testades först med BMW 132 Dc-motorer. Under 1938 till Lufthansa som D-ACBS "Augsburg", nu med ett par BMW 132 H-1, samma som systermaskinen D-ADCF (W/nr. 1885). Dessa betecknades "förseriemässigt" individuellt som He 111G V14 respektive V15. De kom vid motorbytet att kallas som He 111L ("Luftgekühlt"). BMW 132 H-1 betecknades också i sammanhanget för Einheitsstriebwerke för He 111L.

Utöver de nämda två exemplaren kom ytterligare fem av Lufthansas He 111C och He 111G modifieras med dessa motorer samt ibland med nya vingar i helmetall (tidigt tillverkade förserieexemplar hade dukklädda vingar).

 
Från en artikel i Aeroplane Monthly, June 2002:

Wings and engines were sometimes replaced during repairs or for other reasons. Route-proving flights with the new commercial aircraft began as early as 1936, but it was soon realised that its passenger capacity and range were insufficient.

Totalt lär Deutche Lufthansa innan kriget använt tolv stycken Heinkel He 111 av olika versioner, nio av dessa överfördes till Luftwaffe 1940. D-ACBS blev CE+NX och hamnade hos BFS 4 i Wien.





Angående Fliegerhorst Kastrup som det bland annat står skrivet här:

The Germans built the NW/SE runway in 1941, the NE/SW runway in 1942 and the other two runways in 1943. The hangars and other buildings on the S boundary were also built in 1943 and the Southwest (remote) dispersal during the winter of 1943/44. It served during the war years as home to night fighter units, an instrument flight school and as a transit field for flights between Germany and Norway. It was also a major aircraft repair hub operated by the Heinkel firm.
 
Med andra ord var det alltså rätt sannolikt att CE+NX reparerades efter buklandningen 1943 av Heinkel, men med dansk arbetskraft. Under 1944 kom "28" målas på flygplanets fenroder. Kolla gärna in Torsteins fina färgprofil av maskinen.

 
Nu kommer det som fick mig att haja till när jag fick se bilden överst: Just CE+NX stals av den danske mekanikern Per Hiul på Kastrup sommaren 1944 för att fly till Sverige! Han fick dock ett rätt varmt välkomnande i form av svenskt luftvärn och kraschade utanför Viken. Saxar en bit från inlägget Nödlandning i Klappe den 6 juli 1944 på tornsvala.se:

Tidigt på morgonen den 6 juli 1944 observerades ett tyskt flygplan passera söder Glumslöv, söder Kärnan Helsingborg, sydost Domsten. Luftvärnsbatterier i Helsingborg sköt sammanlagt fem varningsskott och sexton verkningsskott mot planet.

Flygplanet träffades i stjärtpartiet och havererade vid Klappe och ur vrakresterna kröp inga tyska flygare utan en omskakad dansk flygare vid namn Per Hiul som tjänstgjorde som flygmekaniker vid Kastrup.


Finns ett knippe bilder på vraket också i inlägget.



Platsen för "nedkomsten" ligger i Beredskapsmuseets närhet. I samband med 70-årsminnet av händelsen postande bland annat denna tidningsartikel från 1944...
 

 
Vad hände med Per Hiul? Han involverade sig i kampen för Danmarks befrielse och hjälpte andra att fly över sundet. Efter krigsslutet återvände han hem. Tyvärr lär han senare ha omkomit i en drunkningsolycka. Nedan bild visar Hiul i Helsingborg 1944.

Skriv på för Oskarshamns flygplats (Uppdaterat kl 21)

Publicerad 2017-11-20 07:59:00 i Allmänt, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

   
En namninsamling har startats för att rädda Oskarshamns flygplats. Ja, till och med att starta upp den som trafikflygplats igen - skriv på här!

Oskarshamns kommun avser göra nedläggningen av sin flygplats total och beslut avses tas under nästa månad. Runt hörnet lär en försäljning till en tomatodlare "hägra". 

Igår publicerade Barometern Oskarshamns-Tidningen en artikel om att Leif-Erik Johansson dragit igång namninsamlingen. Ett citat:
 

Leif-Erik Johansson ser flyget som ett bra kommunikationsmedel för både företag och privatpersoner eftersom att han tycker att kommunikationerna till Oskarshamn blivit förbisedda på nationell nivå. Själv jobbar han i Stockholm en dag i veckan och måste då kliva upp klockan fyra på morgonen för att hinna med flyget från Kalmar.
 

– Det skapar en logistik gällande kommunikationerna som är lite besvärlig, säger han.
 

Leif-Erik Johansson ser mycket potential i att ha kvar flygplatsen, i synnerhet med tanke på investeringen som redan gjorts med en förlängd landningsbana. Han kan tycka att det tidigare har saknats en riktig vilja för att få flygplatsen att fungera.
 

– Man har tänkt att ”det finns en flygplats och den får sköta sig själv”. Men man måste lägga ner tid och ha kontakt med företag i och utanför Oskarshamn för att få investeringar, säger han.


 
Våren 2016 publicerade jag ett långt inlägg med rubriken Hela Sverige ska leva - eller? där det handlade just om den öde flygplatsen i Oskarshamn och hur delar av Sverige lämnas i skugga. Jag rekomenderar läsning av den texten. Ett litet citat därifrån:

...det gäller också att visa att man menar allvar när man påstår att hela Sverige ska leva. Att på allvar jobba för att Sverige inte ska glida mer isär. Ur den synpunkten måste vi också inse att flyg faktiskt är ett viktigt redskap i demokratins tjänst.

Förstår vi detta? Fattar vi hur viktigt det är att ta hand om denna infrastruktur? Har vi inte avhändigat oss nödvändiga styrmöjligheter? Hur bra var till exempel bildandet av Swedavia ur den synvinkeln? Vi - eller...ja, våra politiker på olika nivåer. Idag handlar det om Oskarshamns kommunfullmäktige som nu vill ta sin kommun längre bort från...allt.

I eran som kommit bakom införandet av av New Public Managment präglas allt för mycket av extrem enögd kortsiktighet. Även i den offentliga sfären anammar man gärna numera så att säga kvartalsrapportperspektivet, som snarare saknar många viktiga perspektiv. Detta sagt med tanke på att det är tjänstemän/-kvinnor som tar fram underlag för beslut...



Uppdaterat kl 21

Det här med problemet med driften av regionala flygplatser i kommunal regi tas idag upp i en text skriven av Peter Larsson som publiceras av Svenska Dagbladet. Det handlar om att kommunerna inte orkar driva flygplatserna på grund av ekonomiska skäl och sälja dem till utländska aktörer. I en tid då svensk säkerhetspolitik radikalt har omdantas - sedan bildandet av Swedavia! - så finns det klara aspekter att här ta i beaktande. Ett citat från Peter Larssons text:

Men långsiktigt kan varken Försvarsmakten eller samhället i övrigt räkna med att dagens flygplatser finns där i morgondagens kris eller beredskapsläge. Avgörandet ligger hos kommunerna. Inga kommuner vill lägga ned sina flygplatser men flera har tvingats till det av ekonomiska skäl.

Regeringen fastställde i början på året en ny flygstrategi men ingenstans togs dessa beredskapsaspekter upp i strategin. Nu vet vi att regeringskansliet tittar över själva stödformen för våra regionala flygplatser. Vi hoppas därför att regeringen nu verkligen ser till de samlade nationella behoven.

Våra flygplatser är viktiga både av tillgänglighetsskäl men också av försvarsskäl.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela