Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Beechcraft Staggerwing NC12584

Publicerad 2017-01-31 09:59:00 i Beech, Propulärkultur,


Beechcraft B-17L Staggerwing NC12584, tillverkningsnummer 4: En tidig rackare, en av de första med infällbart landningställ. Planet - som lär ha varit (antagligen) vitt med grön/röd/blå dekor - påbörjade en Europa-turne i juli 1934 och hade då färdigställts bara några veckor tidigare. Här på de två första bilderna anländer Staggerwingen till Kastrup den 3 augusti 1934.
                    


AL79-101 Beech B17L cn 4 NC12584 Copenhagen 3Aug34
Piloten Henry White är på väg att tända en after landning-cigg. De översta tre bilderna kommer ur hans album som nu gjorts tillgängliga av San Diego Air and Space Museum. White var en av Socony Vacuum Oil Co:s försäljningschefer, som gärna använde flygplan i sitt arbete. Här snackar vi affärsflyg i tidig upplaga...

AL79-104 Beech B17L cn 4 NC12584 Kjeller Norway 9Aug34

NC12584 på Kjeller den 9 augusti 1934.

Flygplanet har tidigare varit föremål för intresse för bloggen, se till exempel dessa två inlägg: Scania Stagg - 1 och 1934 Gargoyle Mobiloil. Skrolla ner en bit här för att bekanta er med dess historik. Det kom att så småningom haverera i Minneapolis...

Denna bild har förekommit här tidigare. Den kommer ur Järfälla kommuns bilddatabas och visar Staggerwingen fotograferad på Barkarby i augusti 1934 (det finns en notering att NC12584 fanns på Barkarby den 11 augusti detta år). I tidningen Flyg skrevs det om besöket, vilket kan läsas nedan...
 

Zlin 242L SE-KMP

Publicerad 2017-01-30 05:55:00 i Hemmafältet, Propulärkultur,



Hittade ett par bilder på samma flygplan, samma plats - Eksjö/Ränneslätt - men två olika tillfällen. Somliga av oss minns att Nyge Aero under några år på 90-talet hade agenturen för den tjeckiska tillverkaren Zlin. Några flygplan kom i och med detta att importeras, främst handlade det om Zlin 242L. Gemensamt för dessa flygplan var deras "svenska" färgsättning - alla hade blå och gula stripes.

SE-KMP var en av tre Zlin 242L som kom hit via Nyges försorg under 1992-93. Flygplanet köptes av Östra Sörmlands flygklubb som kom att äga den i cirka tre år. I början av 1997 såldes det och hamnade på den andra sidan Atlanten som N8ZA.

Nyges satsning på Zlin var "friskt vågad" och tjeckerna var mycket sugna att nå ut med sina nya produkter. Men den där succéen kanske det inte blev. Jag har för mig att det blev en del smolk i bägaren när det visade sig att Zlin 242L behövde en fabriksöversyn av vingbalken efter 600 flygtimmar. Om den hade nyttjats för avancerad flygning, vilket...ja, vad tror ni..?

Den övre bilden på SE-KMP är tagen i maj 1996 och nedre är tagen den i augusti 1994.

I förmiddags Draken - ikväll Viggen!

Publicerad 2017-01-28 22:22:00 i Kalla kriget,



Jag säger bara som somliga i den fenomenala Viggen-gruppen på facebook uttrycker det så fort de ser en 37:a på bild: Viggen är ett häftigt plan..! Nu säger jag bara Tun in!

Och grabbar, ni som gjorde videon - lär er se skillnad på en AJ och en JA till nästa gång. Hoppas det var med flit, annars är det risk att Topp-Gunnar landar ner hos er med sina specialverktyg...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela