Hela Sverige ska leva - eller?
Det blev ett besök på Oskarshamns flygplats (ESMO) för ett tag sedan, självklart var kameran med.
Följande gick TT ut med den 11 april 2014:
Svenska Direktflyg har meddelat att det upphör med all flygtrafik till och från Oskarshamn redan nästa vecka.
Det här kan bli den definitiva dödsstöten för Oskarshamns flygplats, enligt lokala medier. Kommunstyrelsen i Oskarshamn röstade förra månaden för att den kommunala och förlustbringande flygplatsen skulle läggas ned i sommar. Men därefter återremitterade kommunfullmäktige frågan för förnyad utredning.
Svenska Direktflyg har drivit reguljär flygtrafik mellan Oskarshamn och Arlanda flygplats. Men under hot om nedläggning har passagerarantalet rasat betänkligt.
Allt tyder på att Oskarshamns flygplats läggs ned redan 31 maj. Därmed blir det ingen ytterligare utredning som minoriteten i kommunfullmäktige önskat.
Nedläggningen av linjetrafiken på torsdag påskyndar beslutet.
– Vi tar upp det här i kommunfullmäktige under maj månad för avgörande, säger kommunalrådet Peter Wretlund (S), till Barometern-OT.
Men här landar vi ju med Mooney M20K SE-LNK - ofta på bloggen kallad November Kilot - på Oskarshamn, ESMO! Flygplatsen sägs ju vara nedlagd. Hur går det ihop med medias rapportering?
Flygplatsen finns kvar men har allltså en annan status! Oskarshamns kommun har släppt ambitionen att upprätthålla en trafikflygplats - det hade varit en mer passande utsaga! Det är inte jättelänge sedan som banan förlängdes en sista gång och ILS lär installerats så sent som 2009. Banan på 1500 meter finns ju kvar, men ILS:en är numera borta.
Flera mindre flygplatser i landet för en svår tillvaro. I sju stycken fall sedan 2002 har de kommuner som drivit dem släppt klassningen som trafikflygplats och en av dessa är alltså Oskarshamn. Bland annat detta skrevs i en artikel publicerad på Flygtorget den 7 april i år:
Det kan mycket väl komma att bli fler i tider med ansträngd budget i flera landsortskommuner. Den upphandlade trafiken, som gör det möjligt för flygbolagen att flyga på olönsamma destinationer och därmed hålla flygplatsen öppen, är en viktig pusselbit. Det visar det faktum att Storuman, som tappade den trafiken 2008. Flygplatsen finns kvar men har idag ingen trafik. Samma öde skulle troligen drabba flygplatser som Sveg, Pajala, Hagfors och Torsby om någon av flyglinjerna dit tags bort ur systemet. Det är ett hot som just Torsby och Hagfors lever under just nu.
- Vi måste bestämma oss för vilket system vi vill ha i Sverige när det gäller flygplatserna. Är det rimligt att staten lagt över ansvaret på kommunerna att hålla den flygburna infrastrukturen öppen. Kommuner som dessutom är underordnade EU’s prövning av verksamheten. Om jag hårddrar det så kan EU tvinga kommunerna att lägga ner en flygplats samtidigt som svenska staten kan äga hur många som helst eftersom de är bolagiserade och har tillgången till kassakon Arlanda, säger Peter Larsson.
Det var en tämligen öde flygplats i Oskarshamn som November Kilot landade på, nästan lite kusligt. Med tanke på vilken fin anläggning som står där, så tycker i alla fall bloggisten att det är synd att förutsättningarna inte tagits till vara bättre. Det här är en bit viktig svensk infrastruktur som är värd ett bättre öde...än att vara öde.
Vad är det egentligen med Kalmar län? Är det bara länshuvudstaden Kalmar som tillåts leva och expandera? Med tanke på hur den staden ligger geografiskt i länet så måste man ändå tillstå att det känns en aningen snedfördelat. Och detta är ju annars ett av de största avfolkningslänen i Sverige.
I många år har Västervik legat lite i skuggan av Oskarshamn, det har man kunnat se på utvecklingen av flygplatserna i de bägge städerna. De byggdes också från början i stort sett parallellt och invigdes 1970-71 - då var de lika stora.
Nu verkar det finnas en större framåtanda och initiativförmåga i Västervik och det har ett tag diskuterats utbyggnad av flygplatsen i Mommehål. Men upp till den banlängd som finns i Oskarshamn? Nej, inte riktigt. Västervik avser förlänga från 800 till 1199 meter. En meter längre och man hamnar i ett annan avgiftskvot hos Transportstyrelsen. Men det finns krafter som ha en ännu längre bana - se Västerviksflyg. Men att kunna ta ner Saab 340 i Västervik...nej, där är man inte än.
Faktum är att avståndet till Hultsfred är kortare än till Västervik från Oskarshamn (cirka fem respektive sju mil). Efter flera år av dvala verkar det även börja röra sig framåt igen för Hultsfred flygplats, detta vittnar en artikel i Vimmerby-Tidningen om som publicerades för lite sedan. Och den gamla krigsbasen Hultsfred har en banlängd på två kilometer...
Och jag tror för övrigt inte mycket på projektet rörande det den nya höghastighetsbanan för tåg. Det handlar mer om en slags "religion" snarare än "hållbart tänkande". Projektet förutsätter bland annat att flyget står still vad det gäller utsläpp etc, vilket insatta vet inte är fallet. Vårt land ser ut som det gör, vi kommer alltid vara beroende av flyg för att knyta ihop det. Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk.
Flygplatsen i Oskarshamn invigdes den 15 november 1970 och cirka ett år senare flyttade flygbolaget Syd-Aero in. Detta var inte orelaterat - Syd-Aero hade köpts i slutet av 60-talet av den oskarshamnsbaserade Be-Ge-koncernen och inriktningen på verksamheten hade styrts om från att vara en flygskola till ett flygbolag. Läs mer om detta i det tidigare inlägget Syd-Aero Trafikflyg AB.
Kommer Oskarshamn någonsin tillbaka som trafikflygplats. Ja, det är en bra fråga. Men i väntan på "om" och "när" så sker finns faktiskt annat att göra - det finns saker att ta tag i..!
Jag tror att det kan finnas en ny vår runt hörnet och detta tack vare GPS-baserade instrumentinflygningar. Bloggisten tycker faktiskt det är rätt märkligt att inte mer talas om just denna utveckling som står för dörren. Jämför hur mycket det snackas om fjärrstyrd trafikledning. Jämför också kostnaderna och "bang for the buck". Det finns en oerhörd potential i detta med GPS-baserade inflygningar vilket kan komma många mindre flygplatser/flygfält och deras kommuner till godo.
Vill vi att hela Sverige ska leva måste vi också ta stöd av den befintliga infrastrukturen, inte göra det svårare än det redan är. Det gäller nu att kommuner som Oskarshamn håller ut och inte låter annan verksamhet inte förenlig med flyg ta över flygplatsen. Ett exempel där så har skett nyligen är Laxå. Visserligen inte en före detta trafikflygplats, men ändå.
För om vi breddar bilden, plockar även in flygplatser som inte har banor tillräckligt långa för att ta emot Saab 340, men väl mindre flygplan som kunde användas för linjetaxi, då är vi ofta på den nivån att flygplatsen hanteras av den lokala flygklubben på kommunens upppdrag. Och idag läggs flygklubbar ner på grund av att inget medlemstillskott har skett i princip sedan sekelskiftet. Det är till en mycket stor del ett resultat av avgifter och byråkrati som drabbat allmänflyget på senare år. Det var detta jag tänkte på när tidigare skrev "Sluta bekämpa flyg, allra helst de bitar som redan tidigare tagit mest stryk". Den ideella basen för svenskt flyg är oerhört viktig, även för den komersiella delen. Detta har våra byråkrater inte förstått när de lagt fram lagförslag till våra förtroendevalda...och här sitter vi nu...
Man måste från kommunernas sida inse att ha en flygplats ger konkurrensfördelar. I vissa fall av företagsetableringar kan flygplatsens existens vara avgörande. Det handlar om att inte kasta yxan i sjön på grund av ren och skär dumhet. Kanske borde det från statens håll utgå någon form av garanti även för flygplatser i områden som inte är klassade som ren glesbygd?
Som sagt, det gäller också att visa att man menar allvar när man påstår att hela Sverige ska leva. Att på allvar jobba för att Sverige inte ska glida mer isär. Ur den synpunkten måste vi också förstå att flyg faktiskt är ett viktigt redskap i demokratins tjänst.
Avslutningsvis: Läs gärna även denna krönika skriven av Josefin Utas i Dagens Samhälle och publicerad för några dagar sedan. Det handlar mest om Bromma, men jag håller fullständigt med henne i slutklämmen:
Frågan om flyget är för viktig för att lämnas till enstaka kommuners goda vilja – eller ovilja. Ett helhetsgrepp på nationell nivå krävs.