Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

The Battle Of Bromma - 10

Publicerad 2013-11-29 22:54:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Titta, lyssna och begrunda över det inbäddade youtube-klippet ovan! Hör hur det låter när Swedavias VD Torborg Chetkovich ljuger sin publik rakt upp i ansiktet om situationen på Bromma flygplats. Kan någon räkna antalet lögner och felaktigheter? Ljudklippet är inspelat vid ett frukostseminarium onsdagen den 27 november - det handlade om "Stockholms tillgänglighet" och var arrangerat av Connect Sweden. Notera hur moderatorn märkligt nog snabbt avrundar när det ställs en mycket relevant fråga...
  
Vad vet Swedavias VD egentligen om affärsflyg? Affärsflyg kan bedrivas med klubbflygplan, till exempel under begreppet firmaflyg. Affärsflyg bedrivs ofta med mindre kolvmotordrivna flygplan, inte bara med jet- eller turbopropmaskiner, i klippet ovan kallat "lättare affärsflyg". Man kan då undra varför Swedavia nyligen sett till att kolvmotorbränsle inte längre finns tillgängligt på Bromma? Det ska gå enkelt och smidigt att ta sig till och från Stockholm, men i detta fall blir resultatet det motsatta. Man kan ju undra vad det egentligen handlar om? Att skylla på miljöskäl skulle vara rent patetiskt med tanke på all trafik med större jetflygplan, som till exempel BAe 146. Se vidare detta inlägg.

 
Klippet ovan avslutas med uppmaningen att gå med i facebookgruppen Bevara allmänflyget på Bromma - här är en direktlänk dit. Join In! Att Bromma flygplats har i överhudtaget överlevt - och inte lades ner under 80-talet - är tack vare allmänflyget!  Min avsikt är att vid ett senare tillfälle diskutera vidare om den perioden och i det inlägget för att knyta an till dagens (sjuka) situation.
 
Här nedan kommer en avslutande bild tagen av Michael Edslöv invid det numera öde klubbhuset som tillhörde Stockholms Flygklubb. Hangaren är borta och grävskoporna väntas närsomhelst, skandalen är ett snart ett fullbordat faktum. Idag har fyra höga chefer sparkats i TeliaSonera efter oetiska affärer - det är bara en tidsfråga innan fokus kommer att riktas mot Swedavia, detta för oetisk hantering på hemmaplan. 




Uppdaterad 131201

Michael Edslöv har även satt ihop detta filmklipp utifrån gårdagens händelse på Bromma. Vad händer nu med Stockholms flygklubb...? Från en text som nyligen publicerades på klubbens webbsida:

Vi har funnits på flygplatsen i 77 år, har varit plantskola för ett oräkneligt antal kommersiella piloter, har räddat flygplatsen från nedläggning vid minst ett tillfälle och varit en mycket god ambassadör för flyg i allmänhet och Bromma flygplats i synnerhet. Nu har det tagit slut eftersom vi av Swedavia har fördrivits från vårt hem, vårt hem som är en del av den infrastruktur som ägs och bekostas av oss skattebetalare. Stockholm blir därmed den enda huvustaden i EU som från och med måndag saknar basering för allmänflyg.

Vi är nu både arga och frustrerade. Egentligen inte på grund av sakfrågan. Hade man varit ärlig, transparent och villig att utforska de lösningsförslag vi presenterat men trots det inte lyckats lösa etableringsfrågan p.g.a. yttre faktorer, ja då hade vi visat förståelse för det.

Vi motsätter oss nämligen inte utvecklingen av Bromma flygplats, tvärtom, vi förstår att saker och ting behöver förändras och är gärna en del i att skapa framtidens svenska flyg. Istället möts vi av ett lika uppenbart som oförståeligt förakt med lögner, hemlighetsmakeri och skrämmande okunskap inom flyg från "flygplatsoperatören" Swedavia.
  

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela