Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Vad är allmänflyg?

Publicerad 2013-10-31 00:00:00 i Allmänt, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Ständigt blir man påmind när man jobbar med Bromma-problematiken hur svårt våra byråkrater har med begreppet allmänflyg. Ju fler utredningar och PM etc desto grötigare blir det. Från Trafikanalys Luftfart 2011:6 utgivet av självaste Transportstyrelsen:

Allmänflyg: Innehåller kategorierna aerial work, privatflyg och skolflyg. Aerial work består av jordbruksflyg, flygfotografering, reklamflyg, skogsbrandsbevakning mm. Som privatflyg räknas dels flygning för privat bruk utan kommersiellt syfte, dels affärsflyg, det vill säga befordran av passagerare eller gods för företag eller myndighet i egna luftfartyg. Skolflyg är sådan verksamhet där ändamålet är pilotutbildning och där flygningen övervakas av instruktör.

Detta är ju knappast en fullträff till svar. Mina damer och herrar till byråkrater, jag ska göra det enkelt för er:

Allmänflyg är definerat av vad det  i n t e  är - det är inte miltärflyg och det är inte trafikflyg! Det är resten!

Svårare än så behöver det egentligen inte vara. Det är en simpel och äldre översättning av det engelska uttrycket General Aviation (ofta förkortat till GA). Det är inte svårt om man gör det extremt enkelt för sig och tänker på detta vis: 1) Militärflyg, 2) trafikflyg och 3) flyg i allmänhet.

Vidare från samma dokument:

Bruksflyg: Är ett samlat begrepp för taxiflyg och aerial work.

Taxiflyg: Yrkesmässig, icke regelbunden luftfart för transport av passagerare med luftfartyg som är typgodkänt för befordran av högst tio passagerare, eller av gods med luftfartyg vars högsta tillåtna startmassa inte överstiger 5,7 ton.

Sportbetonat flyg: Ultralätt flyg, segelflyg, skärmflyg och hängflyg.


Dessa bör sorteras in  u n d e r  begreppet allmänflyg, inte ställas vid sidan av.

En annan sak som man märker av är användandet av ordet allmänflyg med negativ klang och förkortningen GA i mer positiv dito, fast de betyder samma sak. Detta är märkbart hos Swedavia i Brommafrågan.  

 
Jag är fullständigt medveten om Chicagokonventionen Annex 6, Part 1, Chapter 1, där allmänflyg definieras som allt som inte är ”scheduled air services and non-scheduled air transport operations for remuneration or hire or aerial work”. Men vad är praxis, vad är hårklyveri? Förhållandena vad det gäller Sverige tydliggörs med ett citat hämtat från detta dokument:

Sammanfattningsvis räknar man i Sverige i praktiken oftast in all civil luftfart som inte är kommersiell linjetransport eller regelbunden charter i begreppet allmänflyg, det vill säga taxiflyg och aerial work/bruksflyg inkluderas vid sidan av kategorierna privatflyg och skolflyg. Utifrån denna mer praktiskt grundade definition hänvisar man omväxlande till allmän- och bruksflyget, allmän- och taxiflyget eller kort och gott allmänflyget.

Som hjälp plockas åter denna 50-åriga illustration av civilflyget fram igen. Förvärvsflyg är det gamla uttrycket för bruksflyg. Hur svårt ska det vara?

Vad hände med Syd-Aeros "Twottrar"?

Publicerad 2013-10-29 20:20:00 i Flygföretagande,

 
Fick för ett tag sedan en fråga från Leif Kvist. Han undrade vad som hände med Syd-Aeros olika de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter? Under 15 år, 1972-87, använde bolaget totalt ett halvdussin egna plan av typen, dock inte alla på en och samma gång. Detta kan ju även vara lite intresant för bloggen med tanke på de tidigare inläggen Syd-Aero - de första åren och Syd-Aero Trafikflyg AB. Så here goes...

DHC-6-100 SE-FTE (c/n 114) - används som hoppkärra i USA, reg N129PM.

DHC-6-100 SE-FTO (c/n 43) - lär fortfarande ha flugit som VH-TZL i Australien för nio år sedan. Har inte hittat något om dess vidare öden, denna bild är från 2004
Uppdaterar med info från Rolf Larsson 131030 kl 11: Han inkommer med informationen att före detta SE-FTO numera är VH-ZKF och flygs "down under" av Karratha Flying Services.
  
DHC-6-200 SE-FTX (c/n 154) - verkar fortfarande vara aktiv som C-FDGV och registrerades år 2012 på Kenn Borek Air, Calgary. Ser ut att vara till salu.
 
DHC-6-300 SE-GRI (c/n 299) - var ute för ett haveri som PK-BRS i Indonesien i december 2008. Tveksamt om planet reparerats.
Uppdaterar med info från Rolf Larsson 131031 kl 10: Han mailade operatörern Aviastar och fick följande svar: "PK-BRS is still in service with us. It is flying in Kalimantan area now."
  
DHC-6-300 SE-GRX (c/n 413) - flyger fortfarande på Island! Blev för något år sedan TF-NLC hos Norlandair HF.

DHC-6-300 SE-GTU (c/n 275) - havererade som P2-MBI på Nya Guinea sommaren 1995.

Av sex maskiner finns alltså fem kvar - inte dåligt! Mer angående Twin Otter avhandlades för övrigt i inlägget TP "Twotter".

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela