Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Bästa inläggen 2010

Publicerad 2010-12-22 10:10:23 i Allmänt,



Så börjar bloggåret 2010 lida mot sitt slut. Min vana, sedan ett par år, trogen tar jag tillfället i akt över en fika och rekaputulerar över produktionen de senaste tolv månaderna.

Här är mina egna Top 10 från året som gick:

Rothmans Aerobatic Team - 1

Business Flight Service och Skutarydsfältet

Svenska inslag hos ATAC

Top Executive DDR - Volvo 264 TE

SE-GUL - The Helping Lion - 1

TP 172 Reims Rocket?

Gone But Not Forgotten: Pauliström/Fluxerum

The GustAvia Challenge

Gone But Not Forgotten: Rinkaby - 1

Jeg er Lear Fan - hvad fan er du?


En jämförelse med tidigare års listor vad det gäller flyginläggen kan återigen vara på sin plats: 2008 var de fem, 2009 var de sju och i år rör det sig om nio stycken. En klar trend?

Bloggen får mer och mer läsare, bland annat ser jag ofta träffar från Japan, flera från USA och Kanada, men även från grannländerna. Dessutom från ställen som regeringskansliet och EU-kommissionen. Man undrar om bloggen till och med har fått lite inflytande..?

En sak är säker, den extremt förfulande så kallade Bottom annonsen som blogg.se planterade på alla bloggar igår hjälper inte saken i alla fall till det bättre. "Bottom" min kontroll och endast irriterande. Ta bort snarast, tack!

Det finns sedan i höstas, som många av er uppmärksammat, även en facebooksida där det länkas även en hel del till äldre inlägg. Jag kör helt enkelt olika favoriter i repris och "matningstakten" är snäppet högre ställd jämfört med bloggfeeden.

Som också tidigare påpekats så är det av olika skäl inte lika lätt att upprätthålla ambitionen med ett inlägg utlagt om dagen. Tid, lust och - därmed - inspiration är ofta bristvaror. Nytt jobb...och att jag inte längre är anonym, i varje fall i samma utsträckning som från början var tänkt, gör också sitt.  

Detta blir för övrigt inlägg nummer 1999 sedan starten i oktober 2005. Tack alla ni som stöttar mig, med kommentarer, feed back, underlag...eller bara genom att helt enkelt finnas.

Så slutligen: Ni då, kära läsare, vilka är era favoritpubliceringar på lae.blogg.se under 2010?



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Henry W

Publicerad 2010-12-22 11:22:17

Tack för det här året, och God Jul osv!

Mina favoriter är allt om veteranflyg, allra helst gula! Är uppväxt under inflygningsbanan till Bromma, och gjorde dessutom lumpen i luftvärnet, med både Firefly och Skyraider bogserande körvar, som vi försökte skjuta på. Så man e väl rätt miljöskadad från början.

Med hopp om ett nytt bloggår!

Henry

Postat av: Björn

Publicerad 2010-12-22 11:51:42

Skummade igenom 2010 för att friska upp minnet. Det finns ju så OTROLIGT MYCKET intressant att fastna i igen! Kan inte plocka ut några enskilda favoriter. I princip allt du skriver om flyg är toppen: Veteranflyg, privatflyg, charter, militärt, civilt, svenskt, utländskt. Rubbet. Tack för allt detta. Önskar dig en God Jul och ett Gott Nytt År!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2010-12-22 18:26:57

Att plocka ut tio favoriter ur ett års produktion är lika svårt som att förstå sig på kvinnlig logik. Det är helt enkelt omöjligt. Själen och hjärtat är ju fokuseradee på aerodyner men allt annat du skriver är mycket intressant och läsvärt.



Att ha en målsättning att publicera något nytt varje dag är fantastiskt i sig men att verkligen genomföra det, som du gjort, är helt enkelt fantastiskt. Att det dessutom är kvalitet och en tanke bakom allt gör att superlativerna inte riktigt räcker till.

Du kan med gott samvete dra ner på takten utan att tappa läsare det är något som är säkert. Bara du inte försvinner från nätet...........det skulle vara en katastrof.

Postat av: jan häggström

Publicerad 2010-12-23 03:25:37

hej lae

tackar dej hemskt mycke

de e ja med rapiden o charlie shultz

men igår läste ja om stockholm,hamnade på transairs hemsida, o va ,göran kronvall,lars gibsson,mina 50 talskompisar på esse

tack tusen ggr för din site

Postat av: putte

Publicerad 2010-12-23 06:14:57

Goder Jul Broder.

Som du vet är jag svag för dina inlägg om gamla eksjö och Noris i synnerhet. Underbara foton. Ha en skön jul och fortsätt blogga.

Postat av: Martin

Publicerad 2010-12-23 07:49:56

God Jul F !



Du gör ett fantastisk jobb, din blogg är en underbar anledning att dricka en kopp kaffe och koppla av en stund på jobbet. 10 i topp - ja det får bli de inlägg om MFI som finns att läsa, vilket iof endast är 6 st i år. Här får du skärpa dig under 2011. Hur vill du att man skall kunna välja 10 i topp om det bara finns 6 inlägg att välja på ?? :-)



Ha det !



/M

Postat av: Niklas

Publicerad 2010-12-23 12:20:57

Tack för 2010! Att välja ut några favoritinlägg är svårt då det mesta är oerhört bra. Det är med stor entusiasm som jag ser fram emot vad bloggen har att bjuda på under 2011. God Jul och Gott Nytt År!



Mvh

Niklas

Postat av: Weiron

Publicerad 2010-12-23 12:37:46

Önskar Dig En God Jul och ett Gott nytt "bloggår" med LAE, som behövs om sanningen skall fram. Överst på min lista över årets bästa inlägg ligger samlat alla de raka,klara och tydliga rapporter och analyser om och kring allt som berört FVM och förvaltningen av vårt militärflyghistoriska arv.

Jag ser fram emot LAE-blogg 2011!



hälsar Weiron

Postat av: Johan, NRK

Publicerad 2010-12-23 13:10:31

LAE är en av de få bloggar jag regelbundet kikar in på.

Alltid intressant och kul, oavsett vad ämnet är för dagen.

Fast det är klart, skrivs det nåt om Skyraider är det ju lite extra intressant. :)



God Jul och Gott Nytt År!

Johan

Postat av: Gert

Publicerad 2010-12-23 13:25:23

Jag känner inte att jag behöver nåt favoritämne, det är lite av tjusningen med denna fina blogg, att man aldrig vet vad man blir serverat. Det är alltid spännande att slå på pc´n och se vad LAE hittat på denna gång. God Jul och ett riktigt Gott Blogg-år önskar Gert

Keep up the good work!

Postat av: Messerschmitt

Publicerad 2010-12-23 17:30:35

Skitbra, helt enkelt. Jag läser dagligen. Please don't stop, som flickan sa.

Postat av: Per

Publicerad 2010-12-23 23:22:41

Instämmer med flera av ovanstående. LAE är en blogg jag läser för att här alltid bjuds på små och stora överraskningar, alla lika välskrivna och med glimten i ögat (ibland även med räv bakom örat som stämningshöjare).

En riktigt God Jul och gott nytt (blogg)år!

Postat av: F

Publicerad 2010-12-24 12:38:48

Man tackar och bockar allra djupast för dessa fina tillmälen! Värmer in i själen :)



God jul till Er alla! Vi hörs senare :)

Postat av: Jonas Olson

Publicerad 2010-12-25 01:13:48

Trevligt ställe det här, med spännande ämnen som flygmaskiner och biltävlingar! Jag finner inga kontaktuppgifter till bloggens innehavare så jag skriver här för jag blir nyfiken på vad som ligger bakom den. Vänder den sig till någon särskild läsekrets? Bor upphovsmannen i Lae och om detta inte bara är en stad på Nya Guinea, vad är det då? Flyger du till yrket? Är det du på bilden i detta inlägg?



Med julnattshälsningar

Jonas

Postat av: Daniel Takayama

Publicerad 2010-12-25 07:36:58

Tack för årets inlägg i bloggen! Jag tycker den är givande. :-) God fortsättning på året. /Daniel

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela