Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Götaverken GV-38 SE-AHC - 2

Publicerad 2011-11-30 10:23:34 i Propulärkultur,



Pelle skickade dessa två nytagna bilder (111116) på Götaverken GV-38 SE-AHCAeroseum i Göteborg. Utan att känna att man tar i för mycket, men nästa år tror jag att vi har en GV-38 med LeBlond-motor som flyger igen i gamla Svedala (eller om man i detta fall istället säger Kortedala?). Det var nog inte 50 år sedan senast, men inte långt ifrån...

Se gärna även de tidigare inläggen Götaverken GV-38 SE-AHC - 1 och Gone But Not Forgotten: Nässjö/Sjunnaryd - 1.

Cesar 54 hos ESK 725

Publicerad 2011-11-28 19:50:24 i Kalla kriget,



Saab J 35D-2 Draken nummer 35354, radioanrop Cesar 54. Med andra ord tillhör flygplanet (som även synes) F 3 på Malmen - C är ju den tredje bokstaven i alfabetet. Bilden togs av danska Flyvevåbnets B. Mikkelsen på hemmaplan, enligt uppgift, 1965.

Det som får en att hajja till lite, åtminstone bloggisten, är märket på fenan: Det är emblemet för danska Eskadrille 725 som sitter där.


Bild via SFF Arkiv.

Jag tror att året snarare är 1966. Dels för att 35354 har fått det så kallade drakenkamoflaget, vilket i och för sig är möjligt, men känns lite tidigt. Dels för att Danmarkskampanjen - som man sagt idag - inte drog igång på fullt allvar förrän i januari detta året. Just 35354 gjorde en tvådagarsturné i Danmark och bland annat besöktes ESK 725 på Karupbasen som passade på att sätta sin "tag" på det svenska jaktplanet.

Uppdaterat kl 20.45

Håkan O har i en kommentar skrivit följande:

Danmarksturnén med 35354 ägde rum 1968, tre månader efter att affären var uppgjord och klar.

1968-06-25: Skrydstrup och Karup
1968-06-26: Ålborg
1968-06-27: Vaerlöse

Emblemet från Eskadrille 725 skulle ju teoretiskt kunna ha hamnat på fenan i januari 1967 då BV Larsen (chef Eskadrille 725) flög J 35D på F 3 men en bild tagen 1968-06-25 talar emot detta.

Källa: T.O. 1F/RF/TF-35-1 1/2 utgiven av TINBOX


Pilot var Kjell Wikström.


J 35D-2 35354, nylevererad som Martin 54. Bild: Kaj Nilsson via LIA.

35354 godkändes efter leverans 641109 och betecknades då som en J 35D-2. Hamnade först hos F 13 i Norrköping med stationssiffran 54. Vintern 1965/66 flyttades 35354 över till Linköping och F 3 med fortsatt samma stationssiffra på fenan.



1968 försvann subvarianterna för D-versionen av J 35 då tidigare levererade nu var uppgraderade, alla kallades därefter kort och gott för J 35D. Märket från Danmarksturnén verkar ha fått sitta kvar tiden på Malmen ut. Det var för övrigt vid F 3 som de första danska piloterna fick lära sig flyga Draken under 1969. Något år senare började deras egna Drakar levereras.

35354 som Cesar 54 på Ljungbyhed 1969. Bild via SFF Arkiv.

När F 3 började utrustas med J 35F 1970 överfördes J 35 David 35354 till David-flottiljen F 4 i Östersund. Fortfarande med samma siffror på fenan; 54.



Två vyer av David 54 fotograferad av LIA på flygdagen på F 4 Frösön i juni 1976.



Här kom 35354 att vara kvar till mitten av 80-talet då D-versionen utgick ur flygvapnet. Formellt överfördes planet till F 21 men det är tveksamt om gamla 54:an kom att användas av Luleflottiljen, troligen blev det skroten ganska omgående (?).

Uppdaterat kl 22.25

Följande info om 35354 inkom från Otto via LIA:

kassdatum 840823
Drifttid 2134.48 timmar
Sista flygning 840802

Bilden nedan på fyrgruppen, med David 54 som etta, över Åreskutan togs för ett julkort 1977.


When speaking of Swedish General Aviation

Publicerad 2011-11-26 16:27:00 i Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



...så skrev en engelsman, now resident in Sweden, följande på ett forum häromkvällen. 
Texten är en bra sammanfattning av flera av de stora problem som svenskt allmänflyg just nu brottas med. Det är en fråga om överlevnad...


General Aviation in Sweden has been at the heavy end of a real thumping of late and...it is primarily the implementation of EASA directives, guidelines and regulations which are the culprits. Of course, fuel expenses have also played a key role in this downturn, but it is the horrendous and unrelenting increase of existing fees and the introduction of new costs which are deterring existing, new and potential pilots and aircraft owners to 'call it a day', sell up or not move any further. The plan to streamline administrative expenditure by merging all transport authorities into mega agencies isn't working. On the contrary. And whereas statistics reveal the number of registered and airworthy aircraft declines, the number of civil servants employed within the agencies continues to rise. You don't need to have an MBA in maths to realize this will not work out in the longer term.

Moreover, centralized European authorities now command and throw around so much weight they can - and do - dictate whatever they wish regardless of the consequences.



All this is further exasperated by the scandalous happenings taking place in our capital city Stockholm, where we have a scenario unfolding whereby private, leisure and General aviation will be without a haven and anywhere to land or take off. Namely an airfield or airport within reach of Greater Stockholm. This is without precedent in Nordic Europe, yet all the same is happening before our very eyes. I fear the future looks quite bleak and - with only a few exceptions - the people I know from the GA community agree. You can read more about this predicament on Fred's highly recommendable Lae blog and here Stockholms flygklubb;  <http://www.stockholmsflygklubb.se/>

Som sagt, well put! Och tack för rekomendationen av en viss blogg. Jag saxar uppropet "Skriv ett brev" från Stockholms flygklubbs sajt nedan, för så pass viktigt är det. Jag tog upp uppsägningarna på Bromma redan i början på året - läs om Stockholmseländet.

Ärligt talat, en rutten ek mitt i gatan jämfört med detta problem.
.!?

 

Skriv ett brev


Skrivet av Joakim Mared fre, 2011-11-18 16:38
Det är hög tid att uppmärksamma våra politiker på att läget är akut, och att man inte längre kan ducka Bromma-frågan.

Vi uppmanar därför alla som ser detta att ladda hem, eventuellt redigera och därefter skicka detta brev. Skriv under med ditt namn och skicka i tre kuvert till följande adresser:

Kommunstyrelsens ordförande
Sten Nordin
Stadshuset
105 35 Stockholm

Trafikborgarrådet
Ulla Hamilton
Stadshuset
105 35 Stockholm

Infrastrukturminister
Catharina Elmsäter-Svärd
Näringsdepartementet
103 33 Stockholm

Du hittar brevet här:
http://www.stockholmsflygklubb.se/sites/default/files/SFK_brev_november_2011.doc
 
   
Jag har skickat brev till dessa tre makthavare. Har du?


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela