Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Tre bilder på ES-CAD på Barkarby

Publicerad 2023-08-30 20:46:00 i Allmänt, Gone but not forgotten, Propulärkultur,

Har plockat fram tre bilder jag tagit på Antonov An-2 med den estniska registreringen ES-CAD på Barkarby. På den första bilden ser vi flygplanet rulla på banan vid EAA Fly In den 1 juni 2000.

Faktum är att just på Barkarby var An-2:an baserad. Under dessa år fanns ett gäng An-2 och Yakar parkerade på något som i flygfolkmun gärna kallades Rysshörnan.
Och i Rysshörnan på Barkarby tog jag denna bild på ES-CAD på kvällen den 23 juni 1997. Det här var en härlig tid på gamla Barkarby - man saknar Stockholms äldsta landflygplats. Och Fly in'en...

An-2:an var tillverkad av WSK-PZL i Mielec i Polen 1981 och hade tillverkningsnummer 1G194-36. Hamnade i Aeroflot som CCCP-68096. Sovjetunionen kollapsade och de baltiska staterna återfick sin självständighet. Denna An-2 fanns i Estland och civilregisterades ES-CAD den 17 december 1992 på Estonian Air. 

I mitten av september 1995 registrerades ES-CAD på V. Kivisalu och fanns då parkerad tillsammans med flera andra av samma typ i Tartu. Men då, sensommaren/förhösten -95, var nog flygplanet redan i Sverige. Vello Kivisalu baserade ES-CAD först på Hässlö, senare - som synes - på Barkarby. Enligt uppgift var flygplanet försett med passagerarstolar från en Yak-40.

Med tiden blev målning och märkning klar och ES-CAD iklädde sig östtysk Interflug-uniform och fejakad registrering; DDR-SKA. Den nedre bilden är tagen vid EAA Fly In den 7 juni 2008. Vid det laget var det andra ägare på ES-CAD. För cirka tio år sedan försvann An-2:an från Sverige och de sista bilderna som man hittar när man googlar är tagna i Frankrike 2015. Någon som vet status på flygplanet?

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela