Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Den svenska Storken i Kassel

Publicerad 2015-04-30 11:52:00 i Propulärkultur,

 
Jag hajade till när jag fick se en bild på denna märkligt gröna Fieseler Fi 156 Storch, fotot ovan är taget på Flughafen Kassel nu i april 2015. Flygplanet är närmare bestämt en Fi 156 C-3/Trop (Trop som i tropik-version) som ingick i en batch som omfattade ett dussin av typen som levererades till Sverige 1943. Till Flygvapnet hade typen tidigare inköpts i åtta exemplar och bar den svenska militära beteckningen S 14 (och S 14A vilka hade tilldelats flygvapennummer 3801 t o m 3808). Faktum var att man redan 1941 hade gjort beställningen av dessa tolv nya Storkar, men tyskarna hade förhalat levereransen av olika anledningar. Till slut kom dessa flygplan att levereras under 1943 - från den numera avsomande flyghistoriska tidskriften Kontakt nummer 57 sidan 10:

Till följd av Rommels motgångar i Afrika-fälttåget kunde ett antal Fi 156 Ca-3 tillverkade vid Mráz reserveras för levererans till Sverige. Åtta plan godkändes i flygvapnet under juli 1943 och ytterligare fyra under september.
 
Dessa "Tropik-Storkar" fick versionsbeteckningen S 14B och flygvapennummer (FV-nr) 3809 till 3820 samt placerades alla vid F 3 på Malmen.

Ytterligare ett halvdussin Storkar kom tillföras Flygvapnet 1948/49, alla dessa var Luftwaffe-exemplar som nödlandat i Sverige under de sista krigsmånaderna. Därmed kan vi summera att totalt har svenska flygvapnet opererat 26 stycken Fi 156 Storch. Men det är en annan historia, åter till D-EKLU som är före detta FV-nr 3809. Så här står det i den tyska wikipediaartikeln om typen (bilden högst upp kommer för övrigt också därifrån):

Das letzte Exemplar der original in Kassel gebauten Fieseler Fi 156 C-3/Trop in der Sanitätsausführung aus dem Jahre 1943 mit dem Kennzeichen D-EKLU ist nach einigen Stationen im Hessischen Landesmuseum, in einem Hangar auf dem Heeresflugplatz Fritzlar und im Kasseler Hauptbahnhofderzeit am Flughafen Kassel-Calden beheimatet. Nach sechsjähriger Restaurierung durch einen Förderverein ist die Maschine im September 2011 bereits zu Testflügen gestartet. Sie ist mittlerweile als so genanntes Normalflugzeug (wieder) zugelassen. Im Zweijahresrhythmus wird das Flugzeug im Rahmen des Flugplatzfestes ausgestellt.



Hmm, vad ska man tro? Tillverkades maskinen i Kassel eller av tjeckiska Mráz? Dess tillverkningsnummer/Werk nr. är 110 061 och detta tyder på den senare fabriken (Elva av de tolv S 14B som ingick i leveransbatchen från 1943 hade bekräftat Werk nr. med prefix 110.). Detta är dock inget som jag tänker rubba in i ansiktet på dagens ägare, Fieseler Storch für Kassel e.V., som har återställt flygplanet i flygande skick - se deras website här.

 
S 14B FV-nr 3809 ferryflögs till Sverige med den temporära tyska civila registreringsbeteckningen D-EXWT och den 20 juli 1943 godkändes flygplanet efter leverans. Efter att ha använts av F 3 överfördes det så småningom till F 11 utanför Nyköping och bar antagligen där fenkoden 809. Någongång under 50-talet överfördes 3809 till F 6 i Karlsborg och kom att kasseras 1960. De resterande svenska Storkarna kom året därpå via Ostermans Aeros förmedling att säljas till Tyskland och Österrike.

Detta var inte första gången som jag bloggade om Storken. Här finns ett par andra inlägg om Fi 156: Stork nu och då och Stork kvaddad på Ränneslätt.

Nedanstående bild visar just S 14B FV-nr 3809 i användning vid F 6 någon gång under 50-talet.

Tales of the Guldgås

Publicerad 2015-04-28 12:00:00 i Film och TV, Propulärkultur,



Ovan ser vi förtexterna i den amerikanska TV-serien Tales Of The Golden Monkey  från 1982-83. Serien sändes i Sverige under namnet Guldapans hemlighet, ni kanske minns? Gick sommaren 1984 på SVT.

 
Jaja, faktum är att introt till Guldapans hemlighet bara är en bra svepskäl för att lägga upp denna länk till en Grumman Goose - eller snarare ett projekt - som ligger ute till försäljning. Om man så vill, en riktigt "guldgås" - kolla här! De vill ju visst ha 200 000 dollar för projektet. Med andra ord; en g_u_l_d_g_å_s.

 
Tidigare blogginlägg om gåstypen hittas här: MAAG Stockholm: Grumman JRF-5 Goose, Gosse! En ny Goose?! och Flygvapenmuseums Gås.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela