Kvarlämnad till mina egna funktioner



Pet Shop Boys   Left to my own devices     (Prince's Trust 2004)

PSB på Prince's Trust konsert på Wembley hösten 2004 som hade som gemensam nämnare Trevor Horn (han syns i kören).

Här sparas det inte på krutet, vilken "mängdverkan"...eller är det just frågan om "självförverkligande"?!

Hur många musiker är det frågan om? Fantastisk låt, fantastisk performance...Che Guevara and Debussy to a disco beat...


Maico Sport 250cc



Ni är inte trötta på bilder på Bengan va? Här kommer nämligen två till tagna i mitten av 50-talet när han sitter på sin Maico Sport 250cc. Enduromaskin säger man idag, då sa man tillförlitlighetscyckel. Den köptes på vårkanten 1956 och Bengan ägde hojen i ett par år. 

Somliga som följer bloggen kanske känner igen traktorn i bakgrunden i den nedre bilden. Med andra ord, den är tagen på Noris samma eftermiddag - sommaren 1956 - som bilden som gav upphov till inlägget Två män och en traktor.

Regplåten på Maicon säger F9606.


Ny Catalina-affär under uppsegling - 6



Morgongymnastik under Catalinan. Ja, så går det till när de jobbar med att sätta Catalina EC-FMC i luftvärdigt skick igen. För några dagar sedan kom Catalina-gänget hem från Spanien. En av de som varit med är Sture som skickade ett mail med lite trevliga bilder.

Jag har haft det stora nöjet att vara en vecka i Spanien, dock inte för det fina vädrets skull utan för David Pajus nyinköpta Catalina/brandbombare som står på ett f.d. militärfält lite söder om Madrid.



David, jag och en av hans kompisar har jobbat hårt 09 - 21 varje dag i över en vecka, jättekul! Tog just fram min overall ur resväskan - den hade en blå insida men var svart på utsidan... Catten har stått på fältet sedan 2001 så det är en hel del som behöver fixas innan den kommer i luften igen. Motorerna har plockats av och servas nu, det är samma motorer i Catten som i DC3:an.



Catalinan har extremt stora bränsletankar i mittvingen och dessa öppnade vi nu för inspektion. 600 bultar att lossa för varje tank - och de flesta satt fast så vi fick borra bort dem. Linor och stag har inspekterats, ett antal fågelbon avlägsnats ur vingar och roder och alla mekaniska funktioner har motionerats. Även alla bränsleslangar lossades och togs hem för utbyte (20 kg övervikt!), och efter vi tvättat den enorma kärran insåg vi fördelarna med att ha en liten Safir eller Cub...




Nu är flygplanet i alla fall flyttat (8 ton med handkraft), blivit fräschare och kommit en bra bit närmare målet än det var för en vecka sedan.

Så långt Sture.

Davids blogg är uppdaterad nu med massa nya bilder, kika in på http://waterbomber.blogg.se/


Dagens fynd - 12



Fyra Sinatra-singlar för en total kostnad av 20 kronor. Får väl anses som fullt acceptabelt pris...


Älskar, älskar inte...



...är en svensk film från 1995. I början av den finns det flygscener av hög klass, kolla på klippet ovan.

När den skadade 37an ligger på final ser man cirka 6.20 in i klippet ett noshjul i förgrunden. Att noshjulet inte tillhör en Viggen kan man lätt konstatera. Just det, det är en Learjet! Och denna "lirre" (Learjet 35A N364CL ?) flögs av ingen mindre än Clay Lacy! Precis samme Clay Lacy som det berättades om i gårdagens blogginlägg DC-7BF "Super Snoopy".

Kanske ska nämnas att Lacy har medverkat i skapandet av filmer som till exempel Top Gun, Det rätta virket, Cliffhanger, Octopussy och Armageddon. Hos Clay Lacy Aviation finns för ändmålet specialutrustade flygplan och helikoptrar.

För ändmålet air racing - med Lacy's egna nummer, #64 - användes denna Mustang, "Miss Van Nuys". Kanske svårt att se, men Snobben sitter där i baksätet.


DC-7BF "Super Snoopy"


Ett glatt gäng framför Race #64 i november 1970. Platsen är Mojave och avbildade herrar är Clay Lacy, Joe Matos och Allen E. Paulson. Instuckna emellan herrarna är mrs Lacy och mrs Paulson.

Allen E. Paulson ägde och drev California Airmotive Inc., ett företag som "på den tiden" köpte och sålde samt ofta skrotade propliners som Lockeed Constellation, Douglas DC-6 och DC-7 etc. I samband med att Svenska Röda Korset (SRK) opererade några DC-7:or i luftbron till Biafra 1968-69 kom man få ett erbjudande från California Airmotive att köpa ett antal DC-7BF. F'et i "BF" står för freighter och sjuorna SRK då använde var ärvda från dansk-svenska charterbolaget Internord som gått i konkurs i oktober 1968.

Med andra ord hade SRK "bara" plockat ut stolarna ur dessa DC-7 och in- och utlastning skedde genom de vanliga passagerardörrarna. Detta tog tid, och tid var något man hade ont om nere på marken i Biafra - flygningarna skedde nämligen på natten i skydd av mörkret. Helst skulle varje flygplan göra tre vändor per natt!

Erbjudandet var därför högst intressant och i mitten av april 1969 kom en delegation med Ulf Engelbrecht i spetsen skriva på en order på fyra stycken DC-7BF. 

Den första av dessa, SE-ERS (c/n 45238, ex N341AA, N752Z) ankom Bromma den 31 maj.

På kvällen den 5 juni 1969 kom en av SRKs DC-7B, SE-ERP, att skjutas ner av en MiG-17 ur Nigerian Air Force vid passagen av kustlinjen på väg in mot Biafra. Detta medförde ett stopp för Röda korsets luftbro (kyrkorna fortsatte med sin luftbro fram till Biafras kapitulation i januari 1970).

De närmaste veckorna därpå var hektiska med förhandlingar mellan de bägge stridande och Röda korset. Det gick inte få några garrantier för att man inte skulle skjuta på de vitmålade flygplanen igen och på grund av detta kom beslutet att avveckla flygverksamheten. Därför kom två av de fyra DC-7BF-planen att avbeställas den 18 juni. Arbetet på nummer två hade gått så pass långt så att levereransen inte kunde hejdas. Detta var SE-ERF (c/n 45232, ex N335AA, N758Z) som landade på Bromma efter ferry från USA den 2 juli

Varken SE-ERF eller SE-ERS hann alltså användas för det ändamål de inköpts för. Rörande dessa DC-7BF föreslår jag att ni läser ett tidigare inlägg: AvArt: Swedecross DC-7BF

De två andra flygplanen då? Vilka var de? De var tänkt att bli registrerade SE-ERH och SE-ERT, men hittills har jag inte lyckas knyta ihop "vem som är vem" med de amerikanska identiteterna; N187W (c/n 45397, ex N344AA, N754Z) och N759Z (c/n 45233, ex N336AA)...och det är om den sistnämnda som resten ska handla om...


Som det AVGAS-freak som jag trots allt är så spinner jag igång på dessa bilder med råge. 

Alla fyra DC-7orna stod från början hos California Airmotive Inc. i Lancaster, CA., och en del arbete hade gjorts på N759Z när avbeställningen kom. Detta avstannade självklart då och man tog sig en funderare "på sjuttion ska vi hitta på nu?"  

Det gick nog i det närmaste ett år innan det började hända saker igen - N759Z var nu anmäld till "Californa 1000 Air Race" i Movjave, detta som Race No. 64. Ett tilltag som då, som nu, måste setts som "fullständigt galet". Precis så pass galet att det måste klassas som...alldeles...alldeles....underbart...

#64 var den välkände dåvarande United Airlines kaptenen Clay Lacys "egna stadigvarande race number" - inte nog med det, han var också President of the Professional Race Pilots Association. Så något underdrivet: Lacy hade racing skills, Allen Paulson hade flygplanet.

Dessa herrar fick sällskap i cockpit av en välbehövlig "throttle guy"" (annat ord för flight engineeer/färdmekaniker) som hette Joe Matos. N795Z hade nu enligt tradition för racingflygplan döpts, detta till "Super Snoopy". Runt hörnet väntade även "The Red Baron" i form av en Lockheed L-1049G Super Constellation.

I mitten av november 1970 var det då upp till bevis för Lacy, Matos och Paulson och deras DC-7BF. Följande är saxat från ett amerikansk flygforum på nätet: 

One writer observed during the race that the DC-7 flew lower than some of the single-engined aircraft and that it flew faster and made better pylon turns than a competing Douglas A-26 Invader. The DC-7 finished in a commendable sixth place in a field of twenty and still had 1,500 gallons of fuel remaining. (For the record, the race was won by a Sea Fury in 2 hours 52 minutes and 38 seconds at an average speed of 344.08 mph). "

1970 - Nov 13-15, California 1000 Air Race, Mojave CA
Unlimited (partial list):
1. Sherman Cooper, Sea Fury II
2. Cliff Cummins, P-51D
3. Mike Loening, P-51D
4. Bob Metcalf/Lyle Shelton, Sea Fury II
5. Jack Sliker, P-51D
6. Clay Lacy/Allen Paulsen, DC-7B
7. Howard Keefe, P-51D


Tanken var var att race'a "Super Snoopy" och "The Red Baron" mot varandra året därpå i San Diego, men så blev det inte. Som det beskrivs på websidan The Connie Racer - What Might Have Been:

There are varying reports of what transpired when race day arrived. One report suggests that several pilots who had been beaten by the DC-7 at Mojave the previous year objected to the presence of the DC-7 and the Connie, ostensibly on the grounds of wake turbulence, and that both aircraft were scratched. Other reports suggest that Lacy and Salmon elected not to race, although Lacy did demonstrate the DC-7 in a race with a dragster!


Rolf Larsson såg och fotograferade N759Z "Super Snoopy" i Miami den 8 november 1972. Roffe ska ha stort tack för hjälp med underlag till detta blogginlägg.

Lite flygplanshistorik:

N759Z , c/n 45233 - med  line number 828 -   var ursprungligen en Douglas DC-7B som levererades till American Airlines 25 juni 1957 som N336AA med namnet "Flagship Utah". Ombyggd till Freighter (DC-7BF) andra kvartalet 1960 och såldes 3 oktober 1966 till Zantop som N759Z , Zantop blev Universal också under 1966. Såld till  California Airmotive Inc. 1969 och "stored" Lancaster, CA.. I november 1970 flugen i California Air Races med namnet "Super Snoopy" och med race number 64. Till American World Airlines och sågs parkerad i Beirut 1973, fanns fortfarande där i september 1980. Där kom också N759Z att gå skrotdöden till mötes i mitten av 80-talet.

...ungefär samtidigt satte Allen E. Paulson sitt första rekord med den då nya Gulfstream G.IV (han ägde tillverkaren Gulfstream Aerospace i olika perioder). Paulson ligger på lut för ytterligare blogginlägg. Även Lacy förresten...


N759Z hos American World Airlines, här fotograferad i  Beirut den 12 mars 1974 av Tommy Lakmaker.
 
En avslutande bild: Vilken syn! Ljudet får man fantisera om. 


Barbarossa - mannen som kunde tala med hästar - 2



Somliga dagar låter han hästarna få stå och sätter sig på cykeln istället.  Cykeln är Stig-Anders "laståsna" - eller, kanske kan man likna hojen vid en slags "servicebil" åt hästarna...de som han kallar "flickera"...

Currently Spinning:

America   Horse with no name

Queen  Bicycle Race
 

Figure out Figaro



Brotherhood Of Man   Figaro

Säg mig vad som inte är rätt i detta klipp? Kläder, rekvisita...och framförallt koreografi. Allt stämmer, eller hur? De är också nästan normalt klädda emellanåt (?) - ett "alternativt" klipp från TOTP finns här

Jag har stått framför spegeln i en vecka nu och jag tror att jag have it all figured out...liksom. Så nästa vecka; Scafell Pike med Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen och därefter Alpina (svenska) skidlandslaget...

Men just nu säger jag bara; He's out to make a killing girl, He's out to make a score...Oh, oh figaro he's got magico, oh...


Tango Fox - 21



Där satt den!

SE-ITF 
LuftfartygstypSAAB 91B-2
Tillverkningsnr91.343
Tillverkningsår1957
Max startvikt (kg)1215
Luftvärdig tom1995-06-30
Registreringsdatum2009-04-23
 
Ägs av privatperson, namn visas ej.Ingen registrerad innehavare/innehas av privatperson, namn visas ej

Intressant det där med "luftvärdig t o m", men det lär bli justerat - flygplanet bar ju tidigare som sagt samma svenska regga 1986-94. Lite bilder från igår då SE-ITF version 2.0 släpptes.

           

11,5 månad sedan Guleböjen sist var i luften - idag fick Saffen två välbehövliga flygtimmar sig till livs. Endast ett par justeringar behövdes innan kärran lämnade Halmstad, nu går hon mycket bra. Över förväntan till och med...det går fort för att vara en Saab Safir.


Tango Fox - 20



Guleböjen genomgick besiktning av luftis igår. Inget fel på flygplanet, inget fel heller på dokumentationen...men tyvärr hindrade luftartsbyråkratin ändå (!) provflygning (en vacker dag ska jag berätta). 

Vågar man hoppas att denna "knut" kan lösa upp sig idag? Vågar man skrika... "banankontakt"?


Shine A Little Love



ELO  Shine A Little Love

....släppt i maj 1979, det vill säga för ganska precis 30 år sedan.

Från albumet Discovery, krönet i Electric Light Orchestra's (ELO) karriär. Fyrtio stråkar med mera märks i produktionen (inspelad i Musicland Studios i München förstås). Från samma album har här på bloggen tidigare avhandlats Last Train To London.

Förutom den självklare frontfiguren Jeff Lynn så märks bandets bassist rätt mycket i klippet - mannen med den rejäla mexikanska banditmustaschen, Kelly Groucutt, som gick bort för ett par månader sedan.


Proctor SE-CEA - 1



Är det dags för nästa Percival Proctor att försvinna ur landet för vidare befodran England? Kanske det? Ett inlägg på FlyPast forum för några veckor sedan får mig att ana att något sånt kanske är på gång.

Tror att detta är det sista svenska exemplaret av typen, SE-CEA (på bilderna)....om nu inte någon stuvat in SE-CDK någonstans..?


MFI och Biafra - 8



Det är snart 40 år sedan som killen på bilden satt i en MFI-9B Trainer förra gången, framåt januari någongång.

Det är om några veckor exakt 40 år sedan han satt i en dylik maskin för första gången.

Ett speciellt återseende på Eskilstuna/Kjula idag - det verkar August Okpe skriva under på...


Bullmercan: MB 190 b 1959

Ett sista inlägg om Mercedes...
 


Här står farsgubben i unga år framför sin Mercedes 190 b, årsmodell 1959. Bilden ovanför är tagen i början av 60-talet, kanske är det så att han ganska nyligen innan köpt "bullmercan"? I så fall är året 1962. Bengan bytte in en äldre dielseldriven Mercedes 180...och bilen dessförinnan var ju den tidigare omskrivna Wolseley 6/80.

Den gråa Mercedes'en rullade fram till februari/mars 1976 (Sista gången den var ute på vägarna var vid min kusin Ellinors dop.). Därefter blev den stående i ett garage. Nedan ser ni ett knippe nytagna bilder - under dammet finns alltså en bulle från Stuttgart...

     


Gone but not forgotten: Exen

Någon som vet om Exen-fältet har öppnat igen?



Laverdure och jag satt och småsurrade om fältets eventuella beskaffenhet. Kanske är det månne fortfarande mjukt? Fungerar fältbelysningen?

Men så kom inkom nedanstående lodbild tagen under Operation RAK 2006 - stället är ju belamrat med gudrunvirke! Inget NOTAM eller dylikt har sänts ut om detta. Kunde man inte hålla sig till närbelägna Byholma med sånt!?



Skämt å sido. Exen (SAXN) är väl ett av de minst kända, av de första-, flygfälten i landet. Det anlades under sent 1920-tal som hjälpflygplats för nattpostlinjen Malmö-Stockholm. Runt 1950 verkar det har lagts ner och fältet blev, likt Hästholmen, antagligen åter åkermark. 

Inte mycket är skrivet om flygfältet  Exen, så man undrar om det var någon vidare flygaktivitet där?


Bunge Fly in - 4 juli 2009



För två år sedan var jag tvungen att promota Bunge Fly in'et då jag såg deras snygga flyer/affisch.  Nu är det alltså dags igen! En ren fröjd att se!  Klicka här för en större upplaga av flyern.

Dessutom fyller det numera privatägda flygfältet 70 år...och det ska passas på att nämnas att Bunge på Gotland var flygplats nummer två  vad det gäller hårdgjorda banor i Sverige - endast Bromma var före (1936).

Tror inte det ska vara så svårt att identifiera flygplantyperna på affischen. Kommer någon av dessa till Bunge (ESVB) i första helgen i juli? Kolla av http://www.bungeflygfalt.se/ med jämna mellanrum. De flygplan som står framför Bunge-hangaren nedan är kanske inte heller så svåra att känna igen, eller..?


Lear Jet...eller Learjet



Ni kanske minns inlägget Lear Jet och FFA P-16 för inte allt för länge sedan? Hittade denna annons i en Flyghorisont från 1970. Varför är de så schizofrena i stavningen av flygplanet? Likaså jag i rubriken? Efter det att Gates tog över produktionen 1967 skrev man ihop; Learjet. "Punkt".

Det dröjde dock till 1973 innan den första Lear Jet'en dök upp på svenskt register, SE-DCW: En Lear Jet  24 med tillverkningsår 1966 som konverterats till målbogserare för användning av Svensk Flygtjänst AB. Den hade börjat livet i Schweiz som HB-VAS och 1972 sålts av just Business Jet Flight Center till en dansk kund samt då under något år flugit som OY-RYA. Lite senare fick SE-DCW sällskap av ytterligare en Lear Jet 24 för samma ändamål, SE-DCU.

I fallet med SE-DCW och -DCU kanske det inte riktigt-riktigt var som Ed Mack Miller skrev i Flying 1969:

The gray flannel Learjet: comfortable, conservative, elongated, and no barrel rolls, please. 


DC-7B "Golden Falcon"

Det kom ett mail med en härlig bild från Roffe...



Han skrev bland annat:

Hoppas DC-7B-maskinen som jag plåtade på Opa Locka i mars har kommit i luften, man var inställda på flygning i början på april efter avslutad renovering. Lasse Holst, som var med, var ju lyrisk - den är  systermaskin till hans Transair-maskiner!

Denna Douglas DC-7B, N836D (en gång i tiden använd hos Eastern Airlines med namnet "Golden Falcon"), stod avställd i 32 år på Holman Field utanför St Paul, Minnesota, innan den i augusti 2004 flögs ner till Florida och restaurering påbörjades. Läs mer på http://www.historicalflightfoundation.com/


Fenmercan: MB 220 1962



En annons för Mercedes-Benz från anno 1962. Den "fena" Mercedes'en var ju på tapeten häromförleden i inläggen Farbror Of Sweden - 2 och Fenmercan: MB 190 1961. Mer av märket väntar runt hörnet, dock i bulligare form.

När jag ser annonsen tänker jag på MB 220 SEB och inte specielt mycket på farbröder vid ratten, snarare "The Original Rallybrudar": Ewy Rosqvist och hennes kartläsare Ursula Wirth. Någon gjorde på senare år en lite lätt tillspetsad liknelse: Killarna körde fyrhjulingar, tjejerna körde stridsvagn...


Summer In The School Yard

City Boy   Summer In The School Yard


Sam McCloud & Barbie Benton


Dennis Weaver, gamle vän.... det var Sam McCloud som tuktade buset allra bäst!

Säkert har jag sagt det flera gånger förr: Där satt man, i sin mysdress och gnagde på revbenspjäll samt var fånigt hänförd av vad som hände i rutan på Tandbergaren. McCloud var den första lördagsdeckaren jag fick se (Kojak, till exempel, var av mor klassad som alldeles på tok för våldsam.). Jag var så pass impad av denne sheriff att jag till och med klippte ut en notis i TV-tablån.



Med datum och allt...!!? Undrar förresten hur mycket författaren av ovanstående notis visste om "kvällens avsnitt", den 30 oktober 1976? Mer än att det utspelade sig på "Hawai"?

I förtexterna i det övre klippet (inte alls från det avsnitt som notisen handlar om) står det att Guest Star är Barbie Benton - so here goes; Ain't that just the way...
  


Syd-Aero - de första åren


Tack till LEL för lån av bilder till detta inlägg. Ovan ser vi Cessna 172 SE-ESU i Hultsfred 1967.

1962 registrerades den enskilda firman Syd-Aero Nils-Bertil Kronström. "Nibbe" Kronström jobbade på säsongsbasis hos AB Carl Engström i Eslöv som puderflygare och flyglärare och när säsongen var över behövdes annan sysselsättning. Ett avtal slöts med Kronobergs flygklubb  på Växjö/Uråsa och Kronström började skola där med sin egna Piper Cub (SE-AUM), klubbens Cessna 150, SE-CMP (snart ersatt av SE-EAH), och senare även med en privatägd Cessna 172, SE-EHX.

1963 (?) kom Birger Petersson också med i firman som bytte namn till Firma Syd-Aero Kronström & Petersson (fast utåt hette verksamheten hela tiden kort och gott Syd-Aero). Petersson hade också tidigare jobbat hos Engströms och efter en sejour hos Transair Sweden AB kom han med som delägare i Syd-Aero.

Feringe-fältet återuppväcktes ur sin dvala och den nybildade flygklubben därstädes startade skolverksamhet med hjälp av Syd-Aero. Snart tillkom även filialer i Hultsfred och Ronneby.1964 startade man även verksamhet på nya flygplatsen i Jönköping (ASA-flyg hade avslutat sitt engagemang med flygskola på orten då Rocksjö-fältet lades ner).





Man skolade med Cessna 172, SE-EHI, SE-EHW och SE-ESU. Man lånade in ytterligare en av samma typ från Dackeflyg, SE-EAS, som också ägde en Beech Travel Air, SE-EES. Något år senare kom även "Echo-Echo-Sierra" att användas i Syd-Aeros regi för tvåmotorskolning och taxiflyg.

Man ville fortsätta expandera och två bröder Persson från Oskarshamn (Be-Ge) som tagit cert hos Syd-Aero i Hultsfred köpte in sig i firman. Med deras finansieringshjälp anskaffades två Piper Navajo för att användas för linjetaxi - Syd-Aero Trafikflyg var fött.



I samma veva köptes ett antal Piper Cherokee in och specialavtal slöts med Nyge där Syd-Aero blev "local dealer" för Piper. Vi är nu framme vid 1967 och Petersson gick vidare och började jobba som pilot hos Stora Kopparberg. Med i "Piper-paket" från Nyge Aero fanns även Bengt Karlsson, han kom i fortsättningen att rätt mycket sätta sin prägel på firman. Den 1 oktober 1969 blev han VD i företaget.



Officiellt ombildades företaget till Syd-Aero Trafikflyg AB i januari 1968. Den första Navajo'n, SE-EZL, levererades då och följdes i maj av nummer två, SE-FDU.



Kronström jobbade kvar i Syd-Aero fram till i början av 1969 då han började som pilot hos Stenberg-Flygt AB i Lindås. Då ägdes Syd-Aero av Be-Ge i Oskarshamn...där man då var i full färd att bygga en flygplats och dit kom företaget sedermera att flytta. Verksamhetsinriktningen hade då förskjutits mot linjetaxi/trafikflyg. Den biten kanske kommer att beskrivas vid ett senare tillfälle.


Tango påsk-räven - 19

Eller ska man ännu kalla denne "omogne" och ännu inte riktigt, riktigt flygfärdige bananbombare för "gröneböjen"?


Janzens Dreidecker flyger igen - 2



Som tidigare citerat i inlägget Janzens Dreidecker flyger igen:

- Den klättrar som en apa och svänger som en djävul.

"Den" är i det här fallet alltså en Fokker DR.I. Njut av lite dagsfärska  "lefvande bilder" på Micke "Rittmeister von Sebbarp" Carlsons Fokker Dreidecker SE-XXZ i det TeamM-producerade klippet ovan. Flygplanet är som kanske bekant egenhändigt byggt av Mikael Carlson "himself". 

Hörde också att man i Sebbarp under påsken lagar sin egna "första världskrigsdelikatess": Janzens frestelse. 




Fenmercan: MB 190 1962



Bilen som figurerade i inlägget Farbror Of Sweden - 2 , en Mercedes 200 D - 67, fick mig att minnas att det fanns en broschyr hemma i gömmorna. Den handlar visserligen om föregångaren Mercedes 190/190 D, men ändå - rent utseendemässigt är det samma bil och jag tycker broschyren är en vacker trycksak. Gissar att det är frågan om den första årsmodellen av den så kallade "fenmercan". Det står nämligen inte tryckår eller dylikt angivet. Med andra ord (siffror): 1962 (?).







Misstänker nämligen att farsan fick med sig denna broschyr när han var hos Philipsons i Tranås och köpte Mercedes 1962. Den var dock av den tidigare modellen, en så kallad "bullmerca", närmare bestämt en MB 190b -59. Avser att återkomma till den bilen vad det lider.

Hittade precis en annons för den större Mercedes 220. Den ska naturligtvis skannas och dyker upp på bloggen om ett tag.


Grodätarschlager: J'aime les filles



Jacques Dutronc  J'aime les filles

Det har gått ända sedan i början av januari sedan den förra posting'en av en grodätarschlager, dags att botgöra. Så här en nu, allt medan fellow blogger Ernest Laverdure tittar närmare på de Reims-tillverkade Cessnorna.

1967 var året då übercoole Jacques Dutronc gjorde J'aime les filles. Fanns väl även i en svensk version vill jag minnas. 1967 var det andra året man satte ihop lill-Cessna i Reims; Cessna F 150G. Apropå vad Laverdure skrev om igår...


Skå-Edeby Veterandag - 13 juni 2009

                

Niclas skickade över ett par snygga flyers...och då jag för lite sedan skrev om hans kompisar på Skå så tycker jag det känns rätt att promota deras årliga veterandag. Det är lite mer än två månader dit, men den här tiden på vårkanten brukar gå fort. Innan man knappt hunnit blinka så är det mitten av juni. Kolla också http://www.ska-edeby.se/

Klicka här för en större version av flyern.

Hur var det nu? Vem var det som ägde den där porträtterade Tiger Mothen?


ESSF 090404



Kommer ni ihåg detta inlägget? Från april 2007: Baby Falken



Vad ska det hittas på med SE-SGP?

Som vissa av er kanske förstår så har bloggisten varit en sväng i Hultsfred. Detta skedde med kameran i högsta hugg en härligt solig lördagseftermiddag med datumet den 4 april.



Grillen kändes som det enda som egentligen fattades. Ingen fara. Det grejade jag och och Sune någon timme senare, fast då hemmavid.


Tango Fox - 18



Halmstad, torsdageftermiddag - "guleböjen" behövde tankas, fick i sig 140 liter prima 100LL. Passade då självklart på att ta några bilder i vårsolen.

      

Inte mycket kvar nu. Att få till en regbesiktning innan påsk lär nog inte gå, men efter "gulehelgen" bör väntan inte vara alltför lång.


Farbror Of Sweden - 2

Dags för lite reklam för our new brand: Farbror Of Sweden
  


Oh lord, wont you buy me a Mercedes-Benz?



My friends all drive Porsches, I must make amends.



Jag sa skjut min hund, prygla min katt, gör av med mina pengar på en lördagsnatt
Ta min fru, gör det du, men du om nån borde veta att: vill du göra mig riktigt illa
Så ta min Mercedes-Benz...
 

The Other Side Of The Other Side Of Love



Yazoo   The Other Side Of Love (1982)

Nej, det är inte samma låt. Men båda har sin charm.

The Caravelles  The Other Side of Love (1968)
   


Tango Fox - 17

Det var inte jag som propsade (Sic! propeller på frukten nedan) på att det skulle bli någon nose art. Tur (?) att det är den 1 april, eller - alternativ tolkning: Vi får väl se hur det blir...


John Dodds ”The Beast”

Kommer någon ihåg ”The Beast” och John Dodd? Var tydligen uppmärksammad i Teknikens Värld för ett litet tag sedan. "The Beast", en bil med Merlin-motor som brann upp utanför Örebro någon gång på 70-talet. Dodd lär ha kört mellan centrala Göteborg och Stureplan i Stockhom på två timmar och fyra minuter!
 


En sjuk pjäs till bil! Likaså historien runt den - i klippet får vi se det som lär det vara den tredje "återuppståndelsen" av "The Beast".

Dock kanske lystern av glam falnar då somliga påstår att motorn var en Rolls Royce Meteor, det vill säga den markbundna varianten av Merlin som till exempel satt i Centurion-stridsvagnen. Andra säger att det verkligen var en Rolls Royce Merlin i bilen och denna hade tidigare suttit i ett flygplan av typen Boulton Paul Balliol. Fast det kanske beror på vilken reinkarnation av "The Beast" vi snackar om?

Bilens starka koppling till Rolls Royce manifesterade Dodd i fronten. Enligt myten blev Rolls Royce uppringt av tyska polisen som bad firman att sluta provköra sin nya modell på autobahn. De surnade till och stämde Dodd...ja, och resten är - som man brukar säga - historia.

Läs mer om "besten" här - John Dodd's Hand-built Rolls-Royce Merlin Aircraft Engined Car. Tack till Håkan O-Buffalo för input.


RSS 2.0