Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Mr Mitchell vid amerikanska ambassaden?

Publicerad 2012-02-28 06:16:00 i Propulärkultur,



Nej, Mr Mitchell är inte en av dessa stiliga herrar - det är han som står och skiner i bakgrunden. Bilden skickades till mig av Tommy Clementzlor som feed back till inlägget MAAG Stockholm: Douglas C-47. Tommy berättar:

Här är en N.A B-25 Mitchell som eventuellt lär ha tillhört amerikanska ambassaden. Bör ha varit omkring 1945. Det är min pappa Bertil i vit rock, längst till höger. Kollegorna från ABA:s instrumentverkstad också i vita rockar.

Kan man identifiera Judy-Ann? Tommy,
som gjort djuplodande undersökningar av Brommas landningsjournaler, gav mig uppgifter om rörelser med B-25 under 1945-46. Tyvärr är dessa endast noterade med de sista fyra siffrorna i id-numret på fenan. 1945 rör det sig om "4012", "7473" (se nedan) och "7563". Samma sak 1946: "0310" och "8852". Någon därute som kan hjälpa oss? Hittade en uppgift att Judy-Ann stod parkerad på Bromma den 20 september 1945.

Här nedan är en bild tagen av Walther Vetterlein. Flygplanet är den här gången 43-27473 som var döpt till Paper Doll.



Det finns en bild på Paper Doll i Michael Sanz bok "Bromma Flygplats". Där berättas i bildtexten:

I slutet av andra världskriget flög allt som hade vingar. Denna B-25 Mitchell, ett bombflygplan, användes av amerikanska arméns Air Transport Command på kurirflygningar till Stockholm. På flygplanets nos kan fortfarande skönjas det smeknamn, Paper Doll, planet som fått av sina piloter. Intill namnet syns ett hundratal bombmärken, vilket anger antal uppdrag flygplanet varit med om.

Det var "öppet hus" på Bromma
den 30 september 1945, ett evemang som besöktes av över 60 000 personer. Då var Paper Doll uppställd "static".

Enligt Tommys forskning startade B-25 nummer
"7473" kl 10.00 14/10 1945 med destination Oslo. Befälhavaren ombord anges som Marrs. Vem var det? Helt klart rör det sig om ingen mindre än Maurice A. Marrs. Han hade  varit involverad i olika allierade operationer i Skandinavien under det sista krigsåret och agerade som USAAF Base Commander på Bromma intill utgången av 1945.

Notera på Walthers bild hur skabbig look B-25:an har. Man har helt klart delvis tvättat av en del färg. När man googlar på serienumret och namnet kommer det upp en del intressanta saker.



Det är inte så konstigt - det är frågan om en riktig combat veteran. Jämför dessa bilderna på Paper Doll...





Det står noterat nedanför cockpit...

PILOT LT. J.W. YERGER
CREW CHIEF T/SGT W.C. COURSEN

Denna B-25J-1-NC
hade tidigare tillhört 321st Bombardment Group, 446th Bombardment Squadron, (som sorterade under 12th Air Force) och hade under slutskedet av andra världskriget varit baserad i Italien och Korsika. 446 BS inaktiverades den 12 september 1945.

Twlight Kalle - 3

Publicerad 2012-02-26 17:45:58 i Mustang,


Jag utlovade i Twilight Kalle - 2 en uppföljare. Det tog lite längre tid än vad jag tänkt, men här kommer den. Börja med att njut av Curt Croneruds display med Gul Kalle i Jyväskylä 2001. Och glöm inte att justera upp ljudet en aning...

Därefter bekanta dig kanske med "Situation Gul Kalle" genom att ta en sväng förbi inlägget Twilight Kalle - 1.



Pelle Lindquist besökte Duxford när det var Flying Legends förra sommaren och tog några bilder som han ställt till bloggistens förfogande. Först ut är dock härovan en bild som han tog på samma plats redan den 20 april 2007. "The Mustang formerly known as Gul Kalle" håller på att moteras ner för att skeppas över till Atlanten för att vara med vid Mustangs & Legends i Columbus, Ohio.

Flygplanet var då registrerat i UK som G-CBNM och efter övningarna i Columbus flögs Mussen till Fighter Rebuilders i Chino för en omfattande genomgång. Att kalla det för restaurering kanske var känsligt, detta var ju en väldigt mycket orginal P-51D, eller om vi så vill; J 26. Tanken var att sälja Mustangen i USA, även om det var något man inte talade högt om.

Man avregistrerade G-CBNM för att föra över planet på amerikanskt register. Det tilltaget kom att - på ren svenska - skita sig totalt: Det fanns nämligen redan en Mustang med denna identitet på FAA:s register. Här passar det att läsa det föregående inlägget Twight Kalle - 2. Precis som det uttrycktes där blev det: Tror ikke flyet kan komme i luften før man evt. skaffer nye papirer.



Något slokörat fick "The Mustang formally known as Gul Kalle" ikläda sig nya siffror för USAAF serial 44-63864 dömdes av FAA att tillhöra N251L som återregistrerades den 16 april 2010. Det är alltså haveristen från Island 1963 som återuppstått, i princip är det väl en helt ny Mustang som byggts upp.

Nytt nummer på den airframe som tidigare var registrerad som SE-BKG i Sverige blev 44-12016. Den 6 maj 2010 infördes Mustangen på amerikanska registret som N98CF.



Innan 2011-års Flying Legends kunde man på denna webbplats läsa bland annat följande:

The Horsemen made their official UK debut at Flying Legends 2009, flying an extremely precise aerobatic display in three UK-based P-51Ds. This time round, they're bringing their own stallions, as the former 'Twilight Tear' returns to Duxford under a different guise as 'Fragile but Agile', accompanied by a UK newcomer in 'February'.



The importing of two US-based Mustangs has been a major undertaking and it's an absolute delight to have them here, let alone seeing them put through their paces by formation aerobatic artists Ed Shipley and Dan Friedkin. The Horsemen's mounts should ensure a healthy contingent of this potent fighter in the skies at this year's Flying Legends.


Ännu ett klipp från "duröret", klippet är inspelat söndagen den 10 juli:



Man brukar ibland säga om flygplan att allt runt tillverkningsplåten är reservdelar. Skulle vilja lägga till dokumentationen också. Det finns en juridisk aspekt i detta som jag tror för en utomstående känns avlägsen, svår att förstå. Detta hade jag tänkt att utveckla, men...nja, en annan gång kanske.



Den sista bilden från Pelle är tagen några dagar senare, då man monterat ner Mustangen för att packas in i en container för vidare befodran tillbaka till USA.

Slutligen, en egen bild på Mustangen från Ängelholm sommaren 1988. Det är så här som - åtminstone jag  - vill minnas den, som Gul Kalle!

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela