Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

The Battle Of Bromma - 36

Publicerad 2014-06-29 13:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


Johan Anderberg har i Fokus skrivit en artikel om spelet kring Bromma flygplats. Han har sett igenom Stockholms Handelskammares nystartade kampanj Rädda Bromma - rädda jobben, som har tydlig styrning från Swedavia och Malmö Aviation. Anderberg är den inom svensk press som så här långt beskrivit situationen runt Bromma flygplats bäst - läs artikeln Slaget i luften här.

En viktig poäng i artikeln är "vad är Swedavia, vad är Malmö Aviation?", detta bland annat med tanke på att flygplatschefen på Bromma tidigare hade en hög position inom Malmö Aviation samt koncernchefen inom Braathens Aviation tidigare var styrelseledamot i Swedavia. Ett citat:

Så varför pressar Swedavia på med sina planer i ett så känsligt läge? Mitt i ett valår? En förklaring kan vara att det statliga företaget har börjat växa samman med Malmö Aviation. Flygbolagets vd, Anders Ehrling, var tidigare styrelseledamot i Swedavia. Och Swedavias nuvarande flygplatschef för Bromma, Peder Grunditz, var tidigare ”vice president” på Malmö Aviation. Till bilden hör också att Malmö Aviations ägare Braathens står för i stort sett all passagerartrafik på Bromma; en vanlig tisdag i juni är 52 av 53 avgångar i Braathens regi, antingen genom Malmö Aviation eller Braathens Regional.
 
Swedavias kommunikationschef har kommit med en replik till artikeln. Tro inte att du hittar något nytt under solen när du läser den...

 

Om Bromma flygplats läggs ner beror det snarare på girighet än omtanke om miljön. Återigen, hade man hållit sig till vad avtalet från 2007 stipulerade då hade detta inte heller blivit en valfråga. Detta är roten till problemet och har gång på gång påpekats för Stockholms Handelskammare rörande Rädda Bromma - rädda jobben-kampanjen. Där svarar de hela tiden, likt en raspig vinylskiva som hakat upp sig: Vi kan ej svara på specifika frågor om Swedavia och deras verksamhet, vi vill bevara Bromma som flygplats för Stockholm.
 
Men det är Stockholms Handelskammare och inte Swedavia som frontar kampanjen, det är därmed naturligt att frågorna ställs till den förstnämnda. Följande står än så länge obesvarat:

Fråga till Stockholms Handelskammare: Om man fick välja på nedlagt Bromma eller ett Bromma som drivs i enlighet med 2007-års avtal, vad väljer ni?

Missa inte Niclas Blåbäcks frågor till er, de är i högsta grad relevanta:


1. Anser Handelskammaren att en kraftig utökning av tung kommersiell flygtrafik på Bromma är nödvändig? Om ja, varför? För vem är den nödvändig?

2. Anser Handelskammaren att Bromma Flygplats inte kan/bör drivas vidare med det trafikslag som historiskt varit där, det vill säga en blandning av linjetrafik, allmänflyg, taxiflyg, affärsflyg, vilket stipuleras i avtalet mellan Staden och Swedavia?

3. Anser Handelskammaren att det är såpass viktigt att ta in större tyngre flygplan till Bromma Flygplats så det är motiverat att man hindrar byggnation på höjden i stora delar av Stockholm?


Nu är Almedalsveckan snart igång på allvar. På onsdag står branschorganisationen Svenskt flyg bakom arrangemanget Flygets dag - så lyfter flyget Sverige. Kanske är det dags att dyka upp iförd t-shirt med texten Swedavia - svenskt flygs fiende nummer 1...eller åtminstone läge att ställa några intrikata frågor..?


Uppdaterat 140630

I en artikel i Expressen säger den socialdemokratiske partiledaren Stefan Löfvén bland annat följande:

- Vi har ett avtal som gäller under lång tid och det ska gälla. Däremot pågår en diskussion om avtalet överträds, alltså om man har för mycket av den flygtrafik som inte var avsett i detta avtal. Den diskussionen pågår det finns ett avtal som sträcker sig långt bort i tiden jag kommer inte ihåg exakt hur många år. Vi har inte för avsikt att bryta det avtalet.

Det här är något av en milstolpe. En partiledare som hintar att det kanske inte står riktigt rätt till med Swedavias hanterande av flygtrafiken på Bromma...



 

JPS Flying Colours

Publicerad 2014-06-28 14:00:00 i Classic Racing, Piper,

 
Där sitter Colin Chapman på en Lotus Esprit Series 2, bakom står firmaflygplanet av typ Cessna 414A med den passande registreringen G-PRIX. Bilden är tagen på Team Lotus egna flygfält/test track Hethel sommaren 1978. Bilen och flygplanet är splirrans nya och Chapman har nyligen fyllt 50 år.

Som sagt i det tidigare inlägget Team Lotus; G-PRIX:

Team Lotus ägde på 70-talet tre flygplan uppmålade i JPS-färgerna svart och guld: Cessna 411A Chancellor II G-PRIX , Piper PA-31-350 Cheiftain G-BCOD och Piper PA-31 Navajo G-LCCO.
 

 
John Player & Sons kom ut med sin John Player Special - som blev känd under förkortningen JPS - i mars 1975. Mellan åren 1968 och -86 var John Player's sponsor för Team Lotus och att racingstallet hade sina flygplan lackade i dessa färger var därmed helt naturligt - vem minns inte utseendet på deras klassiska F1-bilar? 1972 var premiäråret som dessa målades i svart och guld.

Det här satte ju sina avtryck. Jag har tidigare skrivit om färgsättningen svart och guld på andra flygplansmärken under 70-talet. Kolla gärna in inläggen Robin i svart och guld och MFI-15 i svart och guld.

Det hade varit rätt läckert att måla upp en PA-31 i JPS-färgerna idag och med den bevista lite schyst racing, där det går att landa det vill säga. Tanken har varit uppe på bloggtapen förr...

(Mellan varven kunde den ju få gå som linjetaxi Anderstorp - Bromma.)

Åtta dar i veckan

Publicerad 2014-06-27 15:15:00 i Musik - 60-tal,



The Beatles  Eight Days A Week

...spelades in i oktober 1964 och släpptes på singel i USA i mitten av februari året därpå. I mars blev låten Beatles sjunde (!) etta i USA. I UK och Europa var den med som ett huvudspår på en EP som kom ut lagom till julhandeln -64.

Till de flesta andra av Beatles hits finns det filmklipp, ofta saxade från deras filmer. Så är dock inte fallet med Eight Days A Week, som - enligt uppgift - inte direkt var en favorit hos beatlarna. Men den dök upp i den tecknade TV-serien The Beatles i USA. Det berörda avsnittet inledde den andra omgången som sändes hösten 1966.

Eight Days A Week eller Today & Weekend - Trevlig Helg alltså! Så även förhoppningsvis på fredag åttedar...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela