Ahrenbergs-Junkrarna som hamnade i Nya Guinea
Junkers Ju52/3m VH-BUV, tidigare SE-BUD, tillhörande Gibbes Sepik Airways i Nya Guinea.
I mitten av 50-talet hade tiden kommit ifatt Albin Ahrenbergs flygverksamhet med den gamla hederliga arbetshästen Junkers Ju 52/3m. Tre exemplar - SE-AYB, SE-BUD och SE-BUE - kom att parkeras på "Norra" på Bromma. En fjärde, SE-ADR, skulle bevaras för museiändamål men till slut blev det bara cockpitsektionen som överlevde.
Året därpå kom den australiensiska flygarässet Bobby Gibbes att köpa de tre "Tante Ju" på Bromma, detta för att användas i dennes bolag Gibbes Sepik Airways som var verksamt i Nya Guinea. Han tog först med sig VH-BUU (före detta SE-BUE) och startade från Bromma den 8 oktober samt ankom Gorokoa den 18 november 1955. Det lär nog varit en del strapatser under resan, det tog ju sin lilla tid...
Av allt att döma kom dock även VH-BUU med tiden förses med tre R-1340-motorer. Följande bild får mig att tro det...
I november 1958 övertogs Gibbes Sepik Airways av Mandated Airlines, men verksamheten fortsatte i stort sett som tidigare. Dock havererade VH-BUU vid landning vid Baiyer River den 17 oktober 1959. Även om skadorna kunde repereras beslutades det att skrota flygplanet.
Vid tiden för haveritillfället hade Mandated Airlines börjat omregistrera flygplanen. Med VH-BUU borta ur bilden var det tänk att VH-BUV bli VH-GSS och den nedplockade VH-BUW skulle bli VH-GSW. Det är lite osäkert om de märktes om, har inte sett några bilder som tyder på det. Och i vilket fall som helst så var tiden för Ahrenbergs gamla Junkrar nu räknad: Även VH-BUV kom att ställas på marken och skrotas 1960, detta vid flygfältet i Madang. Därmed var den sista av de tre Ju 52/3m borta ur leken, det vankades andra tider och snart skulle Mandated Airlines i sin tur övertas av Ansett-ANA. Ett nytt decennium kom och det med nya helt flygplan.
Lite utanför själva bilden för detta inlägg, men ändå; vill ändå passa på att påpeka att Bobby Gibbes senare under 60-talet även ägde en Saab Safir. Fast det är - som man brukar säga - en annan historia...
Avslutningsvis - denna skrothög kunde man på sommaren 1962 hitta på ett varv i Port Adelaide, då skrothandlaren E. R. Way & Son (främst) höll på att rensa Nya Guinea på japanska vrak från andra världskriget. Här ser vi delar som en gång var Junkers Ju 52/3m VH-BUV (ex SE-BUD) och VH-BUW (ex SE-AYB).