Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Ahrenbergs-Junkrarna som hamnade i Nya Guinea

Publicerad 2016-02-22 10:59:00 i Flygföretagande, Personligt urval, Propulärkultur,


Junkers Ju52/3m VH-BUV, tidigare SE-BUD, tillhörande Gibbes Sepik Airways i Nya Guinea.

I mitten av 50-talet hade tiden kommit ifatt Albin Ahrenbergs flygverksamhet med den gamla hederliga arbetshästen Junkers Ju 52/3m. Tre exemplar - SE-AYB, SE-BUD och SE-BUE - kom att parkeras på "Norra" på Bromma. En fjärde, SE-ADR, skulle bevaras för museiändamål men till slut blev det bara cockpitsektionen som överlevde.
Den krassa verkligheten var att sjöflygplatsen Lindarängen hade lagts ner 1952 och Ahrenbergs verksamhet därmed tvingats "upp på land". Som landflygplan var Junkers Ju 52/3m vid denna tid föråldrat och i utkonkurrerat av andra flygplantyper som till exempel den snabbare DC-3. Jobben försvann för bolaget och 1953 sa man upp sin personal - Junkrarna blev stående. Ahrenbergsflyg, eller Firma KB M Ahrenberg, försattes slutligen i konkurs våren 1954.
 
Året därpå kom den australiensiska flygarässet Bobby Gibbes att köpa de tre "Tante Ju" på Bromma, detta för att användas i dennes bolag Gibbes Sepik Airways som var verksamt i Nya Guinea. Han tog först med sig VH-BUU (före detta SE-BUE) och startade från Bromma den 8 oktober samt ankom Gorokoa den 18 november 1955. Det lär nog varit en del strapatser under resan, det tog ju sin lilla tid...


 
En av de som var involverad i arbetet att fixa iordning flygplanen var den inte helt okände flygmeken Sten-Erik Molker. Han var även med när man i början av 1957 ferryflög de återstående två Ju 52 - läs hans fantastiska berättelse om äventyret här. Eller här.

 
VH-BUU, före detta SE-BUE, fotograferad 1956 av Robert Blaikie. Flygplanet har kvar sina BMW-motorer. De två senare levererade Ju 52:orna fick sina motorer utbytta mot P&W R-1340 på Bromma innan resan till Nya Guinea påbörjades. Nedan en bild på SE-BUE i användning hos Ahrenbergsflyg.



Av allt att döma kom dock även VH-BUU med tiden förses med tre R-1340-motorer. Följande bild får mig att tro det...

 
De två andra flygplanen kom att få de australienska registreringarna VH-BUV (före detta SE-BUD) och VH-BUW (före detta SE-AYB). På Nya Guinea kom Junkers-flygplanen att ansluta i Gibbes Sepik Airways flygplanflotta som bestod av ett antal Noorduyn Norseman (ännu en typ med R-1340) tillsammans med några Auster. Verksamheten var inte helt "smärtfri" och redan efter några veckor kom en av de nylevererade Ju 52:orna råka ut för ett missöde...

 
Här ovan ser vi VH-BUW nedplockad under transport till hemmabasen Goroka efter att ha havererat vid en plats kallad Wau den 21 mars 1957. Avsikten var att flyga till Lae [sic!] men under starten uppstod motorproblem och piloten drog av, vilket medförde en ground loop. Flygplanet kom därefter förvaras i nedplockat skick och kom aldrig mer i luften. (Kanske finns det en relation i detta faktum till att VH-BUU fick sina BMW-motorer utbytta?)

I november 1958 övertogs Gibbes Sepik Airways av Mandated Airlines, men verksamheten fortsatte i stort sett som tidigare. Dock havererade VH-BUU vid landning vid Baiyer River den 17 oktober 1959. Även om skadorna kunde repereras beslutades det att skrota flygplanet.



Vid tiden för haveritillfället hade Mandated Airlines börjat omregistrera flygplanen. Med VH-BUU borta ur bilden var det tänk att VH-BUV bli VH-GSS och den nedplockade VH-BUW skulle bli VH-GSW. Det är lite osäkert om de märktes om, har inte sett några bilder som tyder på det. Och i vilket fall som helst så var tiden för Ahrenbergs gamla Junkrar nu räknad: Även VH-BUV kom att ställas på marken och skrotas 1960, detta vid flygfältet i Madang. Därmed var den sista av de tre Ju 52/3m borta ur leken, det vankades andra tider och snart skulle Mandated Airlines i sin tur övertas av Ansett-ANA. Ett nytt decennium kom och det med nya helt flygplan.
 
           
Detta med Junkers och Nya Guinea var faktiskt inte en sak som började med Bobby Gibbes inköp av dessa tre Ju 52/3m. Nej, redan i början av 30-talet användes ett antal Junkers G.31 i samband med gruvdrift i det väglösa landet - läs mer här.

Lite utanför själva bilden för detta inlägg, men ändå; vill ändå passa på att påpeka att Bobby Gibbes senare under 60-talet även ägde en Saab Safir. Fast det är - som man brukar säga - en annan historia...

Avslutningsvis - denna skrothög kunde man på sommaren 1962 hitta på ett varv i Port Adelaide, då skrothandlaren E. R. Way & Son (främst) höll på att rensa Nya Guinea på japanska vrak från andra världskriget. Här ser vi delar som en gång var Junkers Ju 52/3m VH-BUV (ex SE-BUD) och VH-BUW (ex SE-AYB).
 



Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Björn

Publicerad 2016-02-22 12:14:13

Mycket intressant. Var någon av Junkrarna byggda av AFI?

Postat av: F

Publicerad 2016-02-22 12:36:52

Kul att du tycker, Björn! Den enda i texten omnämnda Ju 52:an som var tillverkad vid AFi var gamla "Södermanland", SE-ADR (ex SE-ADK), vilken gjorde sin första flygning 1932-08-26.

SE-AYB (W/nr 641375), f d Luftwaffe och OY-DFU, var tillverkad i Dessau 1935.

SE-BUD (W/nr 7493), f d D-AXVA, OH-LAO, D-AEAC, OH-LAO, gjorde sin första flygning 1942-04-28. (Reg OH-LAO på Aero Oy 42-09-12)

SE-BUE, (W/nr 7256), f d D-AVIU, OH-LAM, gjorde sin första flygning 1941-12-06. (Reg OH-LAM på Aero Oy 42-02-19)

Postat av: Björn

Publicerad 2016-02-22 12:49:55

Hörde Sten-Erik Molker berätta om äventyret på ett föredrag på 80-talet. Mycket underhållande och trevlig man.

Postat av: Per

Publicerad 2016-02-22 19:52:01

Mycket trevlig kille att jobba med .

Postat av: Kjell Larsson

Publicerad 2016-02-23 00:20:20

När jag jobbade på Linjeflyg tekniska avdelning hangaren, jobbade jag tillsammans med Adolf Jernell. Vi var också på en semesterresa till Bangkok tillsammans, när vi åkte hem flög vi med SAS DC8 hem en linje som kallades södra vägen. Den gick ungefär samma väg som när dom flög ner Ju 52 fast då ut andra hållet. Adolf berättade då om deras nedresa som var rätt så innehållsrik. Bla berättade han att när dom flög ner så var det varmt i cockpit så dom hade takluckan öppen för att få svalka. Piloten blev nödig och måste gå på toa Adolf satt i högersits och tog över rattarna, han behövde göra en justering indikator och för att komma åt indikatorn bytte han plats till vänster stol, piloten kommer tillbaks in i cockpit tittar på höger stol som är tom och tittar sen på takluckan som är öppen. Han trodde att Adolf ramlat eller sugits ut genom luckan han blev livrädd sen ser han att Adolf sitter i vänster stol. Senare när jag och Adolf jobbar på BMA dvs på 70-talet är han Bobby Gibbes i Stockholm och på BMA fpl i hallen och vill träffa Adolf, han går till informationen och frågar och dom letar i LIN telefonbok men han vet inte att Adolf bytt efternamn från Johansson till Jerdnell pga detta fick dom inte träffas efter alla år. Däremot hade han tidigare fått Adolf:s hemtelefon nr så han ringde på kvällen så dom fick allafall prata med varann. I Linjeflygs F/B sida allbum tekniska avd har jag laggt ut en bild på Adolf Jerdnell

Postat av: Niklas Larsson

Publicerad 2016-02-23 19:18:17

Kanoninlägg! Läste även Molkers reseskildring vilket också var spännande. Extra kul också att de mellanlandade på Sorong i Väst-Papua där jag själv har landat. Tyvärr inte med en Junkers utan en Cessna Caravan. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela