Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Drakenunderhåll i Västerås

Publicerad 2015-11-29 16:35:00 i Kalla kriget,

 
Ibland räcker det med att se en bild för att få lite inspiration till ett blogginlägg, som denna vilken kommer ur The Åke File. Den exakta tidpunkten är lite klurig att fastställa; bilden (f ö klickbar) bör vara tagen under den första halvan av 70-talet. Platsen är lättare - det är i den stora hangar på Hässlö som idag huserar Västerås Flygmuseum. Tidigare hade den varit känd som CVV (Centrala Verkstaden Västerås) men denna benämning hade officiellt försvunnit - även om den fortsatt användes i folkmun - i slutet av 60-talet. Ett citat från denna sajt:

CVA och CVM blev 1967 respektive 1968 enheter inom FFV.

CVV underställdes CVM under avvecklingsskedet som i huvudsak varade under åren 1969 - 70. Dock pågick verksamhet i Hässlö filialen med främst modifieringar av fpl 35 samt Hkp3 och 4 till 1975.

Filialen i Västerås, som sorterade under CVM (Centrala Verkstaden Malmen), fick benämningen CVMV.

I bilden ser vi totalt sexton olika Saab 35 Draken som genomgår mer eller mindre omfattande tillsyner och modifieringar. Närmast syns två J 35F ur F 10, varav den högra (35598) är försedd en massa rutor, så kallade Ö68-markeringar. För att skilja flygplanen åt vid luftstridsövningar användes dessa tejpade rutor från och med 1968-års flygvapenövning (förkortat Ö68, ibland FVÖ68) och en bit in på 70-talet.

Rätt udda och ganska ovanligt vid denna tid är att se märking på flygplanen som man kan härleda till de stationskompanier och divisioner där de var placerade, men faktum är att det går i fallet nere till vänster: På "Johan 41" (35486) kan man se 3/F 10:s svärdfisksymbol bredvid skånegripen på fenan.

Längre ner kan man urskilja flera SK 35C tillhörande F 16, en J 35D ur F 4 som väntar på målning samt minst en J 35F tillhörande F 12 (35439).

Avslutningsvis - en nyare bild på en av de identfierade Drakarna: 35598, som sedermera blev prototyp för "Johan-programmet" och numera är engagerad som blickfångare utanför Aeroseum på Säve i Göteborg.

1973 Yak-40

Publicerad 2015-11-28 13:50:27 i Meddelanden från våra sponsorer,



AB Nordisk Aerotjänst opererade en Kamov Ka-26, SE-HDM, som var baserad Norrtälje. Med andra ord, det var långt ifrån bara Yak-40 som man försökte sälja. Första gången den typen besökte Sverige var i samband med II. Skandinaviska Flygutställningen i Höganäs 1968.

Point of No Return

Publicerad 2015-11-27 17:00:00 i Musik - 80-tal,


 
Exposé   Point of No Return

...är en guilty pleasure - utan att egentligen behöva vara det - från 1985.

Tror inte jag hörde Point of No Return förrän en bit förbi 1990, och detta efter att läst att låtskrivaren och producenten bakom gruppen, Lewis A Martinée, även hade varit med och producerat Pet Shop Boys bästa låt; Domino Dancing. Egentligen lär han heta Luis Antonio Martinez och var en drivande faktor i latinofreestylesoundet som dök upp under dessa år med Miami som ett slags nav. Ett annat kanske betydligt mer känt exempel i denna genre var ju tämligen välkända Miami Sound Machine.

Det var i början rätt stökigt i Exposés line up. Det var inte lätt att vara medlem i gruppen, vare sig kritiken kom från skivbolaget eller dess producent. Medlemmarna byttes ut och Point of No Return remixades samt släpptes på nytt 1987 - det är just den versionen som sitter däruppe och är denna veckas fredagstreat! Orginalversionen  finns här.
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela