Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En annan An-2

Publicerad 2012-12-30 21:22:00 i Propulärkultur,

 
En av de Antonov An-2 som det berättades om i inägget An-2:or på Skavsta var LY-APV. Även den har använts av Nyköpings fallskärmsklubb tills den ersattes av SE-KYU för ett par år sedan. Dessutom ska påpekas att planet är en systerkärra till den omtalade LY-ABT. Tillsammans med ytterligare ett halvdussin av samma typ importerades det från Polen 1995 av Christer Nilsson, då involverad med firmorna Iroxcell och Aero Butler (den historien borde man titta närmare på).

Eslöv den 28 april 1996.

Här kommer lite saxat från tidigare forskning:

Antonov An-2TP c/n 1G233-23  tillv.år: 1990

90.04.12 Registrerad SP-FAI på Globo
90.05.05 Färdigställd detta datum, men ej levererad (Avställd hos tillverkaren WSK-PZL, Mielec, Polen i Aeroglobo-målning.)
95.06.28 Avregistrerad i Polen.
95.07.10 Interimreg SE-KYZ av Iroxcell AB, Stockholm.
95.08.xx Hyrd av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb.
95.10.06 Interimreg förfaller.
96.04.12 Registrerad LY-ABJ på Lietuvas IR Svediios UAB "Svedijos Prekés", Klaipeda.
96.04.12 Opererad av Malmö-Björnstorp Fallskärmsklubb, Eslöv.
00.05.xx Ersatt av An-2 RA-02156
01.06.22 Registrerad som LY-APV på V. Pakrijanskas, Kaunas.
 
LY-APV på Barkarby 2002. Bild:  Paul Compton.
 
Frågan är om flygplanet lämnade Sverige, jag är tveksam (?). Under 2002 var det i alla fall tillbaka och året därpå användes LY-APV som hoppkärra vid Karlsborg/Flugebyn, då ommålad i gult.
   
Senare hyrdes An-2:an ut till Nyköpings fallskärmsklubb som använde den till 2010 (under en period tror jag An-2:an stod uppställd på Västerås/Hässlö). Cirka 2005 fick LY-APV ett nytt målningschema som för tankarna till USAAC:s Boeing Stearman...

Sedan 2010 tror jag att LY-APV har stått på backen (?). Men det verkar på sistone att det börjat röra på sig igen, hittade nämligen An-2:an utannonserad här. Total gångtid anges till 1010 timmar och priset € 45,000. Namnet på säljaren anges som Umberto Perez, telefonnumret/abonemanget tillhör Yak Aero AB/Henrik Jakovlew.
 
Enligt litauiska luftis är planet luftvärdigt till 2013.08.22. Enligt ryktet lär LY-APV vara såld. Hmm, undrar om den ska följa systerkärran LY-ABT i fotspåren..?

An-2:or på Skavsta

Publicerad 2012-12-29 21:21:00 i Propulärkultur,



Efter inlägget En annan dag på en åker i Åker fick ett mail från Richard Evers där dessa bilder på olika Antonov An-2 på Skavsta fanns med. Överst ser vi SE-KYU, som används av Nyköpings fallskärmsklubb, och bakom står LY-APV. Den sistnämnda är "systerkärra" till den An-2 som nödlandade vid Åkers Styckebruk och kan bli föremål för ett eget blogginlägg senare.
 


Tre stycken An-2 lyckades bli fullt ut registrerade i Sverige. I detta inlägget ser vi två av dem, SE-KYU och SE-KYV. De importerades 1994 från Estland. SE-KYV har inte varit i luften på många år och ströks ur registret 2007. Planets öde är ovisst och skrotning är väl det alternativ som kanske känns troligast (annars finns ju idéen om den flygande bastun.). SE-KYU har inte använts av fallskärmsklubben, vilket de övriga An-2 i detta inlägg har.

Med andra ord, det är ett nätt litet antal Antonov An-2 som under det senaste deceniet använts av Nyköpings fallskärmsklubb. Här nedan ser vi två ryskregistrerade exempel fotograferade i början av året. Den bortre, RA-02156K, har skrotats under 2012. Den närmaste, RA-02574, ska enligt uppgift repareras och flygas från Skavsta, sannolikt redan i januari, vi får väl se...

Det finns mer att läsa i artikeln Känner du Tante Anne Colt?

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela