Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Snobben gör comeback? - 5

Publicerad 2015-03-31 20:00:00 i Propulärkultur,

   
North American NA-77 Texan SE-CHP SnoopyNorra Parkeringen på Bromma i slutet av 60-talet. Från den tiden då Snoopy ägdes av Olle Åhnstrand.

För en tid sedan skickade jag ut ett email till de som gett sig tillkänna efter att jag publicerade - bland annat - följande lilla upprop i Snobben gör comeback - 4.

Inlägget Snobben gör comeback? - 3, där det berättades att denna ikon i flyg-Sverige nu är till salu och därmed löper stor risk att lämna landet, har väckt en del uppmärksamhet. Så hur gör vi för att rädda kvar flygplanet i Sverige? Som sagt tidigare så har jag en tanke där man bildar en förening runt maskinen. Låt oss förslagsvis kalla oss Snoopys Vänner med visionen att med tiden bli Svensk Flygtjänst Heritage Flight. Vad har ni för tankar och reaktioner rörande detta? Vilka är intresserade att delta i ett dylikt projekt? Bekänn färg nu. Har du som jag en förkärlek för gula flygplan enligt gammal klassisk svensk tradition? Hör av dig! Använd kommentarsfältet nedan (Du kan vara anonym om du så vill, din emailadress är endast synlig för mig såsom blogginnehavare.).

Flera svarade, en av dessa var Thomas Kvist. Jag återger hans mail här i något förändrad version:
 
Ditt mail är välkommet och jag beklagar mitt sena svar. Vi har nog tyvärr inte träffats innan men jag är boende i Stockholm och har min yrkesmässiga bakgrund i Swedair/Genair/H5/Swedair/FV TeK37/39 /Brittania/FMV/Saab.
 
Inledningsvis bör vi nog försöka träffas hela gänget, ta till oss kloka tankar från drivande krafter som gett sig tillkänna i frågan. Tyvärr kanske jag inte kan betala prislappen för "Snoopy" men väl kanske bidraga med annat framöver. Först och främst behöver vi ett mål, och det har vi! Frågan är hur vi når dit och framförallt hur vi finansierar det. Jag tror att kompetens och intresse finns nog "där ute" och inte är begränsande för att skapa en organisation.
 
Så hur gör vi? Spörsmål som vi bör ställa oss:
 
Samverkan med andra aktörer inom gebitet?
 
Flygoperativt och tekniskt tillstånd - Regelverk!
 
Vem/vilka kan bidra med finansiering?
 
Summerat - Skall vi inte träffas och dryfta dessa frågor?
 

Jomenvisst!  Mitt förslag till mötesplats är av uppenbara skäl Västerås Flygmuseum. När? Bollen tillbaka till er därute alltså, förslag? 

Snoopy - landets första egentliga warbird, en svensk klassiker! Nedanstående bild är tagen av Esko Tikkanen i samband med ett EAA Fly In i Höganäs 1980. Björn Löwgren i cockpit i SE-CHP iförd keps...

Lite nattradio

Publicerad 2015-03-31 00:00:00 i Musik - 80-tal,



 Paris France Transit   Paris France

...var det inte banne mig igår man hörde senast, inte ens i förrgår! En gång i tiden - på 80-talet - hörde man den rätt ofta, låten var signatur till P3:s Stjärnornas Musik och spelades i etern vid tovlslaget i stort sett varje natt. Bakom Paris France Transit stod Didier Marouani och detta var en grupp som tydligen existerade under en relativt kort period åren 1982-83.

Den av Marouani tidigare bildade gruppen Space, som är betydligt mer känd, har förresten tidigare varit på bloggtapeten. Kanske är det ett av de inlägg som jag är mest nöjd med under de snart tio år som jag har bloggat - läs gärna Det är en liten planet.

Cape to Cape: Presentation

Publicerad 2015-03-29 17:47:00 i Propulärkultur, Tiger Moth...och Moth,



Här kommer anledningen till inlägget om Gösta Andrées flygning till Kapstaden 1929-30 som publicerades i början av förra månaden. Jag hoppas ni kan se det inbäddade filmklippet och och bli informerade om Johan Wiklunds planer för 2015. 

 
Just det! Johan ska flyga till Kapstaden i en de Havilland DH.60 Moth, precis som Andrée. Inte nog med det, expeditionen börjar vid Nordkap - därav namnet Cape to Cape. För precis som Erik Bratt sa; Gösta Andrées flygning till Kap förtjänar att tas upp på nytt. Heder åt Johan som gör just det! Och dessutom gör det på riktigt!

Det kommer bli mycket intressant att få följa ditt äventyr, Johan. Målet är att nå Kapstaden den 29 oktober, exakt på dagen 86 år efter Gösta Andrée. Jag ska försöka dra mitt strå till stacken för ge expeditionen den publicitet den förtjänar. Tänkt är att man ska kunna följa Cape to Cape live - med andra ord watch this space for further information...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela