Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Ceylon i Schweiz

Publicerad 2017-10-31 22:00:00 i Kalla kriget,



...och det där märket! Detta inlägg har legat ett bra tag i bloggskafferiet och var (är) tänkt som en uppföljare till Ceylon i Sundsvall, som publicerades våren 2016. Leende i flygarställ - med vit skjorta och slips under - ser vi Saabs provflygare Cylon Utterborn!

Notera alltså märket i nosen på 35:an - Hochgebirgesabzeichen! Detta militära märke applicerades av schweizarna på denna Drake i Basel 1958. En slags hedersbetygelse efter Ceylons fenomenala demonstration av Saab 35.

 

Notera klädsen! Annat var det cirka tio år senare. Då gällde vita overaller, och "kavajtvånget" verkade vara upphävt - se The Men In White In Paris

Så här skriver Olle Wirén i Bo Widfeldts bok Draken (s.137-138):

Nedläggningen av den inhemska flygplantypen P-16 år 1958 (se blogginlägget Lear Jet och FFA P-16 [min anm.]) gjorde att schweizarna bl a intresserade sig för Draken. Saabs provflygare Ceylon Utterborn svarade för en synnerligen spektakulär uppvisning vid Basels Internationella Airshow 6-7 september 1958. Ceylon skulle flyga med överljudsfart (!) och lyckades, trots det tunna molntäcket på 1000 m, dyka ner mot fältet och placera en ljudbang på rätt plats - nästan. Kostnaderna för att reparera växthuset blev kännbara, men räknades som marknadsföringsutgifter...

Flygningen till Schweiz, via Twente i Holland, utan extra navigeringshjälpmedel och med Drakens begränsade bränslemängd gick u a, men marginalerna var minimala.

Saab erhöll en schweizisk offertförfrågan den 25 juli 1959 och beslutet att köpa Mirage kom den 10 januari 1961.

Nedanstående bild har även funnits med i underlaget till blogginlägget om den amerikanska jaktroboten Sidewinder första år i Sverige, men den hamnade här istället. Flygplanet är prototyp 35-4, som kom i luften den 4 juli 1958.

SIPA Antilope - ännu en udda fransk flygmaskin

Publicerad 2017-10-30 19:59:00 i Propulärkultur,



LEL tog ovanstående bild på Parismässan i juni 1963. En udda maskin och faktum är att det blev bara en SIPA S.251 Antilope tillverkad: Prototypen med testregistrering F-WJSS, senare ändrat till F-BJSS (se längst ner).

Antilopen var en av de första allmänflygplanen som hade turbopropmotor, i det här fallet en Turbomeca Astazou 2 på 560 hästar, senare utbytt mot en Astazou X med 665 hästar. Första flygningen skedde i november 1962 och efter fyra års utprovning - med ett antal rekord slagna och typen i princip färdigcertifierad - beslöt man ändå att inte sätta serievarianten S.250 i produktion.

S.I.P.A. S-2510 'Antilope'

Typen var i från början en helmetallutveckling av Procaer F.15 Piccho och i stora delar en köpt konstruktion. Planen av att Société industrielle pour l’aéronautique, som alltså SIPA var en förkortning av, skulle tillverka Antilope tillsammans med italienska SIAI-Marchetti.

Visst, S.251 pinnade nog på rätt bra. Men jag gissar att det framförallt lät mycket, antagligen så pass att det kanske konfortmässigt blev lite problematiskt (?).

1975 absorberades SIPA upp av Aerospatiale.

Har tidigare bloggat om udda franska allmänflygplan - läs även berättelserna Den amerikanske Baronen blir den franske markisen och Flygplan från en annan planet - Jupiter samt Guépard - eller Varför tänker jag på Citroën SM?.

SIPA Antilope F-BJSS LBG 19.06.65 edited-2.jpg
By RuthAS - Own work, CC BY 3.0, Link

Let's Fly som Max Conrad

Publicerad 2017-10-29 15:15:00 i Piper, Propulärkultur, musik,

 
Max Conrad - var han orkesterledare eller var han pilot, till professionen alltså? Stötte på detta blogginlägg som fick mig att grunna lite på hur det var med den saken. Enligt samma blogg: "Max would often work on writing the music while on his many long flights across the Atlantic". Okej, det verkar rimligt. För enligt vad jag kan förstå så kom Conrad upp i flera tiotusentals flygtimmar. Har svårt att se att han skulle kunna sköta ett storband från luften.

Den mest kända kompositionen signerad Max Conrad är Let's Fly. Man kan påpeka att LF i hans olika flygplans registreringar syftade just på låttiteln...och Låt oss flyga som uppmaning förstås. 

Max Conrad hade dock redan innan Let's Fly blev känd sysslat en hel del med med rekord- och ferryflygningar. Följande bilder kommer från Torslanda-sajten (arkiv LFV) och är tagna vid Max Conrads Göteborgsbesök i slutet av juni 1952.



Flygplanet är Piper Pacer med amerikansk registrering N7330K. Man noterar propellern: Piper PA-20 Pacer 135 hade omställbar metallprop, antingen en Kypers Aeromatic - hade väl ett halvbra rykte om sig, om jag fattat rätt - eller en Sensenich. Pacer 125 hade en fast träsnurra. Motor var en Lycoming O-290-D på 125 hk i båda fallen (1952 satte Piper in Lycoming O-290-D2 i Pacer och ökade motorstyrkan med tio kusar, planet kallades då PA-20-135. Pacer tillverkades 1950-54 i totalt 1 120 exemplar.). 



Max Conrads Piper Pacer 135 N7330K (tillverkningsnummer 20-231) rullades ut från fasbriken 1950. Samma år flög han Minneapolis - Rom tur och retur och 1952 gjorde han alltså en liknande bedrift. N7330K är fortfarande registrerad och ägs av en Michael C Finke med en adress i Illinois. 
 
 
Musse Pigg-dockan var Conrads maskot och var ofta med på bilder, som till exempel nedanstående...

 
Max Conrad var på Bromma med Piper Pacer N7330K den 24 juni 1952 enligt uppgift i Teknikens Värld. 

Med åren blev flygplanen mer potenta. I slutet av 50-talet var Conrads Piper Comanche flitigt använd...


 
On November 26, 1959 Maximilian A. (Max) Conrad (1903-1979) set a General Aviation World Record in Piper Comanche N110LF powered then by a Lycoming O-360 180 horsepower engine for "Distance Without Landing" of 11,211.83 kilometers, or 6,966.75 miles flying from Casablanca, Morocco to El Paso, Texas USA solo non-stop non-refueled in 56 hours.

This record, which stands to this date, is recognized by the Federation Aeronautique Internationale (FAI) in sub-class C1-c (a weight-range class) of Group 1 Piston Engine (General Aviation aircraft).

Avslutande bilden; Max framför sin Piper Comanche, N110 Let's Fly.



Det här är också intressant! Conrad ferryflyger tillsammans med en ung tjej Piper Apache OH-PIA till Vasa i Finland i december 1959...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela