Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

DC-7B SE-ERL

Publicerad 2014-12-30 05:55:00 i Flygföretagande,

 
Transair Swedens Douglas DC-7B SE-ERL "Eskilstuna" fotograferad på kort final. Totalt kom det Malmöbaserade charterbolaget ta levererans av elva stycken begagnade exemplar av typen 1965-66. Nio av dessa hade tidigare använts av amerikanska Eastern Air Lines, de två övriga kom från South African Airways.

Det var för övrigt just SE-ERL som gjorde den sista DC-7-flygningen hos Transair. Detta skedde den 31 oktober 1969,
därefter gjorde maskinen sällskap med de andra till skroten på Bulltofta.



Här ser vi två bilder samma DC-7B som N837D i förra ägaren Easterns olika dekorer. Den äldsta är den översta, flygplanet var från början tillverkat 1958. Med andra ord blev i allmänhet blev inte livslängden på dessa maskiner inte speciellt lång. Jämför till exempel med Ostermans/Internords DC-7 SE-CNG.

Männen på marken - 5

Publicerad 2014-12-28 19:55:00 i Kalla kriget,

 
It has been a while, men nu är det dags för ett nytt inlägg i denna bloggserie - här kommer mer bilder från The Åke File. Denna gång blir det bilder på folkhemsjaktplanet, J 29 Flygande Tunnan.
Den inledande bilden visar Ivar Röd Adam - alltså ett flygplan ur 1:a divisionen F 9 - på en krigsbas. Kanske Everöd, just där var 1/F 9 baserad flera månader under 1954 beroende på omfattande banarbeteten på hemmaflottiljen Säve. Flygföraren väntar medan en av männen på marken lägger fastspänningsselarna till rätta. J 29:an har 1/F 9:s emblem, "Den röde djävul", väl synlig på nosen. F 9 var ensamt bland flygvapnets flottiljer att märka sina flygplan med divisionsemblem.
  
 
 
Ännu en bild från en krigsbas i vintertid. Manskapet ska till att vända flygplanet som taxat för egen maskin på uppställningsplatsen. På den undre bilden har man vänt planet, J 29B FV-nr 29625, och påbörjat tankning. Det är inrullat på en snöig uppställningsplats med utlagd "invasionsplank". Just denna J 29 levererades ny från Saab den 20 november 1954 och tilldelades 2/F 9. Efter att ha modifierats till E/F-standard överfördes 29625 till F 10 på hösten 1956.



En värnpliktig flygsoldat med en k-pist m/45 på ryggen håller på med syrgaspåfyllning av Ivar Röd Johan på en krigsbas "någonstans i Sverige"...
 

Som synes har denna J 29 "munkorg", något som var rätt vanligt för typen under 50-talet. Det fanns alltid en risk för personalen runt om J 29 när motorn var igång, luftintaget var så pass stort och så placerat att man kunde bli insugen. Faktum är att i minst ett fall så hände just detta med dödlig utgång, se längre ner.
Man kan även jämföra underlaget i uppställningsfickan med bilderna ovan - här verkar det vara packat grus. Flygplanet i fråga är antagligen J 29B FV-nr 29383. Det har övningsmarkeringar i form av stora svarta ränder, en form av märkning som var väldigt vanlig.


 
Ghost-motorn i J 29B Ivar Blå Erik, FV-nr 29628, är urmonterad och två mekar har huggit in. I svensk militär nomenklatur kallades motorn, som tillverkades på licens av Svenska Flygmotor i Trollhättan, för RM 2. Av allt att döma är bilden troligtvis tagen i det i maj 1955 invigda Nya Berget på Säve (ibland kallat för "Blå berget" då F 9:s 2.division kom att husera där). 29628 levererades från Saab den 4 december 1954 och tilldelades 2/F 9. I juli 1956 överfördes flygplanet till F 8 efter modifiering till J 29E och vidare till F 4 i oktober efter modifiering till J 29F. Flygteknikern till vänster hette Karl-Erik Hellberg och omkom när han sögs in i luftintaget på en J 29 under motorkörning i september 1958. Det flygplanet hade med andra ord inte försetts med munkorg...

 


En intressant bild som inte är tagen i Nya Berget, utan vid 1/F 9: En eltekniker vid namn Planbäck byter och justerar in radion på en J 29F sommaren 1960. Lägg märke till hörlurarna som han bär, en nödvändighet vid kanaljustering...


 
J 29A Ivar Blå Kalle, FV-nr 29232, utdragen på en av plattorna på Säve för någon form av motorkontroll, kanske efter motorbyte. Munkorgen är på plats och startaggregatet är som synes inkopplat. 29232 levererades från Saab till F 9 i december 1952 och tillhörde Göteborgsflottiljen till januari 1955 då J 29:an överfördes till F 16.


Jag vill passa på att tacka Åke Hall som sporrat och hjälpt mig med detta material. Direktlänkar till tidigare inlägg i denna serie: Männen på marken - 1, Männen på marken - 2, Männen på marken - 3 och Männen på marken - 4.

Den avslutande bilden visar J 29 Ivar Gul Bertil och Ivar Gul Johan tankas upp i Söderhamn. Åke berättade följande:

De två 29:orna ur Ivar Gul (B & J) är mycket riktigt tagna på F 15 våren 1953. Divisionschefen kn Lothigius och adjutanten lt Bennegård hade flugit upp till Söderhamn för att informera de fältflygare vid F 15 som efter typinflygning J 28B kommenderats till F 9 för att flyga in sig på J 29....

Från en tid då svenska flygvapnet var som störst. Det var männen på marken som höll flygplanen i luften...
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela