Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

USAF Air Medal till Viggenpiloter

Publicerad 2018-11-29 12:17:00 i Kalla kriget,

Medierna - och det gäller inte bara i Sverige - uppmärksammar nu att igår tilldelades Viggenpiloterna Roger Möller, Krister Sjöberg, Lars-Erik Blad och Bo Ignell US Air Force Air Medal vid en cermoni vid amerikanska ambassaden i Stockholm. Anledningen är en händelse som inträffade torsdagen den 29 juni 1987, när en Lockheed SR-71 Blackbird fick bortfall på en av sina motorer under en spaningsflygning över Östersjön. Flygplanet hade som vanligt startat från RAF Mildenhall, där Detachment 4, 9th Strategic Reconnaissance Wing, USAF, höll till 1976-90.

Så här beskrivs händelsen av Per-Olof Eldh i Flyghistorisk Revy System 37 Viggen utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening 2009:

SR-71 nr 964 med majorerna Duane Noll och Tom Veltri hade startat för ett spaningsuppdrag över Barents hav för att därefter genomföra ett "Baltic Express"-företag in i Östersjön.

På nordllig kurs utanför Baltikum med Mach 3,0 på 21 500 m uppfattade de en kraftig explosion i höger motor.

Motorbortfallet synes ha inträffat kl 14.53  då flygplanet befann sig cirka 90 km öster om Holmudd (Fåröns ostspets). SR-71:an gjorde därefter en brantare vänstersväng än normalt och flög kl 14.56 in över Fårön. Den fortsatte under höjdminskning över Gotland på sydlig kurs och passerade Hoburgen kl 15.03.

En F 13-rote som övade över Östersjön sattes in och kom kl 15.14 ikapp SR-71:an cirka 70 km öster om Ölands södra udde. Kontakten varade i ca fem minuter.

Incidentrapport upprättades vid andra divisionen på F 13. Förare var Roger Möller och Krister Sjöberg. Stridsledning genomfördes från Rgc O1S "Rockan". Målets höjd var 6 000 meter och farten Mach 0,7. Minsta avstånd anges till 30 meter. SR-71:an hade USAF nationalitetsbeteckning under kroppen samt numret 17964. Den amerikanske föraren besvarade svenskarnas vinkningar. Våra förare obseverade trolig störning på sina respektive radar. Eftersom det gällde en fredsövande rote medfördes inga handkameror.

Major Duane Noll har senare berättat att "That got the Swedes' attention and a pair of Viggens were on our wing before we reached 18 000 ft."

Även incidentberedskapsroten med basering på Ängelholm fick startorder mot kränkningen. Det var andra divisionen F 6 som startade med en rote AJ 37. Förare var chefen för andra divisionen Lars-Erik Blad samt Bo Ignell. F 6-roten fick kontakt med SR-71:an kl 15.23 cirka 60 km öster om Bornholm. Vid kontakten låg SR-71:an under fortsatt höjdminskning till 4 000 meter och med en fart på 450 km/t. SR-71:an hade då transponderkod 7700 vilket betyder att den var i nöd.

Det var för övrigt denna SR-71 med nummer 17964 som, vid ett tidigare uppdrag den 12 augusti 1981, nödlandade på Bodö efter motorproblem.

SR-71 USAF serial 61-7964 landade därefter på flygbasen Nordholz utanför Bremerhaven. Vad som tidigare inte framkommit är att det sovjetiska luftförsvaret hade jaktflygplan av typ MiG-25 i luften i området, och man från amerikansk sida befarade det värsta - att ryssarna skulle passa på tillfället att försöka tvinga ner SR-71:an på någon av Warzawapaktens flygbaser. Närvaron av de svenska flygplanen höll med andra ord MiG-25:orna borta från den nödställda SR-71:an.
Hatten av för Roger och Krister (som denna dag flög Petter 21 respektive Urban 32 [blivande Martin 32]), för Lars-Erik och Bo (som flög Filip 19 respektive Filip 22), för de som satt i Rockan och snabbt fattade var som höll på att hända.

Kolla in det inbäddade klippet högst upp och lyssna speciellt på vad Tom Veltri berättar. Han satt ju i SR-71:an den där dagen - minutrarna runt klockan 15.20 kändes nog extra kritiska...
  
Läs mer i den av FM Högkvarteret publicerade texten Svenskt stridsflyg identifierade hemligt amerikanskt spaningsflygplan och TT:s Viggenpiloter hedrade för kalla kriget-insats samt Swedish pilots presented with U.S. Air Medal. Ett citat från den sista texten:

According to the Air Medal citation, once the Swedish pilots intercepted the SR-71, they assessed the emergency situation and decided to render support to the aircraft by defending it from any potential third-party aircraft that might have tried to threaten it. The pilots then accompanied the aircraft beyond the territorial boundaries and ensured that it was safely recovered.

“I can’t say enough about these gentlemen,” said Veltri, who was at the ceremony. “I am so amazingly grateful for what they did, but also for the opportunity to recognize them in the fashion we are doing. What these guys did is truly monumental.”

Några händelser som inträffat innan denna, den 29 juni, som är värda att nämna är i tur och ordning: Den 22 april; en J 35OE Draken från Saab gör en vid sväng in över i sovetiskt luftrum norr om Liepaja i Lettland. Den 28 maj;  Mathias Rust landar på Röda torget med en Cessna 172. Den 12 juni; den amerikanske presidenten Ronald Reagan håller sitt berömda tal på Brandenburger Tor i Berlin där han säger Mr. Gorbachev, open this gate! Mr. Gorbachev, tear down this wall!

När man tänker på händelserna den 22 april och 28 maj, så kanske inte det var helt omöjligt att  det sovjetiska luftförsvaret behövde så att säga revanschera sig, och att då tvinga ner en SR-71 på en av sina baser skulle kunna varit en sådan prestigevinst. Det gryende tövädret i det kalla kriget hade då, i så fall, åkt på ett rejält bakslag.

 
Något som kanske glöms bort i mediarapporteringen är det välkända faktum att man från Flygvapnets sida under dessa år under 80-talet gärna tog tillfället i akt att öva mot SR-71 och Baltic Express.

Om en Cessna 188 i Finland

Publicerad 2018-11-28 11:55:00 i Flygföretagande, Propulärkultur,

Här kommer en liten spinn off till Cessna 188 i Sverige. Hittade ett par bilder på en och samma ex-svenska kärra i Finland som jag fått för längesedan från Eino Ritaranta. Det handlar om vi SE-ETI, en Cessna A188 Agwagon 300, som 1971 hamnade i Finland och blev OH-CFG. På den översta bilden ser vi OH-CFG taxa fram på Tammerfors-Härmäla någongång på 70-talet. Denna flygplats stängdes 1979 och verksamheten flyttades över till då nyöppnande Pirkkala.

Sedan juni 1971 hade innehavare av SE-ETI varit Oy Lentohuolto i Helsingfors. Flygplanet avregistrerades i Sverige den 5 augusti samma år och infördes den 11 augusti på finskt register. Som ägare av OH-CFG noterades först Wihuri-Yhtymä Oy Lentohuolto - det vill säga den finska Cessna-agenten - och några dagar senare en ny innehavare; E Veisterä i Toija. Att notera är att Wihuri via ägandet av Motorflyg i Stockholm AB även hade agenturen för Cessna i Sverige 1971-73.

Ägarskapet överförs till Veisterä ett par år senare, antagligen beroende på vidare försäljning.

Från våren 1974 ägs OH-CFG av S Pihlman, Joroinen, och opereras av Varkauden Lentopalvelu med postadress i samma stad. Den 31 december 1990 avregistreras flygplanet med anledningen "avställd" (WFU).
Den 7 juli 1993 återinfördes OH-CFG på registret igen med E Virta och A Kallio-Kujala i Rovaniemi som ägare. 1997 övertar M L Mäkeläinen flygplanet. Bilden visar OH-CFG i Teisko den 6 juni 2002. Uppgifterna om finska ägare etc är hämtade från Finnish Civil Aircraft 1926-2000 av Tuomo T Mäkinen & Eino Ritaranta.

Den 16 juni 2004 kom OH-CFG att haverera vid Naarajärvi i Pieksänmaa (EFPK). Flygplanet opererades då av flygklubben Illmailukerho Joonatan ry, gissningsvis som segelflygbogserare. Från haverirapporten:

Vid förberedandet av flygplanet för flygningen hade piloten inte tillgång till nyckeln till flygplanets dörrar. Han beslöt att öppna den ena dörren genom att avlägsna de säkerhetsnålsliknande gångjärnstapparna till dörrens nedre gångjärn, varvid dörren öppnades vid sin nedre kant. Dörrens låsningshandtag och hänglås fanns vid dörrens övre kant. Det var meningen att hänglåset inklusive sina mekanismer skulle avlägsnas före flygningen, men på plats fanns inte än de behövliga verktygen.

När piloten hade stigit in i cockpit, satte en annan pilot från utsidan gångjärnstappen till dörrens främre gångjärn delvis på plats. Till en början avsåg piloten att enbart starta och provköra motorn. Efter en framgångsrik provkörning beslöt piloten att flyga provflygningen omgående. Starten tog plats från bana 33 vid flygplatsen i Pieksämäki. Efter initialstigningen anslöt piloten till vänster medvindslinjen på en höjd av cirka 600 fot.

Vid slutet av en tämligen smalflugen medvindslinje fällde han ut klaffarna till ett läge av 10°. Efter påbörjad bassväng kände piloten hur flygplanet ryckte till, varefter det rollade kraftigt åt vänster och nosen tippade nedåt. Flygplanet störtade i en utdikad kärr i en brant vinkel och förstördes. Efter säkerhetsbältens avbrott slungades piloten ut genom vindrutan och förolyckades allvarligt.

 
Den avslutande bilden är är också den äldsta samt en repris - den tog Lars E Lundin på Norrköping-Kungsängen den 30 augusti 1970.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela