DC-3 SE-IOK

Pensionerad från finska flygvapnet, här står Douglas DC-3 N58NA på Helsingfors/Vanda i maj 1985. Bilden är tagen av Juha Ritaranta. Just denna DC-3 hade från oktober året innan och fram till april varit intrimregistrerad i Sverige som SE-IOK - ett faktum som kanske inte är så känt.

Idag ska vi titta lite närmare på denna DC-3:as historik. Så här skrev Göran Bruun i Flyghistoriskt Månadsblad 1984.

LIA skrev om DO-12 i ett inlägg på sin blogg för några år sedan, kolla in Finska DC-3:or på Bromma. Och bland annat följande skrev hans kompis SuperEchoChris i inlägget Apropå En bro för mycket - 2:
Det är inte DO-12, den ägdes nämligen ett tag av en före detta Transair-skipper vid namn Börje Thunberg och interimregistrerades som SE-IOK under perioden 1 oktober 1984 till 10 april 1985. Han sålde trean vidare till Aces High och kärran ferrades Helsinki/Vantaa - Bergen den 28 maj 1985 som N58NA.
Det har aldrig blivit riktigt klargjort vad Thunberg hade i kikarn med SE-IOK. Kan bli ett blogginlägg?

Nu äntligen har jag bloggat om denna DC-3. Men jag vet fortfarande inte vad Börje Thunberg hade tänkt använda denna DC-3 till? Är det kanske någon därute som sitter inne med mer information? Hör av er!
Thunberg bodde i Malmö och arbetade som flygkapten på Transair Sweden intill dess bolaget upphörde med verksamheten i slutet av 1981. Han lär ha gått bort för cirka 10-12 år sedan.

Lite mer kan man säga om flygplanet; DC-3:an var tillverkad i Oklahoma City i början av 1944, detta med tillverkningsnummer 12970. Jag har försökt lista den efterföljande historiken enligt följande:
44.04.08 levererad som en C-47A-20-DK till USAAF med serial 42-93096.
44.05.28 ingick i 9th Air Force, senare överflyttad till 8th Air Force.
44.06.0x använd vid Dagen D, invasionen av Normandie, för fällning av trupp ur 82nd Airborne Division.
44.1x.xx Använd i Nederländerna och Belgien."It later flew on a resupply mission to the 101st at Bastonge and carried the 506th Pathfinders into Holland for Operation Market Garden." Källa för citat; se här.
46.04.17 Står parkerad München/Oberpfaffenhofen med en total gångtid av 1137 timmar.
46.06.12 Köpt av finska staten.
46.12.02 Avförd ur USAAF:s inventarielistor.
46.12.05 Flugen till Fokker i Holland för att byggas om för civilt bruk (Typ: DC-3C-S1C3G).
47.03.31 Konvertering klar och övertagen av kunden.
47.04.03 Anlände till Finland.
47.04.27 reg OH-LCE med Finska staten som ägare och innehavare Aero Oy, Helsingfors. Döpt till "Haahka".
49.09.14 ägarskapet överfört till Aero Oy.
56.06.08 Haveri Mariehamn, reparerat.
66.10.xx Konfiguerad som fraktflygplan och därefter främst använd som sådan.
69.05.08 Finnair Oy, Helsingfors (sista DC-3:an i bolagets tjänst).
70.06.xx Avställd. Total gångtid 35400 timmar.
70.10.27 OH-LCE avreg och flygplanet överfört till finska flygvapnet som DO-12.
83.xx.xx avställd Utti.
84.10.01 Interimreg som SE-IOK på B Thunberg, Malmö. Ej påmålat, ej flugen.
85.04.10 Interimreg i Sverige upphävd. Kvar i på Vanda.
85.04.19 reg G-BLXV på Aces High Ltd., Fairoaks Airport. Reg ej påmålad.
85.04.24 Avreg. i UK som såld till USA, reg N58NA.
85.05.28 Ferryflugen Helsingfors - Bergen.
85.10.25 US CofA utfärdat.
85.xx.xx Northern Airways, Burlington, VT.
86.08.22 Business Air Inc., Bennington, VT.
xx.xx.xx First Flight Out (N211FF reserverad, men ej använt).
9x.xx.xx Saber Cargo Airlines, namnet "Haahka" målat på nosen.
06.06.16 Chalk 17 Inc. New Orleans, LA.
11.12.31 N58NA avregisterad.

Numera hittar vi flygplanet upphängt i taket på National World War II Museum i New Orleans. På en sajt står det följande:
The National World War II Museum’s C-47 is one of its most impressive exhibits. This machine carried troops of the 82nd Airborne to Normandy on D-Day, the 101st Airborne into Holland for Operation Market Garden, and participated in other key European Theater paratroop operations. After the war it was part of the Berlin Airlift. Reportedly acquired by the museum on eBay, it is now displayed over the ticket counter on entry into the museum.
Det där med luftbron till Berlin 1948-49 vet vi ju nu inte kan stämma. Men visst, denna DC-3 har en mycket intressant historia. Jag undrar hur många flygtimmar den totalt fick innan den hamnade upphängd i ett tak?
