Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

The Battle Of Bromma - 30

Publicerad 2014-04-29 23:06:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Det är dags för ett gästinlägg, denna gång kommer det från Patrik Bylund som under dagen besökt Swedavias bolagstämma på Clarion Hotel Arlanda Airport:

Jag var på Swedavias bolagsstämma idag och man kan konstatera att inte heller i det forumet råder den transparens kring förändringarna på Bromma flygplats som Swedavia alltid så ivrigt hävdar.

Under koncernchefens anförande pratade hon om 3C-klassificeringen och precis som i kommunikationen med grannar och medier upprepas att 3C inte innebär någon utökning av miljötillståndet - totala antalet rörelser (starter/landningar) kommer inte att öka. Det är förvisso sant MEN Swedavia fortsätter att “glömma” nämna det faktum att 15000 rörelser som tidigare var med lätt flyg (som bullrar lite per rörelse) ska bli 15000 rörelser med tungt flyg från Malmö Aviation (som bullrar mer per rörelse).

Malmö Aviation flyger ca 20000 rörelser per år på Bromma idag. Deras nya flygplan från Bombardier (med leverans 2015) ska på pappret bullra mindre än dom nuvarande och det upprepar Swedavia så ofta de får tillfälle.

Vad man fortsätter undanhålla för grannar och övriga Stockholmare är att Malmö Aviation ska flyga mer, mycket mer. Varje rörelse kommer låta mindre, men antalet rörelser kommer att dubbleras. Låter det som en bra deal för några andra än Malmö Aviation, Swedavia och Bombardier? Inte direkt va..?
 
Som någon därute sa; Det går ju att travestera på det gamla barnprogrammet "Fem myror är fler än fyra elefanter", fast när det gäller Swedavias nya Bromma så är det snarare "Fem elefanter är fler än fyra myror". Fyra myror förresten, nu ska vi inte ta i...
 

Morgonmöte med Adam Adam

Publicerad 2014-04-28 22:33:00 i Hemmafältet, Piper, Propulärkultur,


En morgon för några dagar sedan fick jag se ovanstående flygplan stå parkerat på hemmafältet. Det var nog inte en svensk variant av den amerikanska luftfartsmyndigheten, Federal Aviation Administration (FAA), som landat - nej, med tanke på vad ägaren sysslar med borde registreringen snarare varit SE-KBT.

Piper Cherokee 140 SE-FAA av årsmodell 1967 är egentligen inte obekant med fältet Ränneslätt (ESMC). I olika perioder under 70-talet hyrdes flygplanet in av flygklubben, det var på den tiden ägt av John-Olof Holmström och hans firma Holmströmflyg med bas i Hultsfred. Jag kommer ihåg som parvel på den tiden "Filip Adam Adam", men planet har detta utseendet när jag blundar och minns...

 
Bilden är tagen av Freddy StenbomBorglanda någon gång på 70-talet, där sommartid Holmströmflyg höll på med rundflyg (Även den gula Cessna 172:an i bakgrunden tillhörde firman). Den svarta fenan på SE-FAA, med firmanamnet påklistrat med vita dekaler, gjorde att planet stack ut - annars såg ju kärran ut som vilken Cherokee som helst.

När man tittar i farsans flygdagböcker så dyker SE-FAA upp för första gången den 22 oktober 1969 och för sista gången den 7 augusti 1976. 1977 sålde Holmström flygplanet till Ulf Engström i Mönsterås, även den nye ägaren kom att hyra ut det till klubben i Eksjö. Engström sålde dock SE-FAA rätt snart vidare.

Med andra ord, det var nog uppskattningsvis 37 år sedan maskinen var på Ränneslätt senast, så självklart hajjade man till när man fick se "dubbel-Adam" igen efter så lång tid. Och man gick i barndom...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela