Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

ESMC 130731

Publicerad 2013-07-31 22:52:00 i Hemmafältet, Piper,

 
Micke och Gunilla Carlson mellanlandade på Eksjö/Ränneslätt (ESMC) för lite påfyllning av bränsle samt kaffe och bulle. Målet för trippen var Örebro där de enligt planerna skulle landa runt klockan 19.00. Anledning: Örebro Flyg & Motorfestival den stundade helgen. Övriga i detta arrangemang deltagande flygplan ur Mickes stall, en Bleriot XI och Fokker D.VII, åker släpkärra och inte på "sina egna vingar"...som denna Piper L-4H Cub, SE-BMC.
 
 
Det är lite mer pulver i nosen än vanligt - i SE-BMC (de sista bokstäverna ingen slump) sitter en Continental C-90 installerad. Normalt satt ju i US Armys "Grasshoppers" en Continental A-65...ja, samma motor som i civila Piper Cub från denna tid. Som det uttrycktes: "Piper said that the conversion to a military spec was no more difficult than some green paint!" I alla fall i princip...

Micke har valt att måla och märka sin L-4 efter en förlaga som landade på Champs-Élysées i samband med de allierades parad efter befrielsen av Paris i september 1944.
 

ESMC 130730

Publicerad 2013-07-30 23:32:00 i Hemmafältet, Piper,

 
Danskt besök på Ränneslätt - här står en Piper PA-32RT-300 Lance II. Om vi för en gångs skull skulle försöka oss på att förklara beteckning och namn.

Piper är tillverkaren, det förstår nog de flesta. PA-32 är den modell som typen är grundcertifierad som. Sedan kommer ett R som står för Retractable vilket indikerar infällbart landställ. Det därpå följande T säger att flygplanet har T-tail, med andra ord att stabben sitter högt på fenan. 300 står för motorstyrkan - detta flygplan framdrivs av en Lycoming IO-540-K1G5 på 300 hästkrafter.

Cherokee, PA-28, är utgångspunkten - den fyrsitsiga modell som gjordes sexsitsig och blev då saluförd som Cherokee Six, PA-32. När Sixen fick infällbart landställ salufördes typen som Cherokee Lance (PA-32R-300). Då, modellåret 1976, hade den Low Tail (stabben placerad under fenan). 1977 släppte man "förnamnet" Cherokee och 1978 kom Lance II - det var alltså då som T-stjärten gjorde entrée... 
 
 
Det här med Piper och deras fabless för T-tail omnämndes i vårens inlägg om Tomahawk. Bland annat skrev jag:

Noteras bör att Piper för modellåret 1978 också införde T-tail på Lance och 1979 även på Arrow. Men det handlade i dessa fall mer om marknadsföring och profilering snarare än praktiskt betydelse.

...eller rent ut sagt; tvärtom - det blev med facit i hand ett sämre flygplan.

Även en variant med turbomatat motor fanns i modellprogrammet; Turbo Lance II (PA-32-RT-300T). Piper var vid den tiden på gång att byta till den nya trapetsformade vingen, även vad det gällde PA-32 och PA-32R. Detta hade tidigare gjorts på PA-28-serien - se inlägget Nyare Cherokee - Piper Warrior och Archer.  De nya modeller som kom att ersätta Turbo Lance II och Lance II blev kallade Turbo Saratoga respektive Saratoga SP, dessa introducerades i och med modellåret 1980. Förutom den vingkonstruktionen så märktes en markant förändring till: Stabben flyttades ner igen och PA-32R fick återigen Low Tail-utseende.

 
Med andra ord; det kom bara att tillverkas två årsmodeller med T-stjärt. Att dessa sammanföll de gyllene åren för amerikansk allmänflygindustri gör ändå produktionssiffran rätt skaplig: 1978 och -79 producerades totalt 390 stycken Piper PA-32RT-300 Lance II, en av dessa är OY-BTY (c/n 32R-7885038).

Av det lite märkliga hopkoket (om jag får säga så?) Piper PA-32RT-300T Turbo Lance II kom det under samma tid tillverkas något fler; 415 exemplar.
 
Man noterar när man ser OY-BTY att flygplanet fortfarande verkar ha samma lack som när det var nytt för 35 år sedan. Sånt tycker jag är kul, man minns ju gärna sommarn -78...
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela