Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Svensk Skyraider till salu i USA

Publicerad 2016-03-30 14:53:00 i Kalla kriget, Propulärkultur,

 
Mer rörande gammaldags målflyg, mer om Svensk Flygtjänst...men denna gången om Fireflys efterföljare Douglas Skyraider. Ett exemplar som användes i Sverige under 60- och början av 70-talet finns nu till salu i USA - kolla annonsen här.

Det rör sig om SE-EBM. Projektet är Ditt för cirka 2 175 000 kr. Men pruta går säkert...
 

 
Denna AD-4W Skyraider, tillverkad 1952, har i tur och ordning burit följande identiteter: Bu.127949 (US Navy), WT951 (Royal Navy), G-31-2 (1962-63), SE-EBM (1963-76), G-BMFC (1985-90) och N4277L (1991-2013). Har dock inte flugit sedan mitten av 70-talet. N4277L ägdes av Cham S Gill i Medford, Oregon, men Skyraidern har stått parkerad i Chino i Kalifornien sedan ankomsten till USA under det tidiga 90-talet. Maskinen hamnade där i efterspelet efter en bytesaffär gjord av Flygvapenmuseum i mitten av 80-talet. SE-EBM har en liknande historik som den tidigare "ombloggade" SE-EBK (numera N4277N) - se inlägget Skyraider igen - 6.

 
Peter Liander publicerade för några år sedan ett högintressant inlägg på sin blogg efter att ha varit framme och klappat på gamla SE-EBM i Chino - läs om en Svensk Skyraider i Kalifornien.

Firefly igen - 8

Publicerad 2016-03-29 15:38:00 i Kalla kriget, Propulärkultur,



Här kommer ett knippe bilder på Fairey Firefly TT (som i Target Tug) Mk.I SE-BRI som ställts till bloggistens förfogande av Gösta Frödeberg. Den inledande är tagen i Ängelholm, antagligen efter det att flygplanet repererats efter ett haveri där i slutet av november 1950. SE-BRI hade då levererats till Svensk Flygtjänsts målflygverksamhet bara några månader tidigare. 

Ämnet Fairey Firefly och Svensk Flygtjänst är återkommande topics här på bloggen. Företaget använde Firefly TT.1 under åren 1949-63, detta totalt i ett 20-tal exemplar. Läs mer i de tidigare inläggen Firefly igen - 1, Fireflyg igen - 2, Firefly - 3, Firefly igen - 4, Firefly igen - 5, Firefly igen - 6 och Firefly igen - 7.


 
Torslanda tidigt 50-tal. Från vänster ser vi Gösta Frödeberg, Kalle Wallén och Rune Freiholtz framför SE-BRI.



Den 5 mars 1952 buklandade SE-BRI på Torslanda (ovan). Fireflyn kom att repareras vid F 9 på Säve och därefter åter tas i tjänst. Dock kom den fortsatta karriären för SE-BRI inte bli speciellt långvarig. Den 18 september 1954 totalhavererade flygplanet vid Ringenäs utanför Halmstad (nedan). Orsaken var brand på grund av motorfel, besättning klarade sig med diverse skavanker.
 
Så här skrevs det i en artikel publicerad i GT för några år sedan:
 
Vid en flygning, också med en Firefly, fick piloten på väg mot Torslanda se att några objudna personer uppehöll sig vid hans nybyggda sommarhus vid Hällsvik. Forcerad landning för att tillkalla polis. Så forcerad att han landade utan att hinna fälla ut stället! Smärre brand uppstod men planet togs efter reparation åter i tjänst.
 

Just det här flygplanet var en kvalificerad olycksfågel och hade redan tidigare havererat vid Ängelholm och några år senare fick det motorstopp över Ringenäs skjutfält utanför Halmstad. Nödlandade på en åker, kolliderade med en stenmur, brand, totalförstört. Besättning undslapp dock med smärre skador.

Den citerade texten kom från en artikel som var uppföljare till en recension av boken Målflyg skriven av Åke Hall. Denna bok rekomenderas å det varmaste för den som vill veta mer om Svensk Flygtjänst.

Fairey Firefly var knappast en typ som var känd inom Svensk Flygtjänst som den tillförlitligaste. Men man hade fullt upp, flög - och därmed mekade - mycket. Hur många timmars mekande behövdes egentligen för en timmes flygning? Och detta i ur och skur, sommar som vinter. Man undrar...men detta var en av realiteterna under Kalla kriget. Är det fler än jag som upplever att målflygarna inte fått rättmätig uppskattning för sitt slit denna tid?

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela