Bästa inläggen 2015
Jag ställer frågan är det kul att blogga? Tja, det är inte samma sak som det var för tio år sedan. Och det kändes helt klart enklare för cirka sju-åtta år sedan då jag kände att jag hittat formen, etablerat bloggen och fått en läsekrets. Det var kanske då som bloggen var som bäst? Eller? Eller beror detta på hur jag var som människa jämfört med hur jag är nu? För nog är det allt på det viset; vissa saker speglar sig i det man "producerar" på ett eller annat sätt, men inte alltid uppenbart.
Sedan är det även andra saker som styr. Lae - inte bara en stad på Nya Guinea flyttar mer och mer ut på sin andra plattform, det vill säga facebook. Det är uppenbart att folk helt enkelt inte orkar att läsa texter i den utsträckning man gjorde bara för några år sedan - "fjuttifieringstrenden" fortsätter med andra ord. Det märks i responsen och det får i sin tur betydelse i var man sedan "lägger krutet". Man kan undra på ett par år sikt om jag anser att det då är lönt att ha denna bloggen?
Sedan finns det faktum att jag har hållit på med detta i över tio år, vilket jag berättade om för ett par månader sedan. Det här är med andra ord en stor del av en, det går inte att komma ifrån.
Många saker inom flygsfären intresserar mig, allra helst med historiska förtecken. Men jag kan också fråga mig vad som intresserar mig allt mindre i samma sfär. Det är rätt lätt att svara på: Modernt trafikflyg...och ju större desto mindre själ och hjärta. Kanske är det så på grund av den uppkomna situationen i Sverige med Swedavia som en stor anledning till systemhaveriet inom svenskt flyg?
Gebitet flyg är inte på samma sätt som förr "en enhet", en sfär. Istället för att inse hur det hela är uppbyggt, den ena pusselbiten är en förutsättning för en nästa, så ska trafikflyg bara uppstå av sig självt. Att allmänflyg faktiskt är en förutsättning för övriga genre inom flygsfären inser inte de som borde veta detta, veta bättre - ja, det till och med så att det ignoreras. Detta mycket tack vare det samhälle som numera allt mer utlämnas till olika former av lobbyism; av före detta byråkrater som hamnat i nystartade statliga bolag som enögt läser sitt uppdrag, av nybakade karriärsjurister som sitter av ett år eller två i Norrköping, för att sedan gå vidare nästa jobb, men under denna tid handlagt både ena och det andra utan att ha en grundläggande förståelse av vad flyg är. Och som grädde på moset; en "branschorganisation" - Svenskt Flyg - som inte är vad den heter. Inte svårt at inse att resultatet blir ett systemhaveri...
Det här gör mig förbannad och är en av drivkrafterna som gör att jag fortsätter att blogga. Tänk om man kunde få vara lite positiv istället..? Jag försöker att hitta dessa guldkorn också och det mest framträdande det gånga året var expedition Cape to Cape.
Följande inlägg har jag plockat fram som mina egna "fristående" favoriter under 2015. Det var faktiskt lite svårare denna gång att få ihop en personlig topp-tio - det fanns nästan det dubbla antalet vid den första genomgången, but here goes...
Om Emilio och Dubbel-Olle
Svensk Vampire med mystisk historia i Finland
Med "Det flygande skägget" t o r till England 1932
Hört i Almedalen
En Lake i Atlanten
Vad gjorde en Iljusjin Il-28 på Bulltofta en natt 1968?
Svensk Flygtjänsts tilltänkta Stratoliners
Kung Filip Blå kan ingen slå
Metfield - den bortglömda (skandinaviska) flygbasen
Som brukligt är ställer vi oss frågan en hur pass dominerande flyginläggen var på 2015-års lista? Jo, i år var inget av de tio inläggen flygrelaterade (och tre av dem var relaterade till Finland!). Detta kan jämföras med att 2008 var de fem, 2009 var de sju, 2010 var det nio stycken, 2011 var de sju stycken, 2012 var de åtta stycken, 2013 var de sju stycken och 2014 var de nio. Tja, vad ska man säga? Talar väl för sig själv?
Totalt har från bloggstarten i oktober 2005 publicerats 3455 stycken inlägg.
Nu ställer jag frågan till Er läsarare - vilket inlägg var din favorit på lae.blogg.se under 2015?