Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Hej Petter Gul Filip (?)

Publicerad 2013-01-31 16:26:00 i Mustang,

 
Sweden Controls alldeles egna Mr Skägget i Skyn gjorde mig uppmärksammad på detta Mustang-projekt som varande till salu hos Coursey Aircraft Sales.
 
North American P-51D Project      
N722WR   S/N 44-72254
$650,000
Project Consists of New Build Fuselage with 337s for Major Parts
 
 
Se annonsen genom att klicka här. Det som gör det hela extra intressant är detta dokumentet -
 
 
44-72254 blev 1947 en svensk J 26 och fick FV-nr 26065. Mustangen var en av 90 av samma typ som plockades ur ett surplusförråd Nürnberg/Fürth och 44-72254 ankom till Sverige den 16 december 1946. I maj året därpå var en omfattande översyn klar och planet tilldelades F 16 i Uppsala där det bland annat kom att bära koden Gul Filip, med andra ord tillhöra 3/F 16.

Våren 1953 såldes 26065 tillsammans med ett antal andra svenska Mustanger till Dominikanska Republiken (se till exempel inlägget Hej Petter Röd Erik). Därefter är dock uppgifterna knapphändiga och med tanke på att objektet till salu är till rätt stor del ett nybygge, så ska det nog anses att det tar denna gamlal identitet. Med andra ord är det en samling papper som har köpts för att ge projektet en identitet. Flygplanet registrerades för övrigt för ett par år sedan som N722WR. Din för i runda slängar 4,1 miljoner svenska kronor.

Vad kostar idag en Mustang som är i luftvärdigt skick då? Här är en som ligger på 8,9 mille svenska pengar och här en annan som går på 10,8 miljoner kronor.

Dåligt med bilder på Petter Gul Filip så här kommer istället Petter Röd...någonting. Året bör vara 1945.
 

Firefly igen - 5

Publicerad 2013-01-30 15:55:00 i Flygföretagande, Kalla kriget, Propulärkultur,

 
Mer uppsnappat på facebook, denna gång är det en ny film från Gösta Frödeberg från den tiden då han jobbade med Fairey Firefly hos Svensk Flygtjänst. Av allt att döma verkar det som detta är filmat 1962 och -63. Gösta beskrev filmen så här:
 
Börjar med Norrtälje flygplats med två Firefly och "korvutsläpp" på nära håll samt lite lågsniff. Nästa från LV ö och F 6 Karlsborg under lite fältmässiga förhållande. En Firefly lämnar Torslanda för att gå till ett museum i England. Meken lånade med min kamera. Vill någon veta mer detaljer så fråga gärna. Allt från tidigt 60-tal.  Glömde att det var lite från F 17 Ronneby också.

Även i luften-sekvens med A 32A Lansen, nylevererade Skyraider med mera...och flera kända profiler vid Svensk Flygtjänst som figurerar. Somliga av er kanske känner igen dem?
 

 
Den 17 oktober 1963 utfärdade Luftartsstyrelsen ett generellt flygförbud för Firefly. Det betydde stopp för användet av typen i målflygproduktionen och därefter skedde endast någon enstaka flygning. Totalt hade då Svensk Flygtjänsts Firefly-plan använts i cirka 33 000 flygtimmar under 14 år och ersattes av ett dussin Douglas Skyraider.

Jesper Rådegård har editerat filmen - tack Gösta och Jesper!  Det finns rätt mycket om Svensk Flygtjänst och Fairey Firefly här på bloggen. Bland annat de tidigare inläggen Firefly igen - 1, Firefly igen - 2 , Firefly igen - 3 och se Göstas förra film i Firefly igen - 4.
 
Nedan en bild på Firefly SE-CAW som kommer från wikipedia. Flygplatsen är Manchester/Ringway i september 1955, alltså precis innan flygplanet levereras till Svensk Flygtjänst AB. Just denna Firefly figurerar i Göstas film. SE-CAW var för övrigt det sista bevarade exemplaret i Sverige när det 2006, utav flygvapenmuseum i Linköping, deponerades i Danmark. Det har skrivits mycket om detta uppenbart felaktiga beslut, men just nu nöjer jag med att säga att ju förr vi får hem vår Firefly desto bättre...
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela