Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Saab SK 35C SE-DXP - 1

Publicerad 2014-02-28 18:35:00 i Allmänt, Kalla kriget,

SK 35C 35810 "on static display" vid flygdagen på Såtenäs 2006.
 
Som omnämnt i sociala medier för någon vecka sedan; Flygvapenchefen (FVC) har gett sitt klartecken för att låta Saab SK 35C Draken nummer 35810 komma i luften igen, detta med civil registrering.

Denna Draken finns sedan rätt många år hos Swedish Air Force Historic Flight (SwAFHF) på Såtenäs. Med bakgrund att flygningarna i militär regi med Lansen och Draken sedan förra året ligger nere är detta i högsta grad en välkommen nyhet. Man kan förmoda att siktet är inställt på grand premier inför publik vid F 17:s flygdag den 1 juni.

Man kommer säkerligen ha nytta i arbetet att "civilisera" denna Draken genom de erfarenheter man fick när SwAFHF genomförde samma process med en Viggen - se till exempel detta inlägget.
 
  
Föreslagen registrering är SE-DXP: Sierra Echo Delta X-ray Papa. Att SE står för Sverige tror jag de flesta av oss vet vid det här laget. Delta/David indikerar jetflygplan och X-ray/Xerxes att det är frågan om ett experimental-klassat flygplan. Papa/Petter har tidigare använts av Flygvapnets Veteranflyg som radioanrop, lägg sedan till det faktum att P innan var anrop för F 16, flottiljen som opererade alla SK 35C 1962 till -84/85 - ja, känns det inte passande på just denna dubbelDelta..?

I mitten av 80-talet flyttade TIS 35 (Typinflygningsskede flygplan 35, det vill säga inflygningsskolan för Draken) till F 10 i Ängelholm. Om detta bloggades det rätt nyligen. Den sista kursen tror jag gjordes med österrikare och efter det gick de kvarvarande SK 35C olika öden till mötes. Just 35810 kom att deponeras av Flygvapenmuseum  vid dåvarande Eskilstuna flygmuseum och ankom på egna vingar till Kjula i slutet av augusti 1997 (flugen av Stefan Martinsson med flygtekniker Christer Blondin i baksits). Tills dags dato är det senaste gången som flygplanet var i luften. Denna rätt taskiga bild tog jag i stora hangaren på Kjula den 4 april 1999...



Totalt fanns 26 stycken av den tvåsitsiga varianten, SK 35C; 25 av dessa seriemaskiner och en prototyp. Alla konverterades vid CVV från ensitsiga J 35A med kort bakkropp och det var 35019 (godkänd 60.08.22) som blev 35810 (godkänd 62.10.17). "Adam kort"-framkropparna lär sedan ha återanvänts i Drakenproduktionen vid Saab. 35810 bar igenom sin karriär koderna 810 och 79 vid F 16 i Uppsala samt 87 vid F 10 i Ängelholm.
 
35019, sedermera 35810, ses i nedan klassiska bild som nummer två i raden. Enter SE-DXP...
 

(Jag älskar ljudet av) Krossat glas

Publicerad 2014-02-28 11:07:51 i Musik - 70-tal,


          
Nick Lowe   (I Love the Sound of) Breaking Glass

...gick in i Poporamas "Heta högen" den 11 maj 1978 och behöll en plats där under ytterligare två veckor. Lowes hyllning till ljudet av krossat glas får bli denna veckas fredagstreat. Fast det är nog bättre att ta ett glas...

The Battle Of Bromma - 24

Publicerad 2014-02-26 08:21:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,


  
Svensk Pilotförening har reagerat mot brister i säkerheten vid Bromma flygplats, detta tas upp i ett nyhetsinslag hos TV4 idag på morgonen. Det handlar denna gång om de förutsättningar som gäller idag om man skulle råka ut för en avåkning och komma ut i banans förlängning.

Tja, det får väl ändå anses som rätt bra att Swedavia uppfyller minimikraven vad det gäller detta...till skillnad från på alla områden där Transportstyrelsen var tvungen att medge undantag från minimikraven för att veritalbelt "trycka igenom" omklassningen till bankod 3C. Antagligen har Swedavia och Transportstyrelsen därmed skapat världens osäkraste 3C-flygplats, och det mer eller mindre mitt i Stockholm.
 
   
Är inslaget ovan bara början vad det gäller en granskning av Bromma flygplats och Swedavia? Jag menar, det finns ju massor av stoff att göra journalistik av i denna sörja. Igår uppmärksammades nekandet till överklagandet av ansökan för 3C i en av de lokala tidningen Mitt i  - se sidan 4 här.

Villaföreningar och andra har överklagat, men dessa underkäns av förvalningsdomstolen. Helt otroligt, först får man inte ta del av hela ansökan på grund av sekretess, sedan fråntas man möjligheten att överklaga. Ärendet har gått vidare till kammarrätten.

Och på sociala medier skyller Swedavia ifrån sig med att beslutet att sekrestessbelägga är Transportstyrelsens. Vilken fars, troligvis är vi ännu bara i första akten.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela