Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Rothmans Aerobatic Team - 6

Publicerad 2013-02-27 20:55:00 i Propulärkultur,

 
Rothmans Aerobatic Team är för bloggen ett kärt ämne. Gruppen är väldigt mycket förknippad med Pitts S-2A, men faktum är att man från början flög Stampe SV-4...
 
 
Dessa bilder är tagna i juni 1970. Platsen är Blackbushe i England.

Idag upplever jag att Rothmans mer eller mindre uppnåt en slags kultstatus. Kolla på dessa foldrar och klistermärken samt bilder. De väcker den där vill ha-känslan hos bloggisten...
 
 
Tidigare bloggningar om Rothmans:

Rothmans Aerobatic Team - 1

Rothmans Aerobatic Team - 2

Rothmans Aerobatic Team - 3

Rothmans Aerobatic Team - 4
 
Rothmans Aerobatic Team - 5
 

Bolidens Doa

Publicerad 2013-02-26 07:56:00 i Propulärkultur,



Somliga av er kanske minns inlägget 1963 Dornier Do 28? Per Börjesson kommenterade där och berättade att han hade sin pappa Anders bilder på Bolidens Do 28 SE-CWP undanstoppade någonstans. Nu har de kommit fram! Här ser vi alltså SE-CWP i ett dimmigt Kramfors 1984.

Flygplanet i fråga var, för att vara exakt, en Dornier Do 28B-1, tillverkningsnummer 3091 och var tillverkad 1966. Det provflögs med testreg D-IBUZ vid Dornier-fabriken i Oberpfaffenhofen, interimreg SE-CWP den 11 augusti 1966 för "hemflygning". Köpare var Bolidens Gruv AB och SE-CWP togs officiellt upp på det svenska registret den 14 oktober 1966. Själva köpet av Do 28:an hade skett redan i april samma år.
 
"Doan" användes för malmletning och utrustningen medförde att man kunde extriört notera ett gäng antenner och sensorer (Notera arrangemangen på hjulkåporna på bilderna och vad som är monterat på vingspetsarna.). Av allt att döma ersatte SE-CWP hos Boliden en Do 27, SE-COB.

SE-CWP kom att ägas av Boliden ända fram till sommaren 1988. Ny ägare blev då Rickard Lindblom, Sigtuna, en päls- och flygplanshandlare. Han kom under året därpå exportera Doan till Island, där flygplanen först fick registreringen TF-CWE. Denna kom senare ändras först till TF-DOV, senare till TF-LOW, och av allt att döma är Bolidens gamla Doa fortfarande luftvärdig. Ägare är Arngrímur Jóhannsson som en gång i tiden startade Air Atlanta.
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela