Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Nordens äldsta Cessna 172 - SE-CPY

Publicerad 2016-08-30 20:57:00 i Personligt urval, Propulärkultur,


Cessna 172 LN-TSE, troligtvis på Jarlsberg i samband med inregistrering 1957. Bilden finns i Norsk Luftfartsmuseums Arkiv.

Från en avskrift i norska tidningen Vi Flyr, decembernumret 1963:

Solbergfly A/S, Jarlsberg, fikk konsesjon i 1957. I flere år fremover forhandlet Solberg for å få kjøpt Jarlsberg flyplass, og nå sitter han som eier av den. Der nede har han bygd opp Skandinavias beste internatskole for flyelever. Jarlsberg er dessuten norsk service-senter for Cessna-fly, og har hangar, verksteder og reservedelslager. I første omgang tok Solberg hjem en del Cessna'er til taxi- og skoleflyvning: en Cessna 182 (LN-TSB), tre Cessna 180 (LN-BDG, TSD og TSF), to Cessna 172 (LN-TSE og TSL), en Cessna 170 (LN-AEP), tre Cessna 140 (LN-TSG, TSI og TSK), og en Seabee (LN-TSM).
 
Vid en diskussion på webben för ett tag sedan om vilken Cessna 172 som är den äldsta i landet var det SE-CLT som föreslogs. Tja, SE-CLT är nog den för närvarande äldsta flygande; tillverkad 1958, men maskinen är inte äldsta bevarade i landet. Äran går istället till SE-CPY årsmodell 1956 som kom till Sverige 1962.
 
OY-AER på Skovlunde. Bilden tagen av Erik Holm.
 
Ursprungligen importerades maskinen alltså till Norge 1957 av Thor Solberg Aviation, där den blev LN-TSE, och därpå följde en treårig vistele i Danmark som OY-AER med Sportsflyveklubben, Københav
n.

1962 såldes Cessnan till en R E Johansson i Vällingby och blev SE-CPY. Redan i början av 1963 registrerades flygplanet på Cessna-försäljaren Solberg Flyg AB i Malmö - en avläggare till tidigare nämnda norska Thor Solberg Aviation. 1965 blev Ystads flygklubb ägare och behöll maskinen i tre år innan man bytte in den mot en Cessna Reims Rocket. I maj 1969 kom då nybildade Enköpings Flygsällskap ek. förening noteras som ägare och hangaradress blev Långtora. Hos Enköpings Flygsällskap kom SE-CPY stanna i många år...


SE-CPY var luftvärdigt fram till våren 1990 då kärran var ute för ett missöde på Långtora. En reparation verkar ha påbörjats men inte blivit klar; i mitten av 90-talet ägdes Cessnan av Aero-Lem HB som sysslade med försäljning och reperationer av allmänflygplan i Lemstanäs.


 
I slutet av 90-talet hamnade SE-CPY på Anders Ljungstedts Gymnasium, Linköping, som instruktionsobjekt vid flygteknikerutbildning. Bilden ovan är tagen där av Paul Compton.

Efter några år i David Pajus ägo har den gamla 172:an nu vandrat vidare till Henrik Paulsson utanför Vallentuna.




Ambitionen är att åter göra den flygande. Hoppas att kunna återvända till detta projekt här på bloggen så småningom. Jag skulle inte vara förvånad om detta är den äldsta Cessna 172 som finns i Europa..! Den först levererade Cessna 172 i mitten av 50-talet har tillverkningsnummer 28000 och SE-CPY har 28022.

 
Från Cessnas egen broschyr 1956 - jämför med bilden högst upp!

Prototypen flög för första gången den 12 juni 1955 och produktionen drog igång i oktober/november samma år. 173 exemplar hanns att tillverkas innan det blev nyår, inkluderat den individ som senare blev SE-CPY. Sedan har det tillverkats ytterligare cirka 43 000 exemplar av Cessna 172 vilket gör den till den mest producerade flygplantypen i världen. Vad 172:an har betytt för flygets utveckling är betydande, lindrigt sagt. Man kan kanske till exempel påstå att allmänflyget blev allmänt i och med Cessna 172?


Läs gärna Budd Davissons artikel som han skrev för Plane & Pilot efter att ha provflugit en Cessna 172 från 1956. Avslutningsvis kommer här en bit ur krönikören Karl-Erik Gutenwiks text i Flygrevyn nummer 4/1976. Det handlar just om SE-CPY...


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela