Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Turbo Safari? Turbo Supporter? Eller kort o gott Saab Turbo?

Publicerad 2012-10-31 11:11:00 i MFI,

MFI-15 Turbo Safari SE-FIT på Barkarby i juni 2006. Foto: Bo Häggkvist.

Fråga: Vad är gemensam nämnare för Mooney 252 och MFI-15 Turbo Safari? Skrev för några år sedan ett inlägg om just SE-FIT, därifrån saxas följande:  
 
Vintern 1977-78 häktade Saab-folket på en 210 hästars turbomatad Continental TSIO-360-G i en under tillverkning varande MFI-15, SE-FIT (T som i Turbo, FI som i MFI), vid MFI-fabriken på Bulltofta i Malmö. MFI-15 salufördes under namnet Saab Safari, denna blev då kallad Safari TS. Inga fler Turbo-Safari kom dock att tillverkas men kärran visades upp på Paris-mässan sommaren 1979.
 
Inlägget från 2007 bär rubriken Saab Turbo.
 
 
Ha gärna dessutom även vad som relaterades inläggen 1972 MFI-17 och 1974 MFI-15 Saab Safari i bakhuvudet, för M (the orginal one) tyckte att nedanstående dokument skulle ut på bloggen. Se det som mycket intressanta komplement till de föregående bloggposterna, för det gör jag. Först vikt och balans-rapport för SE-FIT...
 
 
Nästa dokument - Miniabelkapsel på SE-FIT. Frågan är om man inte egentligen skulle kunna kallat SE-FIT för en Turbo Supporter med tanke vad som står nedan...
 

1974 MFI-15 Saab Safari

Publicerad 2012-10-30 15:17:00 i MFI,

 
Här kommer nästa MFI-broschyr som Håkan skannat. Tryckåret är 1974 och det flygplan som främst syns på bilderna är den kortlivade MFI-15-200A SE-FII (c/n 15.007).
 
 
Skillnaden mellan den civila MFI-15, eller Saab Safari, och den militära MFI-17, eller Saab Supporter, är egenligtligen rätt hårfin: Det handlar om att koppla ihop ett innan förberett kablage, avskjutningsmekanismen blir då "live". Fällningsmekanismen ingår från början, vilket är tydligt på omslagsbilden (överst).
 
I certifieringssammanhang finns bara MFI-15. Med tanke på svensk lagstiftning rörande krigsmatriel är detta ett smart drag. Man undrar till exempel om de 20 flygplan som exporterades till Zambia "uppgraderades" till MFI-17? Se inläggen Zambiska supportrar och Operation Gatling.
 
 
SE-FII var en av de tre första MFI-15 som ankom till Etiopien. Detta skedde de första dagarna i april 1974 och planet hade gjort sin första flygning ett par veckor tidigare. I Etiopen var ett svenskt team under ledning av CG von Rosen involverade i matbombningar där man flög ut förnödenheter i till svältdrabbade på otillgängliga platser. Redan den 28 maj 1974 kom dock SE-FII att gå förlorad i ett haveri. Så här skriver Michael Magnusson på sidan 35 i sin bok om MFI-15:
 
Planet hade hamnat i ett kraftigt nedsvep vid en bergsluttning. Piloten släppte lasten i ett försök att rädda sig fram till den flera hundra meter djupa ravinen bara ett hundratal meter bort, men för sent. Motoreffekten räckte inte till. Planet slog i backen i horisontalläge rakt över en sten och totalförstördes. Piloten Chris Christensen omkom omedelbart. Nedslagsplatsen var endast ca 40 meter från ravinkanten.
 

1972 MFI-17

Publicerad 2012-10-28 17:17:00 i MFI,

 
Håkan Buffal-O var vänlig att skanna ett par broschyrer från MFI gjorda under det tidiga 70-talet. Här är den första och saluför den militära MFI-17.
 
 
Man ser att det är prototyp nummer ett, SE-XCB (med vita [som egentligen är lysröda] band) och dito två, SE-XCF, som figurerar på bilderna i broschyren. De är lätta att skilja åt när man ser utformningen av fenan. Bilden på instrumentpanel med siktet är inte spårat till flygplanindivid, men det är inte frågan om någon av de bägge prototyperna.
 
SE-XCB ställdes ut som MFI-17 på Hannovermässan i april 1972. I början av juli samma år kom SE-XCF i luften...
 
SE-XCF var ett flygplan som hann med att ha rätt många utseenden under sin karriär. Håkan skickade även denna bild på just SE-XCF.
 
Och NOA skickade denna. Vad är det för last under vingarna? Spaningskapslar? MFI hade ju en del att göra med danska Per Udsen Co. Aircraft Industry A/S vilket tog under denna tid fram kapslarna Red Baron och Blue Baron tillsammans med FFV.
 
Uppdaterat: Det är frågan om kulsprutekapslar. Se kommentarerna.
 
Siffrorna under cockpit, 417, är utställningsnumret för Parismässan 1973. Hittade nedanstående bild vilket bekräftar saken.
 
 
Se även inlägget MFI-15 i svart och guld.
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela