Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

En rysk Malibu Meridian

Publicerad 2017-08-31 08:08:00 i Piper, Propulärkultur,


Nu ska det handla om en mycket udda flygplantyp. Vad är det för något vi ser på ovan bild egentligen? Dags för lite städning i bloggskafferiet igen...

För cirka femton år sedan, kanske mer, försvann den sista Piper PA-31P från landet. Från ett tidigare inlägg:

Det kom att tillverkas 259 stycken Piper PA-31P Pressurized Navajo under åren 1970-77. Några "flög in över våra gränser" och fick svenska ägare: SE-FPF, SE-GAE, SE-GAM, SE-GBA, SE-GLV, SE-GUG, SE-IGB, N57JK och N910PS. En av dessa, SE-IGB, lever numera ett fortsatt liv som en Intracom GM-17.

PA-31P SE-IGB på Helsingfors/Vantta i mars 1985 fotograferad av Juha Ritaranta.
 
Lever och lever? Ja, det är kanske att ta i, men Intracom GM-17? Vad är det för något? Återskommer strax till det, ska försöka ta det i skaplig kronologisk ordning. SE-IGB hade stått länge på Kjula med utgången luftvärdighet. Från början hade denna Piper PA-31P-425 Pressurized Navajo importerats sommaren 1980 från Danmark, där flygplanet burit registreringen OY-CBM. Dess tillverkningsnummer var 31P-7300167, vilket indikerar att det handlar om ett exemplar från modellår 1973. Innan P-Navajon kom till Danmark bar maskinen registreringarna N66805 och därefter D-IGWZ.

Efter många år i Sverige, men flera ägare, kom SE-IGB att avregistreras i februari 2001 som såld till Ryssland.
 
Kungsängen den 21 augusti 1994; SE-IGB med Romanian Computer Systems-titlar.

Kärran skulle byggas om till ett Piper Meridian-derivat i Ryssland. Och visst, kabinen på PA-31P är i det närmaste överenstämmande med PA-46. Så vad hände? Jo, den blev en...

 
...så gamla SE-IGB blev alltså GM-17 tillverkningsnummer GM-17-003, RA-3043K senare EX-053...

 
...och därefter, år 2013, rysk igen; RA-1673G. På senare år har "förnamnet" ändrats och typen verkar numera vara mest känd som Technoavia GM-17.


Sedan är inte GM-17 ensam om bli "ryssmodifierad" med Walter-turbopropmotor. Ett annat exempel är Innova 341 där man byggt om Cessna 340. Men det är en annan historia...

Av allt döma gick satsningen på GM-17 "så där". Skrovet som en gång var SE-IGB stod i ett tiotal år övergiven, tillsammans med ytterligare en GM-17, på flygplatsen i Genevé. Frågan är om dessa flygplan står kvar där än? Någon som vet?

Lufthansas två första Safirer

Publicerad 2017-08-30 00:10:00 i Propulärkultur,

 
Hittade en bild på en av Lufthansas Saab 91B Safir, antagligen fotograferad rätt snart efter leverans. Just D-EBAB (c/n 91290) registrerades i augusti 1954. En ganska återkommande uppgift är att det första civilregistrerade flygplanet i Västtyskland efter kriget var en Saab Safir. Är det måhända denna? Faktum är att Lufthansa tog levererans av två Saab 91B i augusti 1954. Den andra var D-EBED (c/n 91291). Som det sägs på denna sajt:

Mit der Bestellung von zunächst vier Convair CV-340, vier Lockheed L-1049 ,,Super Constellation" und zwei Saab "Safir" Trainingsflugzeugen wurde der Grundstein für die spätere Flotte der Lufthansa gelegt.
 
Med andra ord, två "Super-Bestmann" var först ut i Lufthansas flygskola.

I slutet av 60-talet sålde Lufthansa sina Safirer och D-EBAB och D-EBED fick nya ägare. Tyvärr fick D-EBAB ett tragiskt slut - den försvann under en flygning mellan Innsbruck och Worms den 22 mars 1971, men hittades inte förrän i mitten av juli samma år. Och då utanför Colmar i Frankrike.

D-EBED levde vidare till 2014 då även denna maskin tyvärr gick åt i ett haveri.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela