Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Eksjö Flygdag 2017 - 2

Publicerad 2017-02-22 20:17:00 i Eksjö Flygdag, Hemmafältet, Propulärkultur,



Kanske tycker somliga att det varit tyst om jobbet runt Eksjö Flygdag 2017. Men tvivla inte - det rullar på! Meningen är att det kommer bli tätare uppdateringar den närmaste tiden. Snart börjar det hända grejer på eksjoflygdag.se och arrangemanget finns sedan ett tag på facebook där vi försöker bygga upp stämningen.

Vi använder @eksjoflygdag #eksjöflygdag #eksjoflygdag

Topp-Gunnar och Lae om fjärrstyrda torn (Uppdaterat kl 19.50)

Publicerad 2017-02-20 11:19:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



Youtubefenomenet Topp-Gunnar har idag tagit bladet från munnen och lagt ut en snackis om detta påfund kallat fjärrstyrda flygledartorn, eller internationellt Remote Tower. Fast än så länge är det bara ett svenskt fenomen och frågan är om det någonsin kommer bli något annat..?

Inom flygsfären är detta med säkerhet en del av kulturen, det är hårt inpräntat. Ja, ibland kan det till och med bli helt absurt, på gränsen till överdrivet. Men i fallet med Remote Tower skulle man kunna påstå att det är näst intill tvärtom! I Sverige har man varit väldigt enögda, för här finns frågetecken - bara tanken att det skulle gå att hacka systemet är egentligen tillräckligt!

 
Att det här med fjärrstyrda torn kommit så här långt i Sverige är antagligen ett tecken på lobbyismens allt större makt. Man kan tänka sig att idén har tillkommit i bastun efter ett styrelsemöte i Luftfartsverket (LFV). Veckan efter var det någon på Saab som ringde upp en statssekreterare och ville sälja in en idé om ett prestigéfyllt high tech-projekt "där Sverige kan bli världsledande". Sedan var lekstugan igång och efter en tid bildade LFV ett bolag tillsammans med Saab för att sälja konceptet.

Swedavia har varit ivriga att införa fjärrstyrda torn på flera av sina flygplatser (som de, efter ha plockat russinen i kakan, kallar "det nationella basutbudet"). Och från Swedavia kommer ju generaldirektören i LFV. Nu vill han fjärrstyra tornen i Malmö, Visby, Östersund, Umeå och Kiruna. Förutom Örnsköldsvik, som redan är det. Uppenbarligen var han nog med i den där bastun...
 
Från ett tidigare inlägg:

Vi i Sverige kan inte ha en inbäddad farlig mekanism som Swedavia, vilken i sitt agerande bara drar isär samhället mer och mer. Vi måste helt ändra inriktning och man har ju börjat att väcka upp den gamla tanken om Totalförsvaret igen. Att bygga upp det på nytt görs inte på en kafferast. Då gäller det att se till att vi omedelbart kan ta tillbaka, även till synes kanske simpla förmågor som ger utdelning också på sikt. En sådan är till exempel att ordna att Stockholms Flygklubb med flera behövliga intressenter kan återfå basering på Bromma.

Vidare måste tillgången av Säve såväl som Swedaviaflygplatsen Sturup säkerställas. Se till att få stopp på Swedavias planer att omvandla Sturup till en Remote Tower-flygplats. Man använder just nu detta som argument (?!) för förpassa allmänflyget även ifrån Sturup (Lekstugan Remote Tower är för övrigt värd att syna ytterligare.).

Kort sagt: Swedavia undergräver Sveriges säkerhet och försvarsförmåga.

LFV hanterar alltså trafikledningen på Swedavias flygplatser. Det kan då i sammanhanget vara intressant att läsa vad det till LFV konkurrerande ACR har för tankar om fjärrstyrda torn. Ett citat:

Vi är säkra på att ökad kameraövervakning och överföring av datainformation kommer att stödja flygledarens framtida operativa arbete. Även om det fortsättningsvis kommer att ske i befintliga tornmiljöer.

Flygplatsindustrin måste vara på sin vakt, riskerna är annars stora att man låser in sig i affärsupplägg man inte kan komma ur. Flygplatser har innan avregleringen av flygtrafiktjänster upplevt problematiken av att ha alla ägg i en korg. I samtliga fall har det visat sig vara väldigt kostsamt.

Läs resten här och kolla gärna igenom argumenten.

Följande citat kommer från en artikel publicerad på Flygtorget förra veckan:

– Fjärrstyrd flygtrafikledning är ett område där Sverige ligger i framkant. Branschen genomgår en spännande utveckling där ny teknik och digitaliseringens möjligheter är viktiga delar för att utveckla verksamheten, sa infrastrukturminister Anna Johansson vid invigningen av de nya lokalerna.

Man använder uttrycket "spännande" när man inte riktigt kan lova att allt är säkert...

Det upplevs av många att Saab och LFV vilseleder åtskilliga beslutsfattare i denna...ja, jag kallar det lekstuga.
Bara för att man kan göra något behöver inte det betyda att man måste: Lägg inte alla ägg i en korg! Det handlar helt enkelt om sunt flygsäkerhetstänkande, som här verkar tämligen åsidosatt. Så Remote Tower - nej tack!


Uppdaterat kl 19.45 -

Ikväll tar SVT Nyheter Skåne upp att LFV vill fjärrstyra Sturup-tornet från Arlanda. I detta inslag säger generaldirektören för LFV bland annat:

- Vi bedömer att det kommer inte finnas något skäl att sänka kapaciteten för det flyget som vi flyger i som passagerare på dom här flygplatserna.

Det han inte säger, vad Sturup beträffar, är att Swedavia nu jobbar för att få bort allmänflyget (som jag även påpekade i ett citat ovan). Att hantera VFR-trafik på en sådan flygplats är helt enkelt den nya tekniken inte utformad för. Swedavia lär ha förbundit sig att slänga ut allmänflyget "om så behövs". Generaldirektören i LFV kan ju det sedan gammalt - han var ju tidigare Swedavias flygplatschef på Bromma...

Hur var det nu? Swedavia hade en slogan som löd "Swedavia skapar tillgänglighet". Jag tycker det är snarare tvärtom och detta går precis stick i stäv emot landets behov! Allmänflyget och Försvarsmakten borde göra gemensam sak mot LFV och Swedavia.

Nästa vecka: Förarlösa passagerarflygplan. Bara för vi kan...

Testbild

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela