Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygdag ESMC 120819? - 2

Publicerad 2011-02-28 05:29:00 i Eksjö Flygdag,



Nedan har vi utseendet på whiteboardtavlan i NSFK:s klubbstuga på Ränneslätt (ESMC) inför förra flygdagen, 2003. Har för mig att vi då - efter evenemanget - kunde sumera att en bit över hundra flygplan och helikoptrar hade varit på plats. Förutom en publik på runt 15 000 personer...



I söndags var det dags för ett möte med "interimflygdagskommitéen". Sedan sist har Mats bland annat kontaktat garnisonen och föreslaget ett sammarbete. Ser lovande ut, med stor sannolikhet blir det en ny Flyg- och Försvarsdag som kommer inträffa helgen mellan tatoo och stadsfest för Eksjös del.

Flygklubben fyller dessutom 50 år 2012 - det finns alltså dubbla anledningar att fira! Sedan tidigare är det ju etablerat att Ränneslätt fyller 100 år som flygfält. Förhoppningsvis har klubben en ny hemsida ute på webben inom kort, med bland annat en historik över tiden 1912 och framåt.  

Det känns bra att det är några dagar kvar att spela på, eller hur man ska uttrycka det (?). Så här såg fältet ut från luften för några veckor sedan, tror förresten det var nyårsafton. Spaningsfotot kommer från LNK.
 
 

I ett kök med adress Sjöhagavägen - 8

Publicerad 2011-02-27 08:48:00 i Allmänt,



Så var det återigen dags för Matslaget att sammanträda på lördagskvällen hemma hos Mats på Sjöhagavägen. Ska sanningen fram så har det varit en eller vå tillställningar som inte bloggdokumenterats, sedan sist det så gjordes, i november. Men, men, nu gör vi åter ett försök...



Kan tyckas som idéfattigt men var det verkligen inte i egenskap av smak: hamburgare. Fantastiskt smarrigt!
 


Det vita klägget med gorgonzola som Sune klabbade ihop var dödligt gott. Men vi överlevde och därmed är ju risken uppenbar att ett inlägg med rubriken I ett kök med adress Sjöhagavägen - 9 dyker upp här i en inte alltför avlägsen framtid.

Skroten på Skavsta 1976

Publicerad 2011-02-26 09:17:00 i Kalla kriget,



Lia berättar om ett besök på F 11 i Nyköping för snart 35 år sedan.

Besökte F 11 i Nyköping i början av september 1976 för att fotografera. Beslut om att flottiljen skulle läggas ned var redan fattat, men F 11 skulle ännu under några veckor till vara flygvapnets största flygflottilj. Det fanns totalt fyra operativa spaningsflygdivisioner, två med     S 35E Draken och två med S 32C Lansen. Tänkvärt är att utöver utbildningsstyrkorna på F 7 i Såtenäs, så består hela det svenska stridsflyget idag av fyra insatsdivisioner...

Brandövningsplatsen på F 11 var belägen ganska nära första divisionens platta, så kapten Peo som var värd för besöket tyckte att vi kunde gå dit. Det fanns tre flygplansvrak där, två        A 32A Lansen och en J 35B Draken.

Lansarna hade tillhört F 6 i Karlsborg, och vid den ena pågick utbildning av värnpliktiga brandmän. Det flygplanet gick att identifiera som 32084, vilken mestadels flugits av F 7 i Såtenäs. Först märkt som blå O och senare med nummer 32 på fenan. Tiden på Såtenäs blev nästan 16 år, från början av februari 1957 till slutet av januari 1973 då F 6 övertog flygplanet och gav det nummer 04. Västgötaflottiljen flög det bara under kort period, för det kasserades formellt redan den 4 juni 1974.



Det andra Lansen-vraket hade massor av huggskador i skrovet, men den gick ändå att identifiera som 32161. Flygplanet hade tillhört F 6, från augusti 1957 och tills den kasserades i juni 1974. Dess besättningar hade lystrat till anropen gul Johan och Filip 06. Som vanligt är flygplansuppgifterna hämtade i Stridsbergs bok om Lansen.

Kapten Peo berättade att just Lansen från Karlsborg var välbekant för honom. Under sin tid som navigatör på F 6 hade han flugit i en Lansen som kom i okontrollerad ryggspinn och piloten beordrade uthopp, varpå Peo sköt ut sig. När han senare kom tillbaka till F 6 såg han flygplanet han lämnat stå på plattan, dock utan huv förståss. Piloten hade lycktas ta sig ur spinnen, flög till Karlsborg och landade!  

Väderbiten men ganska intakt exteriört var den J 35B som stod i gräset intill den sandiga brandplatsen. Flygplanet var 35237 som i augusti 1962 levererades till F 16 i Uppsala och fick nummer 237 på fenan. Numret blev kvar en tid även när F 18 i Tullinge övertagit planet, men senare ändrades det till 37 som på bilden. "Rudolf 37", som kasserades i juli 1973, var under en period ställd i förråd på F 14 i Halmstad. Dessa fakta har hämtats ur Widfeldts bok om Draken. "Otto" har kompletterat med följande uppgifter: den sista flygningen skedde den 26 juni 1972 och flygplanet hade då en total flygtid på 939,57 timmar.

Hur länge dessa tre vrak blev kvar på brandövningsplatsen vet jag inte. Har inget minne av att jag såg Lansen-kropparna när jag påbörjade min värnplikt vid F 11 på våren 1978. Tror 35:an fanns kvar, men då sannolikt i betydligt sämre skick.

Kapten Peo arbetade fortfarande på F 11. Hade honom som chef under några månader i underrättelseplutonen när jag utbildades i att framkalla film från flygspaningskamerorna.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela