Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Sk 16-träff?

Publicerad 2007-08-31 10:55:28 i Allmänt,

SE-FUD

Sedan torsdag i förra veckan finns det fem flygande T-6/Harvard/Sk 16 (kärt barn...) i Sverige. Flygplanet på bilden, Sk 16A 16068/SE-FUD, gjorde då sin första "post-restoration-flight" på Säve. Det var första gången sedan 1971/72 denna kärra var i luften.

Så nu uppkom tanken hos mig att försöka samla dessa på en lämplig plats någongång nästa år. Har vi riktigt bra flyt så kanske ytterligare något exemplar rullat ut ur renoveringsverkstaden, vilket teoretiskt skulle kunna göra halvdussinet deltagande "Skräck sexton" möjligt ("Trenden" är ju sedan ett par år tillbaka att antalet flygande ökat med ett ex om året.).

Vilket oljud det skulle kunna bli! Lämplig plats och tidpunkt för "Sk 16-meet 2008"?


Currently spinning:

Carole Bayer Sager Your Moving Out Today

Jona Lewie In the Kitchen at Parties

CSS Let's Make Love and Listen to Death From Above

Bullar och BIR

Publicerad 2007-08-30 11:59:22 i bilism,

Merc 190
Svart bulle.

Denna pärla stod parkerad utanför min port igår - en Mercedes-Benz 190. När man nyfiket tittade in denna "bullmerca" så märkte man av en lite lyxigare inreding, med en hel del trädetaljer bland annat. Som synes bar den tyska regplåtar. "S" tror jag står för Stuttgart och dessutom känner jag på mig att "1957" inte är direkt är någon slump heller...

MB190B
Grå bulle, med tomatplantor i förgrunden.

En grå MB190B '59 finns uppallad sedan mitten av 70-talet i ett garage på Noris. Den köpte Ben på Philipssons i Tranås 1962. Som jag minns det så rullande den allt som oftast endast på söndagarna, när farmor skulle köras till kyrkan. För att komma dit en Renault 4L - som familjen allt som oftast åkte i - "passade sig" helt enkelt inte... 


En helt annan sak:

G-BXVI was cancelled yesterday, 29.8.07.

Reason: Transferred to another country or authority
To: SWEDEN

Kan man hoppas att få svinga en bägare för BIR'en nästa vecka, eller till och med tidigare?


Nästa "en helt annan sak":

Varför detta härj om facebook?  Tycker det är oerhört överskattat, fattar inte riktigt vitsen...


Currently spinning:

Maria Muldaur  Midnight At The Oasis

Level 42  Lessons In Love

Eternal  I Wanna Be The Only One

Ännu en norrskens-Hunter?

Publicerad 2007-08-29 19:09:18 i Allmänt,

SE-DXI SE-DXI.

Aeromech Int. Resourses Ltd  is about to sell Hawker Hunter SE-DXI (41H-697440) - currently op by the Västgöta Veteranflygförening (VVF) out of Såtenäs AB, Sweden, and painted in SwAF c/s of the mid-60s as F 9-29/"Ivar Blå 29" - to Northern Light Combat Air Support of Canada. If the deal will be concluded, the Hunter will be deliveried later this year.

The plan is to replace a Northern Light Hunter which has been w/o in an landing incident in France with SE-DXI. The concerned aircraft is one of  C-GZIB (ex J-4097) or C-GZIC (ex J-4060) - these passed thru Keflavík, September 16 last year East bound.

Hunter Flying Ltd has been operating C-GZIB and C-GZIC on behalf of Northern Lights in Europe, and they are presently working with the French Navy.


Annonsen rörande SE-DXI - klicka här. Får se om affären blir av, tydligen inte så säkert.

Tidigare, under 2002, såldes följande före detta svenska Flugwaffe-Huntrar till Northern Light::

SE-DXC (ex J-4101) blev C-GJMP. Numera N323AX.

SE-DXD (ex J-4030) blev C-GJMQ. Numera N324AX.

SE-DXE (ex J-4076) blev C-GIVT. Numera N321AX.

SE-DXF (ex J-4087) blev C-GIVX. Numera N322AX.

Flugwaffe är ett "inhemskt" ord för det schweiziska flygvapnet. De schweiziska Hunter-versionerna kallades av tillverkaren för Mk.58/58A (ensitsiga) och Mk.68 (tvåsitsiga).

SE-DXE
SE-DXE på ESGJ i juni 1998 - då målad som en J 34 ur F 9 1962/63 med ett synligt förflutet på F18, "Acro Hunters".

I maj 2006 blev SHF:s Hunter Mk.58 SE-DXA norskreggad, LN-HNT. Den är numera baserad hos Delta Jets på Kemble i England. Jag tror att den fortfarande flyger omkring målad som en svensk J 34; F 9- Blå Gustav.

SE-DXA
SE-DXA i Skövde i slutet av augusti 1995. Huntern bär ännu sitt schweziska ursprungskamouflage och hade levererats tre månader tidigare. Typen hade fasats ut i Schweiz 1994 och just denna hade där burit identiteten J-4089.

Efter att SE-DXI försvunnit finns det kvar två civilt flygande Hawker Hunter i Sverige. Den ena ägs av en norrman, SE-DXM, och den andra är den tvåsitsiga SE-DXH. Den förstnämda är också baserad Såtenäs medan den andra finns på Hässlö. SE-DXH kommer för övrigt inte från Schweiz utan har ett förflutet i RAF.

Sedan finns det ytterligare två på museer i landet: En på flygvapenmuseum och en på Svedinos Bil- och Flygmuseum. Dessa är vad vi har kvar av de 120 stycken Hawker Hunter Mk.50 som brukades av flygvapnet 1955-69 med svensk typbeteckning J 34.

Men hade någon påstått för  - låt säga - 15 år sedan, att ytterligare sju stycken Hawker Hunter skulle flyga civilt i landet - ja, då hade jag undrat om inte personen ifråga gick (kvar) i en dimma av isopropylnitrat eller något liknande...


Currently spinning:

McFadden And Whitehead   Aint No Stopping Us Now

...1979 Smash...-  US # 13, US # 1 R&B

The Chi Lites  Oh Girl

...1972 Smash - UK # 14, US # 1

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela