Young Savage



Ultravox! Young Savage

En tredje och avrundande bloggning om Ultravox, denna gång med ett påhängt utropstecken: Ultravox! Och nu är det inte inte Midge Ure som sjunger utan Dennis Leigh, a.k.a. John Foxx.

Young Savage gick in i P3 Poporamas "Heta Högen" den 15 september 1977 och fick vara med ytterligare en vecka. Låten släpptes som singel i UK redan den 28 maj (Ha! min födelsedag förresten) samma år och fanns även med på albumet Ha!-Ha!-Ha! producerat av Steve Lillywhite som kom senare på hösten.

LPn blev ingen succé och man kom kicka gitarristen...och utropstecknet. Det senare var för övrigt idémässigt snott från krautrockbandet Neu! vars producent Conny Plank gruppen något år senare kom att börja samarbeta med. Andra influenser som kan nämnas var  Roxy Music, The New York Dolls, Bowie och (självklart) Kraftwerk. Man stod på den tiden med ena foten i art-glam och andra i punkträsket.


ESSU 100330



Några fotoskott tagna idag i samband med att November Kilot lämnades på annual hos Nordflyg ServiceEskilstuna/Kjula.



Hoppar-Caravanen från Västerås gjorde studs o gå, det verkar som man här och var börjar hitta ut ur vinteridet...



Höga flöden - 1



"Vi varnar för höga flöden..." är något som återkommande sägs i väderleksrapporterna.



Bilderna är tagna under måndagseftermiddagen. Idag lär vattnet fortsätta stiga.


Med SE-ETE i västafrika 1967



Inlägget 1966 Cessna 182J Skylane gav mer respons än vad jag väntade mig vilket är jättekul. Från Rolf Larsson kom ett mail med dessa bilder.

Såg annonsen på din blogg där SE-ETE finns med på bild. Kommer då, naturligtvis, att tänka på när jag i februari-mars 1967 hyrde SE-ETE för ett uppdrag i Västafrika med landningar i bl.a. Senegal, Gambia, Liberia, Elfenbenskusten, Mali, Övre Volta m.m.



I Bathurst (nu heter det väl Banjul) i Gambia stod vi två SE-registrerade Cessnor på plattan varav den andra flögs av Gunnar Degramo som jag också utnyttjade för litet service på SE-ETE. Vill minnas att Hardings resebyrå var litet av föregångare på Gambia och att Gunnar flög hugade turister på utfärder.


Tankning i Tambacounda, Senegal.

Mycket av planeringen för resan sköttes genom att jag fick låna kartor av Ingemar Ehrenström som kort tid innan hade flugit ett uppdrag med Aero Commander i Afrika för Sveriges Radios/Televisions (?) räkning.

Bifogar några bilder som kanske är av intresse!



Tog denna bild i Villa Cisneros i Västsahara. Iberia-Convairen kom in på en motor, landade med flöjlad propeller och ett antal spanska CASA 352 fanns parkerade här.

Nedan: En MH.1521 Broussard ur Senegals flygvapen tankas i Tambacounda. "Roffes åk", Cessna 182J SE-ETE, syns i bakgrunden. SE-ETE registrerades 1966-06-28 och är alltså "still going strong".


Landa på Dalsland Ring



En liten men intressant artikel från tidningen Flyghorisont om att landa på Dalsland Ring i samband med vårtävlingen annandag pingst 1967. Banan vid Steneby, Dingelviks gård utanför Bengtfors, hade invigts året innan, men fick en tämligen kort historia. Redan 1974 gick anläggningen i konkurs och marken kom därefter återgå till att användas för jordbruk. Idag minner bara något hundratal meter asfalt om vad som en gång pågick här.



Top Executive DDR - Volvo 264 TE



Köpte De andras liv på DVD för lite sedan och när jag såg filmen noterades självklart den svenska statisten/"statsi-stenen". Kom direkt ihåg inlägget En himmelsblå Trabbi där det bland annat står:

Med tanke på utrycket DDR-Sverige är det inte sååå jättekonstigt att klippet avslutas med att man ser ett par Volvo 264, Erich Honeckers favoritbil. Det var ju till och med så att berlinstadsdelen Wandlitz i folkmun kallades för Volvograd, detta beroende på vad partitopparna allt som oftast hade stående i garaget.



Volvo 264TE denna gången, för att vara lite mer precis. Eller ännu mer ändå; 264 TE lang och gärna då en så kallad "Honecker Landaulet"...


Mehr als 30 dieser Luxus-Limousinen befanden sich im Fuhrpark der ostdeutschen Republik.

Dessa bilar hade byggts om till limousiner av Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm som på 70-talet hade en stor produktion av specialvagnar utifrån Volvos modellsortiment. DDR var alltså lindrigt sagt en storkund.




Hymn vs Mourning Star



Ultravox  Hymn

Reap The Wild Wind var nyligen på bloggtapeten så känns det ganska naturligt att även lägga ut något uppföljaren, Hymn, som släpptes i november 1982. Låten peakade på plats nummer 11 på englandslistan och fick tre veckor i P3 Poporamas "Heta högen" i januari 1983.


Likheter finns med den ryska nationalhymnen, men textmässigt har dock låten mer formen av en predikan snarare än en hymn. Fast om man ska hårdra det hela lite så är det kanske inte Hymn som är lik den gamla sovjethymnen: Melodislingan är nämligen lånad från Zones Mourning Star, en låt som hade släppts på singel sommaren 1979.

Zones var ett skotskt punk-/new wave-band som uppstått ur glamgruppen Silk, vilken mest är känd för sin englandsetta Forever and Ever 1976. Vänta nu, vem sjöng i Silk? Jo, just det: Midge Ure. Och när han hoppade av Silk - som då hade bytt namn till PVC2 - bildade de återstående medlemmarna Zones.

Ure gick vidare till The Rich Kids, turnerade med Thin Lizzy och hamnade sedan i Visage och Ultravox - det är väl ganska kända fakta.

Klicka här om du vill du höra Mourning Star med Zones - kan ju vara lindrigt sagt vara kul med en jämförelse. Mer om gruppen och deras enda albumssläpp finns här: http://thezonesunderinfluence.blogspot.com/


1966 Cessna 182J Skylane


Helge 97



Halvfyra, en onsdag i slutet av mars...utanför mitt fönster: Super Puma Helge 97 "orbitar".



Lätt distraherande när man försöker jobba. Frågan man ställer sig: Ligger det en PLB i skrivbordslådan och tjuvsänder?


Med Cesar Tore på Bromma



Piper PA-28 Cherokee 180B SE-ECT har landat på Bromma och parkerat på "norra". De ombordvarande har klivit ut och tre poserar framför "Cesar Tore": Från vänster ser vi Filip Hegg, Leif Nätterdahl och Stig "Skräddar'n" Thörnell.



Bengan står bakom kameran och efter ha konsulterat hans flygdagböcker fick vi fram datumet; den 18 maj 1974.

Tror bestämt att Leif var nere på Bromma häromdagen, fast med en kärra med ett gäng fler stolar...


Reap The Wild Wind


Ultravox  Reap The Wild Wind

När jag för första gången fick se videon till denna låt - det vill säga ungefär nyss - insåg jag direkt varför jag i min ungdom diggade Ultravox. Och i och för sig, gör det lite smått fortfarande. 

Har nu dessutom noterat att Reap The Wild Wind-videon till vissa delar verkar vara inspelad på North Weald. Ska man gissa att Aces High hade något att göra med produktionen? Eller är flygfältet Booker? Spitfire Mk.Ia AR213 figurerar i alla fall...
Och sekvensen med Sopwith Triplane borde vara tagen på Old Warden, ett ställe som jag mer än gärna återvänder till. Klicka här för en berättelse om första gången jag var där.
 

Reap The Wild Wind släpptes i UK den 16 september 1982, den 28 oktober gick den in i Poporamas "Heta Högen" och var kvar där i ytterligare två veckor. Däremellan, den 15 oktober, släpptes albumet Quartet. Reap The Wild Wind låter en aning annorlunda i videoversionen, så här minns man annars den

Låten var producerad av George Martin, megakänd för sitt samarbete med Beatles. Kanske är det just där man har anar kopplingen till varför Mauro Scocco började uppträda i RAFs blåa midjejacka: Jackie-albumet spelades väl in i AIR Studios där Ultravox gjorde Quartet ungefär samtidigt... 


Tango Fox - 29



NK MMSar från Nyqvist Aeros hangar: Skall sitta på cyl. 2. Till ingasmanometern



Torgny och Fritte skruvar på...


Balkongbira 100320



Helgen: Uteserveringarna var fullsatta, men som tur är så är ju snön borta från balkongerna!



Falcon 7X SE-DJC



Förra veckan: En Hotel Tango blev ett styck Junior Center. Nedan, (blå) chippad å klar...


MFI och Biafra - 9



Ett program om MFI sammanställt för cirka 20 år sedan av SVT Malmös - och MFI Flyers - Glenn Stridh. Tack också till TheSunVision som laddat upp detta mycket intressanta material på "dutuben", jag vet vem du är. 


Piper Cub SE-BFD - 2



Piper Cub SE-BFD är numera döpt till "Miss 44" hos Trygg Racing. Just det, den warbird som jag tidigare nämnde var anskaffad är alltså en L-4. Anders Trygg skriver i ett mail:

Flygplanet vi har köpt är en gammal bekant till dig, det är Mats Johanssons Lill Cub, det är ju också en form av "warbird" ;-)

Vi har nyligen fastslagit riktlinjerna för vår framtida verksamhet och detta flygplan är en del i det projektet.
Jag kan dock inte avslöja mer än så i dagens läge.

Uppdaterat 100406 -

Från Mats Johansson inkommer info att SE-BFD inte är såld - Trygg drog sig ur affären i sista stund. Så nu finns återigen en av Sveriges absolut finaste lillcub'ar på marknaden och flygsäsongen håller på att börja. Visst är man sugen...



Yamaha Mitsubishi Toyota Suzuki Sony...



Humpe & Humpe  Yama-Ha

De tyska systrarna Anette och Inga Humpe gjorde 1985 denna lätt bortglömda toklåt där de rablar japanska bolagsnamn. 

Anette Humpe körade förresten på en annan toklåt intimt förknippad med die neue deutsche welle och det tidiga 80-talet; Da Da Da med Trio. Systern Inga var med i DÖF som i slutet av 1983 fick en hel del airplays i Sverige med sin Codo. Anette var förresten med på ett hörn även där.

Yama-Ya producerades av en Roma Baran med hjälp av den något mer kände Gareth Jones. På den tiden var Japan "det stora ekonomiska hotet", idag är det Kina. Man frågar sig vad som är värst, man inser att det är skönt att det är fredag.

...Minolta Kawasaki Sanyo Casio Toshiba.


Auto Union 1000 Sp



En angenäm bloggpost hos GrandPrix63 om AU 1000 Sp fick mig att återigen gräva fram en av Bengans gamla bilbroschyrer ur arkivet.



Läs mer om DKWs Mini-Thunderbird på denna holländska site.



På den näst intill oläsbara stämpeln på sista sidan tror jag mig tyda Eksjö Bil & Traktor. Denna firma låg bredvid nuvarande tingshuset, men flyttade till Hultvägen i samband med nybygge och namnbyte till Belleströms.


MFI-9B SE-EFR



Det kom ett mail från en herr M:

Jag tycker det är dax med lite MFI på din trevliga blogg. Inte bara demonterade Safirer mm, btw heter det numera Spyker Safir??
 
Bifogar lite bilder från mitt besök i Fredrik Pehrsons bygglokal och hans MFI-9-renovering. Det är SE-EFR, no 29 som efter många års stillestånd åter börjar glänsa.
 
Bilden invändigt i kroppen visar att vänstersidan och översidan är bytta efter ett tidigare haveri, plåten saknar stämpel med kvalitet och årtal/månad.



Det är fin finnish på det jobb Fredrik gör, se bara det vackert svarta luftintaget.


Hoppas detta kan inspirera till lite "vettigt" flygsnack på bloggen :-)

Ja, vi får väl se. Avrundar med en bild på SE-EFR tagen för 24 år sedan. Platsen är Hagshult och det var just därifrån som Fredrik hämtade sin MFI för något år sedan.


Svenska inslag hos ATAC


Är det någon därute som kommer ihåg inlägget Ännu en norrskens-Hunter? Det var knappt jag själv gjorde det, men Laverdure gjorde mig påmind om texten när han skickade mig denna länken: http://www.atacusa.com/

Där kan man inledningsvis läsa följande:

For the last 14 years, Airborne Tactical Advantage Company, or ATAC, has performed flight training operations for the US Navy, US Air Force and Air National Guard in the air-to-ship, air-to-air and research & development capacities. ATAC has developed and integrated contracted tactical flight services into all phases of Navy Atlantic, Pacific, and West Pacific Fleet training as well as advanced Adversary support training at all levels of the US Navy's air-to-air training programs, from Fleet Replacement Squadrons to the Navy's graduate level "TOPGUN" program. ATAC has also been utilized by the USAF to operate in F-15 Operational Readiness Evaluations, "Red Flag" exercises, and has been entrusted to provide support for the training and tactical development of Air Force F/A-22 Raptor crews. In 2008, ATAC also began combat controller training with a growing cadre of professionals from JTAC, FAC-A and CAS backgrounds. With a growing fleet of 18 aircraft, 6 F-21 Kfirs, 6 Hawker Hunters, and 6 A-4N's, ATAC has the capability to simultaneously operate multiple types of aircraft in multiple locations for diverse mission tasking.

Det var 2008 som ATAC även tog över kanadeniska Northern Lights verksamhet och samtidigt deras Hawker Hunters. Dessa är ursprungligen tillverkade för Schweiz (Hunter Mk.58) och flera har tidigare flugit i Sverige med civil registrering.


SE-DXC (ex J-4101) blev C-GJMP. Numera N323AX.

SE-DXD (ex J-4030) blev C-GJMQ. Numera N324AX.

SE-DXE (ex J-4076) blev C-GIVT. Numera N321AX.

SE-DXF (ex J-4087) blev C-GIVX. Numera N322AX.


Två sidor av samma Hawker Hunter: SE-DXF (ovan), märkt som en svensk J 34, är numera N322AX (nedan).



Många av dessa Hunters är registrerade på ett företag i Delaware; Hunter Aviation International Inc.

Förutom de tidigare ex-svenska flygplanen opereras N325AX, N326AX, N328AX, N329AX 
och N330AX.

Dessutom äger ATAC även IAI Kfir C-2 N401AX, N402AX, N403AX, N404AX, N405AX och N406AX (Man säger på sin hemsida att detta är flygplan som tidigare användes som "aggressors" med amerikansk militär beteckning F-21A. Det stämmer inte då F-21A var av den tidigare modellen Kfir C-1. Det kan vara lite intressant att i det sammanhanget flika in att det fanns krafter i rörelse i Sverige att vara med och bjuda på det amerikanska kontraktet, som sedermera alltså gick till israelerna, med ett gäng övertaliga J 35. Hur realistiskt det egentligen var kan man spekulera i, så här lite över 20 år senare.).



ATAC började sin verksamhet i slutet av 90-talet med två före detta danska RF-35XD Draken, N111XD och N119XD. Numera lånas gissningsvis bara den förstnämnda in vid vissa speciella övningar. N111XD, ägd av Vortex Inc, är baserad vid firmans huvudbas i Newport News.



Att man utgår just därifrån har en klar koppling till US Navy, vars olika kontrakt med firman utgör grovgrunden för dess verksamhet. I närheten till Newport News ligger flera stora militära faciliteter, till exempel Naval Station Norfolk och Langley Air Force Base.

Att ATAC även har före detta US Navy utrustning måste ju självklart också nämnas: En tvåsitsig Douglas TA-4J Skyhawk, N7051J, till exempel. Det finns många fler "Scooters" (som är nickname på Skyhawk) att tillgå och numera är det främst frågan före detta israeliska A-4N. Ett par exempel är N260WL och N261WL.

Läs mer om ATAC i denna artikel.


Slutligen, det finns fortfarande en kanadensisk Hunter-aktör, Lortie Aviation Inc., som är en avknoppning från Northern Light Combat Support. Dess förre ägare "döljer" sig bakom bolagsnamnet: Han heter André Lortie och har hemmaadress Montreal. Jag gissar att Lortie Aviation ursprungligen bildades för att ta hand om ett målflygkontrakt åt franska flottan. Det var ju nämligen till Nimes/Garones som den av VVF (numera SwAFHF) opererade Huntern SE-DXI levererades för några år sedan. Nedan en bild på denna kärra som C-FRUH hos Lortie Aviation (utlånad till franska Apache Aviation). Att flygplanet tidigare varit märkt som en svensk J 34 kan man inte ta miste på...


Tango Fox - 28



Två lunchgubbar, en misson: Att dra motorlösa Safiren SE-ITF från vinteridet i hangaren på "norra" till Nyqvist Aeros verkstad. Plats: Jönköping/Axamo. Tid: Måndag den 15 mars, klockan 14.30. 

     

På den sista klickabara bilden ovan inhämtas tornets tillstånd att korsa bana 11/29. Sen rullade det på rätt fint fram till destinationen. När vi kom tillbaka till utgångspunkten hade istapparna på hangartaket mycket riktigt ramlat ner på backen.



Därefter var det dags för nästa steg: Att rangera ut och in x antal flygplan ur verkstaden, detta tog kvällsskiftet hand om.

   

Mr Hughes tog bloggistens plats bland Audi, Cessna 206 och P-210, Aztec, Pawnee och guleböjd Safir, som är nu alltså är på plats. Imorgon ska motorn på sin plats...


Mor 70



Idag fyller Anita 70 år. Hipp, hipp...


Mer Warbirds



Det känns som den svenska warbirds-rörelsen börjar att ta fart, börjar lyfta. Att vi 2011 kommer att se en svensk Focke Wulf Fw 190 A-8/N har jag berättat om tidigare. Nu är dessutom ytterligare ett par saker kända...och utlagda.

Meier Motors site skrivs följande om en Yakovlev Yak-3UM:

Serial 470110 (ex-N20669 "Red Heat")


This airplane has a very interesting history. The plane is stored at MeierMotors since summer 2006. MeierMotors overhauled the dismanteld plane and gave it a new finish in the new yard at the Bremgarten airfield. The new owner of this fantastic, in Germany registered twinseater, is now Mikael Wikström. The german registration is D-FAFL.

Även om denna Allison V-1710-försedda Yak-3 är ihopsatt på senare år, så är den faktiskt gjord av Yakovlev i Orenburg i enlighet med "orginalspecifikationer". Att därför kalla flygplanet för en replika vore fel.

Nedanstående är saxat från http://www.tryggracing.com/

Trygg Racing Köper sin första Warbird.

Trygg Racing har nu köpt sin första "Warbird" flygplanet är byggt 1944 och såg action under WW II från Januari till Maj 1945. Flygplanet användes i första hand till spaningsflygning. Mer information och bilder kommer under våren.


I sammahanget kan det vara intressant att notera att Tryggs Extra 260 nu är till salu.

Hmm, vad sägs om ett Scandinavian Warbird Meet 2011? 2012?


ELF & ELV



SE-ELF, en Beagle-Auster 6A Tugmaster i hangaren på Skå. Bilden togs av LIA som besökte ägaren Åke Kjellgren när han höll på med renoveringen som bäst förra helgen. På "åkedagen", den 8 maj, är det planerat för roll out, nu målad som Auster AOP Mk.6 med serial no. TW571. För mer kött på benen, läs Beagle-Auster 6A Tugmaster SE-ELF.

SE-ELV, en Beagle-Auster A.61 Terrier II tidigare känd som OY-AVV. Filip skickade bilden för någon vecka sedan när han var i färd att fixa till kärran inför den kommande besiktningen. Notera att Austern nu bär små registreringsbokstäver a la tidigt 60-tal. Kolla gärna in de tidigare inläggen Tango-räven - 13 ...och elvan och Lite mer bilder från förra helgen. Våren nalkas och snart ser vi alltså "järnsängarna" SE-ELF samt -ELV i luften (igen). 



VXO New Rom - Kom Kom

Nä dra på trissor! Småländsk New Romantic! Någon hade detta på ett välanvänt VHS-band (håll ut nio sekunder "kultur klubb") och hade vänligheten att även låta oss vanliga dödliga få tillgång till materialet. Man tackar och bugar. Från SVTs "Casablanca" anno 1982...
 


xport   Kom Kom

Jag kom till Gotland på en sommarvind
klädd i boots och jeans
Jag mötte Frida jag blev spotlight-blind 
hon sa jag är dansös


Det har skrivits tidigare om denna grupp/låt - kolla inlägget xport från januari 2006. Det var säkert en fredag, den gången också.



SK 60?! Har aldrig hört talas om...


Dubbelt Draken



Två Drakar, samma stationssignal - fast idag säger man kanske hellre man call sign? Hursom; "Johan 57". Självklart, det är några år emellan tillfällena - men det har ni säkert räknat ut. Rörande den övre av dem, kolla gärna in inlägget Johan 57 och -66 - The Show Must Go On för mer info.

Ett par andra saker måste nämnas rörande Saab 35 Draken: 

- om någon vecka är det ganska exakt 50 år sedan flygvapnet formellt tog levererans av sina första J 35A.

- idag begravs Erik Bratt som var projektledare på Saab för just Draken. Tveklöst är Bratt en av svenskt flygs största profiler genom tiderna, han kommer att lämna ett stort tomrum efter sig.


Skå 100306



LIAs förstklassiga bilder tagna den första lördagen i mars - återigen en välkommen uppdatering från Skå-Edeby.

Armé-Super Cub'en SE-GCH på skidor. Finns mer om denna Piper PA-18-150 Super Cub i LIA-inlägget Skå 100130.



Skidorna ser ut att vara av samma variant som det gamla artilleriflyget en gång anskaffade: Landes L2500A.



Björn Löwgrens Piper PA-12 Super Cruiser SE-BCS. Om jag fattat det rätt så skolade Löwgren tidigt i sin flygkarrär just på denna Super Cruiser. På den tiden ägdes planet av AB Nord-Flyg i Eskilstuna. 



Den Cub-gula effekten: Tekniska Högskolans flygklubbs Piper PA-18-95 Super Cub, SE-CPT. Den första varianten av Super Cub, med en 95-hästars Continental C-90, tillverkades 1950-61. Sedan tillkom andra motoralternativ "längs med" och därför kallades de av Piper för Super Cub 95, - 105, - 125, -135 och -150 beroende på vad som satt i nosen.

SE-CPT är en Super Cub 95 tillverkad 1959 (tillsammans med ytterligare 487 stycken PA-18 Super Cub detta år).


1984 Piper Archer II SE-KOA



Ovanstående bild togs av Steinar Saevdal hos Norrønafly på Rakkestad i förra veckan och visar Hultsfredsklubbens sargade Piper PA-28-181 Archer II SE-KOA.

Någon av de sista dagarna i januari hamnade KOA i en snövall under "flygiska övningar" på ESSF och det visade sig att skadorna var värre än man först kanske trodde. Nordöstra Smålands flygklubb letar nu efter en annan Archer.



En Archer II tillverkad sent 80-/tidigt 90-tal är i mina ögon klart överlägsen den efterföljande Archer III. Eventuellt är det frågan om några decibel mindre i kabinen som upplevs behagligare i trean, men vad gör det med headset på? Prestandamässigt är Archer III sämre i de flesta avseenden jämfört med sin föregångare.  


The Ipcress File



Överst - trailern. Nedan - opening titels.



Musik - mästaren John Barry. Harry Palmer - Michael Caine. Filmen - The Ipcress File.

...efter Len Deightons bok. Klassiker.


I hangaren hos Vintage Aviator



I en bloggkommentar för lite sedan skrev Niklas Larsson följande:

Jag var nyligen i Nya Zeeland och stötte på Vintage Aviator Ltd. En jättefin samling flygplan från mestadels WWI som alla är luftvärdiga och flyger regelbundet. Om du vill ha bilder från deras hangar så kan du maila mig.

Det satt inte långt inne att säga "ja tack"...



Här ser vi Niklas bilder och han berättar vidare:

Vi skulle åka till Masterton och Hood Aerodrome som är där Vintage Aviator ligger. Men tanken var inte att vi skulle till Vintage Aviator utan vi skulle till ett "riktigt" flygmuseum som låg vid fältet. Men när vi kom dit så var det stängt och de sa att vi borde kolla längre upp bland hangarerna om VA var öppet.

Vi gick dit och det var öppet, betalade ungefär 50 kr i inträde och fick ett häfte med info om alla flygplanen i samlingen. Vädret var så dåligt under dagen så att alla flygplan stod inne i hangaren och trängdes, som du kan se på bilderna. Vanligtvis brukar de ställa ut dem på plattan utanför och man får gå runt och kolla på dem. En väldigt fascinerande samling och fräckt att man får komma så nära. Att alla är luftvärdiga utom Helldivern (sista bilden) är ju även det otroligt och höjer upplevelsen betydligt. De hade även en hund som hette Harry som ingick i samlingen, han levde kan tilläggas också :P Fick ingen bild på honom eftersom kameran dog men han var av en viss sort som amerikanerna använde som budbärare i kriget i Stilla Havet.

Jag tror att Peter Jackson har ett finger med i spelet i Vintage Aviator Ltd, han verkar vara mycket intresserad av flyg.


Se även http://thevintageaviator.co.nz/


Monumental dumhet - 3 "Barkarby adjö"



Detta skickades ut via email under fredagen:

ESKB, Barkarby Flygfält nedlagt

Regionflygfältet i Barkarby, ESKB, läggs nu ner med omedelbar verkan.
Fältet som är Sveriges äldsta i bruk varande flygfält med anor från 1913
hann inte fylla 100 år. De sista 32 åren har fältet varit naturligt för
besökande till Stockholmregionen och sedan Tullinges nedläggning varit det
enda fältet med 24 tim öppethållande för Stockholms allmänflygare.

Besökande flygare hänvisas i fortsättningen till Västerås, Eskilstuna och
Nyköping. "Capital of Scandinavia" var det!!

Bo Danielsson
Ordf.



Vad är det för mening att ha en infrastrukturminster egentligen? Att ens komma på tanken att kalla Stockholm i fortsättningen för The Capital of Scandinavia är  rentav pinsamt.

Den borduriske flygattachén kommer, som tidigare har omnämts här på bloggen, snart att högtidligen nedlägga sin krans invid flygarmonumentet. Ja, det råkar ligga i Stockholm - jag uppdaterar en devis från inlägget Monumental dumhet enligt följande:

ESKB - Stockholm/Barkarby flygplats 1913-2010 - Älskad, saknad

"Barkis" blev 97 år.

I år firar svenskt flyg sitt hundraårsjubileum, under dessa år har det hänt åtskilligt som vi borde vara väldigt stolta över. Men stoltheten förbyts till skam om man tänker på vissa skeenden under det innevarande jubileumsåret: Barkarbys nedläggning är en sak, invigningen av det nya flygvapenmuseum en annan...

Vila i frid ESKoBar. Du gjorde flygsverige lite roligare...och därmed rätt mycket utav flyg-Stockholm per automatik dito.

Nu får vi hoppas att alla hästägare i Stockholmsområdet hänvisas spiltplats i Eskilstuna och alla de som är hängivna golfare får chans att söka medlemskap i Västeråstrakten. En och annan småbåtshamn kan också ju fyllas igen för att ge plats för bostadsbyggande - båtentusiasterna borde självklart därmed hänvisas båtplats på Åland. Detta bara sagt som en jämförande hint. Skillnaden är att en flygplats av Barkarbys dignitet även är/var en tillgång till samhället/hela landet, det är inte enkom en fråga om rekreation och fritidssyssla.

Jag skrev senast om denna nedläggningsproblematik i inlägget Cederschiöds rapport om allmänflygplats i Stockholm. Med andra ord, "rekomenderad läsning".

Ty så var det vid denna tid i landet Mellanmjölk...



Långt och billigt trick



Cheap Trick  I Want You To Me  och Clock Strikes Ten

Varför känns Cheap Trick extra mycket That 70s Show? Kan det vara ett billigt trick - två "snygga" och två "knäppa"...eh? Skulle detta fixa fans både hos killarna och tjejerna? Eller hur var det uttänkt? Bassisten Tom Peterson var för övrigt född i Malmö.


Tunn is?



Nja, kanske inte...men det står en tunna på isen. Här syns en J 29B från 2/F 3, FV-nr 29484, "Cesar Blå Ivar". Bilden (från Saabs fria arkiv) är tagen på Roxen i samband med en flygvapenövning i februari 1955.

Folkhemsjaktplanet, Saab J 29 Flygande Tunnan. Ingen tunnis ute på någon tunn is långt från Tunis (tips: klicka på länken). Då - och för all del nu - var det vinter, nedan blir det sommar.

Här har vi en smygtaget halvtaskigt alster från skrothörnan på F 3 Malmen 1970. Jag får ihop sju 29or, två Sk 16 och en 35a (prototyp?) i bilden.


Ny Catalina-affär under uppsegling - 9



David Pajus spanska Catalina, EC-FMC, väntar fortfarande på att motorerna ska komma på plats. Det har varit lite si och så med inställningen hos den spanske säljaren rörande vad som ska göras enligt kontraktet. Men David hyser gott hopp att allt kommer att ordna sig till det bättre. För några dagar sedan uppdaterade han sin blogg - läs om planeringen inför den närmaste tiden under rubriken Spring is coming up!


Fyrmotorigt - 2



Riley Heron N415SA har fått ny ägare. I det tidigare inlägget Fyrmotorigt skrev jag (i november 2007) bland annat följande om flygplanet:

Sundquist renoverade denna Riley Heron 1987 till -92 och interiören skvallrar vad den då var tänkt att användas för: Att flyga folk till Las Vegas på uppdrag av ett casino. Det verkar inte blivit så många sådana resor och 1998 flög Sundquist N415SA till Sverige. Flygplanet har funnits i hangar i Söderhamn och Karlsborg, numera finns det utställt på Hässlö i Västerås flygmuseum.

Om jag fattat det rätt kommer Sveriges enda fyrmotoriga privata propellerflygplan antagligen fortsätta att finnas på Hässlö.

Därmed är också saken som så att Southern Transport Ltd kommer ersätta N415SA och operera ett annat flygplan. Detta av en typ som är lite ovanlig, men som i annan version ändå "figurerar i Svedala" sedan snart 30 år tillbaka...


Så vitt jag kan se



...blev något av ett tema. Kameran fick hänga med när November Kilot luftades i eftermiddags. Start Axamo, österut via Eksjö (kolla resterna av nollettan), runda Hultsfred, sedan mot Visingsö och därefter tillbaka Axamo.

                       

Kommer ihåg att det långt bak i bloggkarriären skrevs om en liknande lunchflygning. Till skillnad mot den gången började vi idag med lunchen och flög efteråt. Så någonting måste man ju ha lärt sig...


Farbror Of Sweden - Bärloskåni



Farbror Of Sweden har långt gångna planer att till hösten utöka sitt digra modesortiment med trendiga gubbsjukeplagg från Milano. Den nya kollektionen går under arbetsnamnet Bärloskåni och kommer - som namnet även kanske antyder - först saluföras i "Skåni". Björn Ranelid avses kontaktas för en eventuell katalogproduktion.

Inget kan dock slå Farbror Of Swedens omslagspojke nummer ett: Ollie Ullsten.

Vi ber om att få återkomma med ytterligare information om Farbror Of Sweden och Bärloskåni inom kort. Tillsvidare hänvisar vi frågor etc till tankesmedjan Bakluckan. 


Nollettan - 4



Resterna av gamla nollettan nu vid lunchtid.

Det har förflutit exakt på dagen ett år mellan den översta och den understa bilden i detta inlägg.

       

De klickbara bilderna är tagna i fredags.


RSS 2.0