Apropå skogsbranden på Gotland...

Man slås lätt av en tanke: Tänk om rök från en skogsbrand skulle medföra att man behövde stänga Visby flygplats. Det behöver inte vara denna som just nu härjar i närheten av Vänge. Var någonstans ska då de vattenbombande helikoptrarna tanka? Skulle de behöva flyga tillbaka till fastlandet för detta?
Det är nog läge att Region Gotland funderar över fördelen att även kunna använda Bunge flygplats när händelser som denna inträffar. Finns det jetbränsle på Bunge? Nej, åtminstone inte än...

Ingen Blackhawk utan "en annan gammal helikoptertyp"...och bildvalet gjort med flit.
Ja, flyget är en viktig resurs i sammanhanget. Det gäller inte bara helikoptrar som kan vattenbomba. Tänk även på de ideella krafter ute i landets flygklubbar som ställer upp och spanar efter skogsbränder. Klubbarna är en del av allmänflyget, och det är inte lika lätt längre få fram piloter för skogsbrandsbevakningen som det var förut. Detta är resultatet av en mångårig luftfartspolitik - eller snarare brist på! - som Sverige har fört de senaste tio åren, där antalet flygcertifikat har minskat drastiskt. Hälften av certinnehavarna har försvunnit, detta beroende på byråkrati och flerfaldiga avgiftshöjningar. Läs om systemhaveriet inom svenskt flyg.
