Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Om tolvans historia

Publicerad 2015-01-31 19:00:00 i Propulärkultur,

 
Hur berättades Sk 12:s historia i Kungliga Svenska Aeroklubbens egna tidning när det begav sig? Alltså för lite över 50 år sedan? Nedan har jag lagt upp en artikel från KSAK Nytt nr 4/1963 och jag gissar att det är Bo Widfeldt som skrivit texten.

Anledning till detta inlägg är självklart hur KSAK hanterat sitt egna (?) exemplar av typen Focke Wulf Fw 44J Stieglitz, som i svenska flygvapnet blev betecknad Sk 12. Agerandet är inte i mina ögon helt godkänt, läs det tidigare blogginlägget Om en Stieglitz och "olycksfall i arbetet".

I texten nedan berättas det bland annat om Sven Ahlgrens SE-BYW som med tiden blev N638 (se bilden ovan från 1979) och som numera lär finnas i Tyskland. Gävlebygdens flygklubbs SE-BWL kom tyvärr inte till Malmensamlingarna på grund av att flygplanet senare havererade (i september 1963). Och på uppmaningen att det fortfarande fanns möjlighet för någon klubb att skänka sin Stieglitz till "det blivande museet på Arlanda" svarade alltså KSAK själva, detta med att så småningom överlämna SE-BWX. Eller gjorde man inte det..?
 
 

Bara lipade

Publicerad 2015-01-30 23:01:02 i Musik - 80-tal,



Keith Marshall  Only Crying

....är en slugger till låt som kom 1981. Ska jag var ärlig så minns jag inte den från när det begav sig. Hittade låten via en spotifylista och märkte en dag för lite sedan att jag nynnade på den. Ja, men då måste det finnas någonting där...och Veckans fredagstreat var vald!

Keith Marshall hade bakgrund i ett "teen appeal glam rock band" kallat Hello som var större i Tyskland än i hemlandet England. Glam ja, det jag associerar till när jag hör Only Crying är närmast Silk, Midge Ures gamla "semi-glam outfit". Nog om detta - trevlig helg!
 

The Battle Of Säve - 4

Publicerad 2015-01-29 18:00:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Det var mycket riktigt som jag trodde. Swedavia hade mer eller mindre tvingat till sig fulla ägandet av Cityflygplatsen i Göteborg AB via en klausul i avtalet. Jag är ganska övertygad om att denna tillkommit under den tid som Luftfartsverket var delägare - en ägarpost som ärvdes av Swedavia - men tillkom under fullständigt andra premisser:

  • Luftfartsverket ville garantera tillgängligheten av rikets andra stad, då det bara finns en bana på Landvetter...

  • Swedavia vill öka vinsten genom att överföra den den tunga linjefarten till Landvetter, en flygplats som ingår i deras så kallade basutbud. Något som Säve inte gör...

Att det är fysiskt omöjligt att garantera tillgängligheten av Göteborg så länge Landvetter bara har en (1) bana bryr sig inte Swedavia om. Detta fysiska faktum framkommer märkligt nog inte i debatten. Läs mer i det förra inlägget The Battle Of Säve - 3.

Vad händer när Landvetters enda bana är blockerad av ena eller andra anledningen som till exempel flygplan med punktering, väderlek etc? Inte omöjligt att du startat på från ett ställe (exvis Stockholm) och ska till Göteborg, men den alternativa landningsplatsen du hamnar på ligger längre bort än därifrån du från början startade! "Swedavialogik" kallas det.

Sen betyder detta också att bolagen som trafikerar Landvetter måste planera för alternativa landningplatser längre bort, vilket betyder större volymer vad det gäller bränslereserver...och man kan då grunna över miljöaspekten.
Swedavia tänker ju så mycket på den...

 
Swedavia använder argumentet att bärigheten på plattan och taxibanan är för dålig på Säve och att detta skulle kosta 250 miljoner kronor att åtgärda, vilket gör kostnaden för driften icke-försvarbar. Men man vägrar att offentliggöra de bärighetsundersökningar som gjorts och är grundargument för nedläggningsbeslutet. Så här skrivs det i en artikel på Flygtorget häromdagen:

Men nu visar det sig att frågan om Göteborg City som kommersiell flygplats inte helt är avslutad.

- Jag vet att det finns aktörer som är intresserade av att köpa flygplatsen, säger Anders Lidman, flyganalytiker på Aeropol.


Intresset för att ta över flygplatsen baseras, enligt källor som Flygtorget pratat med, på att de kostnader som Swedavia presenterat för att återställa flygplatsen i skick att ta emot Ryanair och Wizz Air är för höga. Att d
et skulle kosta 250 miljoner att återställa en del av taxibanan är något som ”det inte finns realism i”, menar en källa.

Hur den summan räknats fram vill dock inte Swedavia offentliggöra.

- Nej, vi ser ingen behov av en offentlig diskussion om det. Vi är idag ensam ägare av flygplatsen och vill se framåt och utreda vad som ska ske med flygplatsen. Men jag skulle vilja säga att 250 miljoner är i underkant. Hela bansystemet måste renoveras från grunden och inte bara lappas och lagas. Men att ta ett helhetsgrepp finns det inte ekonomi till, säger Klas Nilsson, informationschef på Swedavia till Flygtorget.
   
Alltså, att vägra redovisa de grunder man kommit fram till kostnaden 250 miljoner kronor - för cirka ett år sen bad Swedavia om ursäkt att man inte varit öppen och transparent i Brommafrågan och lovade där och då att man skulle bättra sig. Detta löfte var tydligen inte mycket värt, för här ser vi återigen samma mönster i beteendet från Swedavias sida som tidigare setts vad det gäller Bromma.
 
Swedavia har använt sitt medlemskap i Stockholms handelskammare för att påvisa efterverkningar om nu Bromma läggs ner. Man har sagt att 24 000 jobb skulle försvinna ute i landet...hur nu den siffran har vaskats fram? Den har på goda grunder ifrågasatts från olika håll. Nej, det är lättare att göra mer konkreta undersökningar, något som gjordes av Aeroseums Roger Eliasson vad det gällde Säve flygplats. Han räknade ut att cirka 800 människor arbetar på och runt Göteborg City Airport. En siffra som borde vara en väckarklocka för den tidigare delägaren Göteborgs kommun.
 

Swedavia snackar gärna om sin fina miljöpolicy, om ditten å datten och slår sig för bröstet som moralisk föregångare, men när det kommer till kritan vad det gäller kärnverksamheten - att ta hand om landets infrastruktur - ja, då är man snarast att likna ett veritabelt rövarpack. Deras sätt att bete sig anstår inte på långa vägar ett företag som du och jag, såsom svenska medborgare, faktiskt kan sägas vara delägare i. Hur länge ska Sverige stå ut med Swedavia?

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela