Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Christie Racer - Minimum Viking - 2

Publicerad 2011-01-31 16:36:45 i Propulärkultur,



Mannen som stod bredvid Anders "Andy" Ljungberg på bilden i inlägget Chapter 222 är alltså norrmannen Jan Christie (som för övrigt flög både Hurricane och Spitfire under andra världskriget). Som tidigare berättat för några år sedan i Christie Racer - Minimum Viking - 1 jobbade han på en Cassutt i Stockholm under den tidigare delen av 60-talet. När jag skrev den föregående texten trodde jag att Christie byggde kärran - men ack, vad fel jag hade. Det var nämligen frågan om Tom Cassutts egna kärra!



N1110 var flygplan nummer två av sin egna konstruktion som Tom Cassutt byggde, med andra ord Cassutt II (eller #2. Det som var flygplan #1 gick åt i en brand.). Så här står det i en artikel i Air Progress från sommaren 1972:

Tom's second airplane weighed at least 30 pounds less then any other Formula One, yet was strong enough to take his 400-mph dives and flat-out snap rolls without a murmur. "Actually, weight detracts from strenght. That's the point Wittman made when he was against the 500-pound minimum weght rule: 'I've got a 490-pound airplaneand I put 10-pound wheels pants on it, and now it's 500 pounds - does that make it safer?'"

Tom raced his machine just once, in 1959, turning amazing 206 mph on its first try, on 85 hp.Then he sold it to SAS Captain Jan Christie, who raced it to fifth place in the final Ft. Wayne race in 1960 and then took it home to Stockholm in his DC-7C.


Christie lär bara ha flugit LN-TVT, som Cassutt II blev registrerat, ytterligare en gång - från Bromma. Detta skedde den 25 september 1964. Sedan packades Minimum Viking ner och kom att hänga med i flytten till USA 1977. I mitten av 80-talet tilldelades den amerikanska registreringen N746JC i samband med att man avsåg delta i ett race. Dock kom inte Cassutten till start, eller alltså ens i luften...

Förra året såldes flygplanet till Øyvind Ellingsen och anlände i kontainer till Jarlsberg söder om Oslo den 29 november. För närvarande ligger kärran kvar i sin "crate", men avsikten är att montera ihop gamla LN-TVT framåt påsk - håll utkik efter rubriken Christie Racer - Minimum Viking - 3. Tack till Øyvind som skickade bilden nedan.

Fransk fartmätare?

Publicerad 2011-01-30 13:02:28 i Håtuna,



Men i vilket/vilka flygetyg har den suttit installerad? Eller är den helt enkelt engelsk trots allt, men med en fransk kilometerskala? Det verkar ju så...

Stockholmseländet

Publicerad 2011-01-28 14:56:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,



I månadsskiftet maj/juni förra året lades Barkarby flygfält ner - läs mer till exempel i inlägget Monumental dumhet - 4 "Vila i frid, ESKoBar". Nu är det dags för nästa dråpslag för flyget i Stockholm.

I veckan kom beskedet att man säger upp allt arrende på "norra parkeringen" och hangarlängorna bredvid på Bromma flygplats. Om jag förstått det rätt ska i princip allt från KSAK-huset bort till Bertil Hults hangar väck. Man har ett halvår på sig att flytta, ingen ersättningsmark erbjuds. Tidigare har det förespeglats en möjlighet till detta på Linta-sidan. Det finns väl ett antal näringsidkare som bedriver sin verksamhet i det berörda området? Vad har de att säga? Går det att överklaga beslutet? 

Från followme.nu:

I samband med att flygplatsen planerar att utöka sin kommersiella verksamhet har flygplatsens ledning skickat en uppsägning till all skolverksamhet och de icke-kommersiella flygklubbarna som har funnits på Bromma flygplats i över 80 år. Förklaringen till uppsägningen är att man måste få plats till att utöka den kommersiella verksamheten. De uppsagda har 6 månader på sig att lämna flygplatsen.

 
Det värsta är dock den uppsägning som Bromma flygplats nu har skickat till flygklubbarna och skolverksamheten på Bromma där man ber dessa lämna Bromma innan 6 månader eftersom man behöver området för att utöka kommersiell verksamhet.
 

  

Härmed slår man undan benen för det undre skiktet inom allmänflyget/General Aviation (GA) på Bromma. Kvar blir i princip trafikflyget och bizjets. Flygskolor och flygklubbar etc, vad händer dessa? Var ska man som "nollåtting" ta vägen för att lära sig flyga, ta ett PPL? Man undrar om det har gjorts en genomgripande konsekvensutredning? Och då tänker jag inte bara på Bromma flygplats utan hela Stockholmsregionen.

Hur kommer det sig att det inte är självklart att man skapat en ersättningsflygplats innan man lagt ner Tullinge och Barkarby samt rivit ner norra på Bromma? Naturligtvis är det mest uppenbara ekonomiska aspekter bakom, men jag tror också att synen på flyg i överhuvudtaget förändrats radikalt.

Visserligen var flyget 1900-talets stora grej, men jag är övertygad om att det fortfarande har en framtid. Dock har samhällets behov förändrats och likaså - främst de senaste åren - vad som politiskt korrekt. När stockholmstidningen DN sätter en rubrik som innefattar ordet "miljöbov" och direkt på det lägger upp en bild på ett flygplan, fast artikeln i sig är rätt allmänt hållen, vad förmedlar det för något?

Och samhällets behov? Ja, en gång i tiden hade vi ett rätt stort flygvapen. Det behövde folk och det behövde baser (huvudstaden skyddades av två flygflottiljer: Barkarby och Tullinge - ja, vad hände med dessa flygplatser?). Det gav den effekten att man fick både en slags personförsörjning även för det civila flyget (när piloter och tekniker slutade i vapnet) och gav landet en infrastruktur. Nu har flygvapnet stora rekryteringsproblem och sedan många år är trafikflygets piloter i huvudsak direktutbildade. Så hur ska man nu försörja trafikflyget med folk? Säg inte att du funderar på något sånt och bor i Stockholm? På hemmaplan har du inget att hämta... 
 
 
 
Ska man inte kunna nå huvudstaden i sitt land med sitt egna flygplan? Ja, det är ju frågan. Är vi så pass omvänt fattiga? Är det bara bizjets som ska ha inträde? Stockholm verkar ju existera mest för sitt eget bästa, inte för Sveriges. Ett flygplan kan alltid ses som ett affärsredskap, litet eller stort, behöver inte spela någon roll. Och korset som miljöbov ska inte behöva bäras av landets kolvmotordrivna flygplan - den totala åtgången av bränsle på årsbasis för dessa motsvarar ungefär en större bensinmack (för bilar) i Stockholm gör av med. För resultatet av rivningen av "norra" blir ju att just det lättare segmentet inom GA mer och mer försvinner även från Bromma, för att ta vägen...vardå? 

Stockholm fortsätter på sin inslagna väg mot Sveriges baksida, det är Skåne och Öresundsregionen som numera övertagit initiativet. Huvudstaden åderlåter sig själv utan att förstå det.

Uppdaterat -

På sportpilot.se finns en notis med rubriken Utrotningen i Stockholm fortsätter: Bromma säger upp GA, bland annat hittar man här brevet med uppsägningen.


Carl Milles Flygarmonument på Karlaplan kommer överleva alla Stockholms flygplatser. Så nu är det åter dags för kransnedläggelse vid detta svulstiga monument: Ett tack till de styrandes - återigen - monumentala dumhet. Som medborgare i detta land vill man ju vara stolt över sin huvudstad. Nu tycker jag istället att det är hög tid att byta...alternativt det är dags att anlägga en ny landningsplats lite mer centralt...
 

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela