Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

PA-31 är 50

Publicerad 2014-09-30 23:07:00 i Piper, Propulärkultur,

 
Den 30 september 1964 genomfördes den första flygningen med Piper PA-31 (N3100E, c/n 31-1) vid Lock Haven-fabriken i Pennsylvania, USA - idag för alltså 50 år sedan! Ett ganska okänt faktum är att typen vid den här tiden gick under "arbetsnamnet" Inca, men detta ändrades 1966 till Navajo.

Någon liknade PA-31 för lite sedan som "affärsflygets DC-3". Tja, åtsminstone här i Norden skulle i varje fall jag vilja påstå. Totalt kom nästan 4000 stycken tillverkas mellan 1966 och -84 och det rör sig nog om ett par hundra som figurerat i de nordiska länderna under årens lopp. PA-31 Navajo introducerades officellt på markanden den 1 mars 1967 och den första som kom till Sverige/Skandinaven/Norden/Europa (!) pryder sin plats överst i inlägget. Bilden på SE-EZY (c/n 31-22) är tagen av Lars E Lundin på Nyge-fältet den 15 juli 1967. Flygplanet hade anlänt en månad tidigare till Nyköping.

Allt detta nämnt på grund av två nyligen publicerade blogginlägg om PA-31...ja, när jag ändå liksom håller på... Kanske får man anledning till att återkomma till ämnet/typen snart igen, vi får se? Nu säger jag Grattis, du gamle indian!

Tradewind OH-BLL

Publicerad 2014-09-28 23:00:00 i Beech,

Tradewind OH-BLL på Helsingfors/Malm. Bild: Eino Ritaranta collection.

Beechcraft Model 18 är ju något av en bloggfavorit, flera inlägg har ju publicerats genom åren om typen. Ett av dessa handlade om ett sent exemplar som levererats från fabriken med noshjul - se Västerås-Volpar'n.

Ännu en "Beech 18-avart" har faktiskt funnits i vårt östra grannland, Finland: OH-BLL. Detta exemplar hade i slutet av 60-talet moddades med noshjul och en större "enkel" fena enligt det koncept som Pacific Airmotive Corp. (PAC) kallade "Tradewind". Modifieringen beskrevs kortfattat så här i Aviation Week i april 1963:

Tradewind features single vertical fin which gives the aircraft an overall height of 13 ft 8 in (4.17 m). The aircraft has been certified for maximum take-off weight of 10,200 lb (4,627 kg). The aircraft will cruise at 230 mph (370 kmh) at 70% power at 10,000 ft (3,048 m). It is powered by two P&W R985 engines with Hamilton Standard two-bladed propellers. The plane can carry between 7-9 passengers and has a maximum range of 2,100 mls (3,380 km) with fuel tank options. The plane sells for a basic price of $97,000. The aircraft's useful load is 3,560 lb (1,615 kg).
 

N9857Z fotograferad i Puerto Rico 1972 av William W. Sierra.

Från "Finnish Civil Aircraft 1926-2000" by Tuomu T. Mäkinen & Eino Ritaranta:

OH-BLL Beechcraft C-45G-BH/PAC Tradewind c/n AF-399
Ex 51-11842, N9857Z
31.01.86 reg som OH-BLL på RV-Aviation, Helsinki
15.05.91 reg på BF-Lento Oy, Helsinki
31.07.98 avregistrerad

Som synes hade alltså gott och väl halva 80-talet förflutit när man importerade kärran till Finland. Friskt vågat med andra ord. Det var väl ungefär samtidigt som Sir-Airs Lockheed Lodestar OH-SIR försvann västerut. Kanske fanns det ett samband, någon som vet?

Tyvärr kom den flygande karriären för OH-BLL inte bli speciellt långvarig, någon form av missöde inträffade (motorbrand?) redan innan ett år hade gått. Med tiden hamnade planet i flygplatsens skrothörna och kanske står den kvar där än? Denna bild tog Paul Compton för cirka femton år sedan...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela