I ett före detta bussgarage på västkusten



Jag fattar dock inte varför man inte ser en Sk 11 Tiger Moth och Sk 15 Klemm Kl 35 i utställningen, varför inte hängande i taket? - så skrev jag nyligen i inlägget Flygvapenmuseum 100816.

Här står de nu, flygvapenmuseums Tiger Moth och Klemm Kl 35, i ett före detta bussgarage på västkusten, "Spanarn" hittade dem. Flygplanen är deponerade till Swedish Forced Landing Collection (FLC), men denna sammanslutning har ingen regelbunden publik verksamhet. Med andra ord, det är inte frågan om deponeringar som flygvapenmuseum gjort enligt gängse praxis, i så fall skulle dessa två klenoder varit utställda. Nej, det är snarare frågan om förvaring.

Depositionsavtalet löper på 10 år. Hinner man öppna något nödlandningsmuseum under denna period? Vi får väl se. Jag får dock inte ihop museikonceptet med att ha just dessa två flygplan här.   

Så frågan är om vad som är bäst? Förvaring i 10 år i västkustklimat, transport - med då ökad risk för skador - fram och tillbaka Linköping...eller låtit Sk 11 och Sk 15 vara kvar vid flygvapenmuseum? Som synes tar de i nedmonterat skick inte någon större plats. Eller ännu bättre, som sagt; varför inte upphängda i taket på flygvapenmuseum? 


ESGP 100829



Avslutade förra inlägget med "det har jag tänkt fira med att se på lite flyguppvisning..." Jahapp, då har man varit på Göteborg Airshow för första gången...

Det som främst drog var italienska flygvapnets uppvisningsgrupp, Frecce Tricolori, som i år fyller 50 år. Hur många gånger har de tidigare varit i Sverige? Minns uppvisningar på Linköping/Saab 1983 och Ljungbyhed 1996. Dessutom var jag på en blöt flygdag på Norrköping/Kungsängen 1994 där Frecce Tricolori inte kom i luften. Säve var visserligen även blött, rent av bestående av gräsytor av vattensjuk lersörja, men vädret på eftermiddagen var perfekt för flyguppvisning. Med båda fötterna stadigt på en betongplatta var italienarna i vanlig ordning en fröjd att se (och höra deras känsloladdade speaker).



Det schweiziska PC-7-teamet är också de fantastiska att se. Minns dem från Såtenäs häromåret. Även de har en speaker som klarar sin uppgift med bravur och målande språk. Medryckande är väl ett understatement.



Det är vid sådana tillfällen som man måste tycka att det är för sorgligt att Team 60 i år står på backen. Man får istället vara glad över att Swedish Air Force Historic Flight finns och har möjlighet att ställa upp med de flygplanstyperna som satte sin prägel över folkhemmet...



Micke Carlson var där med Bleriot XI/Thulin A och Tummelisa, Jan Emilsson flög Su-29, Borås segelflygklubbs avanceuppvisning i rote är alltid imponerande.


Tiger Moth-gänget - Öhrnen i sin Stearman inkluderad - fick också de till det i högsta klass. Frågan är dock om inte Anders Håkensens "Fallande lövet" med Tiger Moth stal showen - åtminstone för mig. Läs mer om Göteborg Airshow i GP.



Malmen den 29 augusti 1976



Jag tror många av oss minns. Jag gör. Jag gör det skapligt rejält till och med. Jag snackar om flygdagen på Malmen den 29 augusti 1976, flygvapnet fyllde 50 år.



Jag var åtta år. Dagen till ära var jag snorig och förkyld. Ska jag vara ärlig minns jag inte ett dugg av det. Antagligen något som morsan ojade sig över när farsan och jag lastade in oss i grönapan och styrde norröver. Det är hon som kommer ihåg det, inte jag. Själv har jag en massa andra intryck...

Lite klickbara bilder, dessa kommer från Åke. 



Myndigheten flygvapenmuseum fick en slags kickstart, bildades efter flygvapnets 50-årsfirande och inrättades officiellt den 1 januari 1977. Sedan tog det ytterligare sju år innan man kunde inviga muséet.



Flera gånger har tänkt på vad denna augustidsöndag 1976 antagligen gjorde med mig. Visst hade jag ett embryo av flygintresse, inget snack om det, men efter flygdagen på Malmen slog det över totalt. Det var inget intresse längre, det blev en slags passion. Och så är väl det fortfarande...



Den 29 augusti 1976 var alltså en söndag. Detta är även fallet 2010, 34 år senare. Och det har jag tänkt fira med att se på lite flyguppvisning...

Bilder från årets flygdag på Malmen finns att se i inlägget ESCF 100613.


1957 Aqua Vera


MFI-9C SE-FIG 40 år



Det kom tidigare idag ett mail från Martin. Ett av hans flygplan fyllde visst år -


I dag, den 27/8 2010 klockan 15.26, drog Ove Dahlén, före detta provflygare vid Malmö flygindustri (MFI), på gasen i "Figgen" och lyfte - exakt 40 år på minuten! - efter sin första start med maskinen. Av förklarliga skäl kunde vi inte använda Bulltofta, så starten skedde på Eslövs flygfält (vilket även är hemmabas för SE-FIG). Landningen gjordes klockan 16.06 även det på minuten rätt tid.

Det blev en sväng in över MFI:s gamla lokaler på Bulltofta och en del branta manövrar.


 
Flygningen avslutades med kaffe och tårta, den senare med texten Figgen 40 år.


 
Kanske ett ovanligt jubileum, men att få förmånen att åka en stund med Ove och få uppleva "historiens vingslag" förgyllde fredagen.


Jankel med Irwin



Chaz Jankel Glad To Know You

Jankel, den jäkeln, har snott min jacka! Tack Chaz, trevligt att träffas. Senast skedde det i inlägget Ai No Corrida - 2.


MFI-9BS SE-EUH



Dessa bilder på MFI-9BS SE-EUH togs av LIA på Skå-Edeby den 10 oktober förra året. Som man kan se så har SE-EUH lämnat sjöflygbryggan vid Lindö tunnel - Kungshatt sjöflygstation - och flygplanen i KTH flygklubbs hangar passade på att sola sig i det härliga höstvädret.

Denna "nia" innehades av den smått legendariske Dan Andersson, från att den var ny 1966 tills dess det bildades en andelsförening runt kärran: Mälarhöjdens Flygplanförening Nr. 2. Fast man kallade sig hellre Mälardalens Sjöflygklubb och höll till invid Drottningholm.





SE-EUH MFI-9BS Trainer, med tillverkningsnummer 50, infördes på civilregistret den 15 juni 1966. Här ses SE-EUH i sällskap med SE-END, den andra MFI-9BS (omnämnd i texten ovan).

Under många år var SE-EUH baserad vid Kungshatt som alltså numera är nedlagt. Är det Hägernäs som gäller som basering i år...om Urban Helge kommer/kom i vattnet 2010? Sist sedd i hangar på Skå-Edeby...



One On One



Hall & Oats One On One

Singelsläpp från den smått klassiska H2O-plattan. Efterföljaren Family Man var "ombloggad" i april. Dock har jag lite svårare att tänka mig att lägga ut det föregående singelsläppet beroende på att det i mitt tycke är en aning för sönderspelat... 


Götaverken GV-38 SE-AHC - 1



Det kom i torsdags en mail från allas vår Daniel-K, han skriver:

Rapport från en "stor flyghistorisk händelse i det lilla". Motorn till Götaverken GV-38 SE-AHC - den första tillverkade maskinen - drogs igång för första gången på decennier i tisdags. Le Blond:en, som monterats i ett specialtillverkat stativ (blått, naturligtvis), startade så småningom efter lite pyssel.
Premiär inför publik blir det under Göteborg Aero Show 28-29 augusti - där motorkörningen väntas bli en av höjdpunkterna i konkurrens med Frecce Tricolori :-)



Hänger på några bilder på SE-AHC också. Denna GV-38 har restaurerats av Göteborgs Veteranflygsällskap.



Dessa två bilder togs förra året av Kjell Ivarsson...



...och nedanstående är från Ljungbyhed 1939. Bild: F 5.



Uppdaterat 100826 -

Denna bild på SE-AHC är tagen igår. Källa är återigen Kjell Ivarsson.


Bestmann SE-BMN - 3



Idag klockan 11.30 provflög Mikael Carlson en nyrestaurerad Bücker Bü 181 Bestmann - eller på flygvapensvenska; Sk 25 - på Vallentuna-fältet.

        

Planet, tillverkat hos Hägglund & Söner i Örnsköldsvik 1945, ägs av Joakim Westh och har de senaste åren genomgått en totalrenovering hos Åke Jansson. Det är som synes numera märkt som Sk 25 med FV-nr 25084 med koden F 5-284, precis som flygplanet var på 40-talet. 

För mer info om denna Sk 25 Bestmann, läs inlägget BestManN SE-BMN - 1 och hör Mikael Carlsons utlåtande efter landning här. Båda klippen är thanks due to Nicke Amrén. 


Flyg-Sverige sörjer ikväll

Flyg-Sverige sörjer ikväll. Mina tankar går till anhöriga.

Uppdaterat söndag -

Filip Gerhardt låter hälsa att han läst era kommentarer och tackar för all medkänsla i sorgen efter Bertil.


Saab Aero: Biffen & Bananen



Saab-meet - Biffen och Bananen på ESMC 2010.



Nedan: Råbiffen, fisen och gnun på ESSZ (?) 1984.


Rör på fötterna!

  
Junior Senior  Move Your Feet

Dansk golvfyllare som hördes ofta på vårvntern 2003. Peakade på plats nummer tre på englandslistan och passar väl bra för att spä på lite lagom fredagsstämning.

Hörde jag "AW" därborta..?


Flygvapenmuseum 100816



Så, nu har har jag sett det nya flygvapenmuseum med egna ögon.

Vad tycker jag? Svårt det där, det är en del intryck att smälta. Jag är självfallet färgad av att känna till vad som tidigare varit utställt, hur dessa flygplan kommit dit...ja, samlingarnas historia. Jag anser fortfarande att man hanterat ett antal av sina föremål oerhört galet när man släppt iväg dessa och då mer eller mindre gett sin egen historia fingret samt därmed även i egentlig mening en stor del av vårt flyghistoriska arv.



Det nya muséet är numera uppdelat i tre olika större utställningdelar. I den första, gamla Hall 1 och -2, handlar det militära flygets historia 1912-45 och är i stort enligt mitt tycke godkänd. Jag fattar dock inte varför man inte ser en Sk 11 Tiger Moth och Sk 15 Klemm Kl 35 i utställningen, varför inte hängande i taket?



Nästa utställning handlar om Sverige under kalla kriget, detta i den så kallade nybyggda Kalla kriget-hallen.



Som sådan är utställningen väldigt bra och skulle med fördel gärna få visas till exempel på nationalmuseum eller liknande (och jag hade gärna besökt).



Det finns ett mindre antal flygplan utställda, gärna hängande i luften (notera att det tydligen inte var tänkbart i den andra delen av muséet) och faktum är att utställningen egentligen klarar sig utomordentligt bra utan dessa. Så varför ha flygplanen kvar? Om jag hade sett utställningen förtätad med mer relevanta föremål på golvet hade jag haft lättare att minnas att jag besöker flygvapenmuseum...



Att hänga upp Spitfire och en av de äldsta överlevande (i världen) de Havilland Vampire i taket är för mig omöjligt att förstå. Dessutom att låta spanings-Tunnan märkt F 21-20 (fel typsnitt på fenkod för övrigt) ha kvar svart nosring - och bakom dessutom måla en röd - innan man ställer ut henne, är också en plump i protokollet. Det ska självfallet bara vara en röd nosring. Kanske kan detta sorertas in bland sånt som bara jag ser, men det är att jämföra med att armémuseum skulle få för sig att ställa ut en uniform med fel knappar. Denna S 29C är förresten kallad "J 29" i broschyren Din guide till/Your guide to flygvapenmuseum.....och     AJS 37 Viggen 37108 för en "J 37". 



Att det även finns en J 33 Venom utställd är inget man direkt minns när man lämnat kalla kriget-hallen. En tanke: Varför inte i Venom-hörnet byggt upp en klargöringsplats med ett flygplan i centrum?



I källarplanet (sarkofagen) i nybygget finns en mycket intressant utställning om den nedskjutna DC-3an (militär beteckning Tp 79/TP 79) där vraket ligger i centrum. Detta var mycket bra gjort och föredömligt berättat. Dock reagerar jag på att man envist säger Tp 79001 - sluta med det. Denna "praxis" är helt nypåfunnen! Det heter Tp 79 nr 79001, inget annat.



Förresten, anledningen till utbyggnaden var ifrån början främst att få de stora flygplanen under tak. Det enda av dessa som nu är inne är Catalinan, resten står fortfarande utomhus och ser minst lika sorgliga ut som sist/först jag såg dem.



Det kunde varit ännu bättre om man hade från museiledningens sida haft vilja att kommunicera i tid med folk som var med när det begav sig, med flyghistorisk kunskap, med kunskap om samlingarnas historia. Som man agerat under senare tid är det snarare så att man skrivit den gamla kundgruppens kärna - de flyghistoriskt intresserade - på näsan "detta vet vi bättre än er" än bjudit in dessa för att tillsammans berätta om militärflygets historia i Sverige. Nu när det är fullbordat går det tydligen an, kanske..?

Summa sumarum: Bygga utställningar kan man, men ta hand om vår flyghistoriska arv är det sämre ställt med. Nu har flygvapenmuseum tyvärr klantat bort förtroendet hos många som annars kunnat varit ovärderliga. Själv skulle jag inte vara speciellt förvånad att det kan ha varit så att somliga museimedarbetare - med kunskap och kontaktnät - känt sig överkörda och mycket då därför blivit som det nu har blivit (?).

Det är viktigt att berätta vår historia så den breda massan kan ta den till sig så enkelt som möjligt, men för den skull behöver man inte göra det belamrat med felaktigheter. Det nyinvigda flygvapenmuseum kunde ha varit ett flygvapenmuseum för alla, alltså även på riktigt...

Läs gärna de tidigare inläggen Flygvapenmuseum 100529 och Flygvapenmuseum - deponering och tänkbart scenario?. Dessutom har ju som tidigare nämnt fellow blogger Laverdure gjort ett besök, han är inte lika snäll som bloggisten när han berättar om sina intryck


Supervikarien AB



Peter Apelgren är supervikarie hösten 1991 - enligt min uppfattning är han antagligen Sveriges roligaste 'gube'. TV-serien hette Brutal-TV och har varit uppe på bloggtapeten både en och två gånger tidigare.

...nu hotar du mej, Tommy. Otacksamme jä... Otacksamme Tommy!


SE-ACW Pietenpol Air Camper - 4



Kolla! Vad är detta för barnfind?! 

Nja, kanske inte riktigt så. Här ser vi några nya bilder på Per Widings retrobyggda Pietenpol Air Camper, SE-ACW, tagna den 12 augusti. Flygplanet kommer att ställas ut på det stundande Stockholms flygfestival på Gärdet



Tidigare bloggat om Air Camper Widing (ACW):

Air Camper

SE-ACW Pietenpol Air Camper - 1

SE-ACW Pietenpol Air Camper -2

SE-ACW Pietenpol Air Camper - 3


Gone but not forgotten: Rinkaby - 3



MFI-9B SE-ENE på Rinkaby någongång i mitten av 70-talet, Chipmunk SE-GRK på samma plats i augusti 1979.




I samband med att jag gjorde lite research om Rinkaby frågade jag Mr Aeronavium Kenneth G om han hade lite bilder från därifrån och svar lät inte vänta på sig - värt ett eget inlägg...



SE-CRY och -TBM framför hangaren 1972. SE-CRY havererade 16 juli 1974 och jag såg haveriet med egna ögon. Vi höll på med segelflygning och SE–CRY startade norrut. Efter en stund kom det tillbaka med motsatt kurs och med hög fart landade det i medvind på bana 23 och kasade med hög fart in i taggtrådsstängslet som omgärdade flygfältet. Inga personskador vad jag kom ihåg, men kärran såg inte vacker ut. Vi fick en Cherokee, -FFB, som ersättning, men hyrde in Super Cub SE–GCT ett tag innan dess.

I verksamhetsberättelsen står det:

"Haveriet inträffade vid start, då föraren omedelbart efter lättning irriterats av modellflygare och försökt ta ner flygplanet. Vid sättningen, som blev häftig, vek sig huvudstället, propellern gick i marken, ena vingspetsen krossades och bakkroppen blev skev. Haveriet betecknades som totalt"

Jag kom ihåg att det efteråt var snack med modellflygarna om hur deras verksamhet skulle bedrivas. Det stod också: "För ovannämnda haveri erhöll klubben av försäkringsbolaget fullt försäkringsbelopp mot att bolaget behöll det havererade flygplanet"

Detta var det andra haveriet med SE–CRY. Som det står i SFFs SE-C-register hände det en olycka i Olofström 1967. Jag ska någonstans ha foton från detta tillfälle, men är inte klok på var jag har lagt dem. Super Cub'en gick som du redan vet till Norge som LN-BFD och havererade där fär tredje gången 92-02-02 men såg ut så här 2001-2006 och finns fortfarande med i norska luftfartsregistret.



Halmstad segelflygklubb har tagit sin SZD-30 Pirat SE-TKY till Rinkaby 1972 för visning i KFK….



… som 1973 köper en likadan kärra, SE-TKD.



1961 Mooney M20C Mark 21 SE-CMU våren 1976. Baserad Rinkaby och senare använd av Bromölla Aviation Society.



Bosse G:s och Bromölla Aviation Societys nyinköpta Bellanca 7ECA Citabria SE-GUC i juni 1977.

Nedan: De som missbrukar räddningsmateriel fick vi samsas med på fältet. Bilden också från juni 1977. Varför ordet "missbruka"? Varför jag använder detta ord är att när folk har frågat mig varför jag inte hoppat fallskärm, har jag sagt: ”Varför lära sig hoppa ur planet, när man lärt sig att flyga det?”



Slutligen apropå Gone but not forgotten: Rinkaby - 2:

Var i kontakt med Fortifikationsverket och de sa att allt som inte ska användas eller säljas rivs, även byggnaderna på andra sidan Gälltoftavägen. Hangaren var i vägen för Försvarsmakten, därför rivning.


This is the only way we should fly

...this is the only way to go. Dags för en dos fredags-treat på lae.blogg.se - glöm att dagens datum är den 13e...



Tavares   More than a woman

This is the only way we should fly, this is the only way to go...och på det embarkera en fabriksny P-Navajo eller alternativt en Learjet 25...ja, där sitter the only way to go, among the strings of this classic, så att säga.

Och Tavares gjorde faktiskt låten bättre än upphovsmännen, som för övrigt senast var på bloggtapeten för någon vecka sedan.


In November we trust



Läste detta på http://www.aeromarkt.net/


Attention N-registrations!


FAA requires registration renewals


Owners of all N-registered aircraft in Europe must re-register their planes as part of an effort by the American FAA to clear the deadwood out of the system and make life more difficult for shady operators around the world. The FAA has 370,000 aircraft on its registry but believes up to 100,000 of them may be defunct for various reasons. All those who do not re-register will be cancelled.

Existing regulations require owners to report the sale, scrapping or destruction of an aircraft, or a change of address, but many owners have not complied with those requirements, according to the FAA. In future, aircraft will have to be re-registered every three years. Cost is variously pitched somewhere between $5 and $130 – AOPA in the US is concerned that this fee should not rise to become a revenue source.



The FAA has laid down a specific schedule for re-registration, and private owners should check with their Trusts to ensure they get their paperwork in on time. Re-registration can be accomplished online if there are no changes, but where data has changed they must be submitted by post. The process begins on November 1st and ends in December 2013.

Good trusts are already ahead of the game. Faith Al Egaily of Southern Aircraft Consultancy, the biggest N-reg trust in the UK, says: “The FAA are very keen to improve the accuracy of their records, partly in order to combat terrorism, money-laundering and drug smuggling. This is a laudable aim, although it’s unfortunate that it comes with fees and administrative costs.”

Source: IAOPA



Jag tror inte att det heller är omöjligt att amerikanska FAA (Federal Aviation Administration) även kommit under tryck från EASA (European Aviation Safety Agency)? Det är ju faktiskt så att det enskilt största landet vad det gäller registrerade flygplan inom general aviation (allmänflyg) i Europa är...USA! Låter som en paradox men har nu varit en känd - dock inte kanske så ofta uttalad - sanning sedan några år tillbaka.

För att hålla flygplanet på amerikanskt register måste det vara skrivet på en ägare som är medborgare i landet eller på en adress i USA. Flygplan som ägs och opereras av non US-citizens kan gå runt detta och köpa in sig i en trust, många gånger är dessa placerade i delstaten Delaware beroende på liberalare regler.

Två exempel är Aircraft Guaranty Holdings LLC (hemmahörande i Texas) och International Air Services, Inc (hemmahörande i UK). Läs mer om hur upplägget kan se ut på deras site'r och mer om för- och nackdelar här.



Även här i gamla Svedala blir detta fenomen allt mer noterbart. Jag uppskattar att det är opereras i runda längar mellan 20 och 30 flygplan och helikoptrar i landet på USA-register. Och trenden håller nog i sig, det kan bli fler. 

Till exempel kan man ju nämna att tre rätt nya November-registrerade Mooney Ovation. Jag gissar att dessa fall i första läget berodde på att kärrorna var försedda med glascockpit och EASA:s krav på en separat installerad DME för att hålla dem IFR-godkända, även om denna funktion finns i databurkarna. Sedan har många faktiskt märkt att det är rätt smidigt att flyga på November-register, det är helt enkelt bekvämt och allt som oftast billigare i jämförelse.  

Dessutom är det bra mycket lättare att vara en "smooth operator", man kan vara anonym i en högre utsträckning. Om man nu känner för det...


På den här sidan Atlanten har juridiken blivit viktigare än den tekniska aspekten inom luftfart. Det gäller inte minst i Sverige: Hur många jurister har man anställt på senare år på Luftfartsverket/Transportstyrelsen jämfört med teknisk personal? I USA är det juridiska systemet uppbyggt på eget ansvar, det genomsyrar även flygandet: "Fine, gör så eller så om du känner för't, men går det åt h-e så stämmer vi skjortan av dig", det är så det hela i princip fungerar.

I Sverige kan transportstyrelsens implementering av EASAs bestämmelser rätt ofta skjuta förbi målet. Ett talande exempel taget från IAOPA-Europe enews:

EASA’s first gift to general aviation, the Part M maintenance requirements, continue to cause chaos. Lars Hjelmberg of AOPA Sweden reports that aircraft owners are being required to produce documentation going back more than 20 years. “Any entry in the maintenance logbook must now be available with the original papers from the workshop – the invoice copy is not sufficient,” Lars says. “For my 1988 PA-28 I have had to present the original workshop papers from February 1989 showing how the heater in the engine compartment was installed, even if the log-book entry was 100% correct, reference was made to a Swedish STC, and the thing has worked perfectly for more than 20 years. I had to prove that the mechanic had used the correct parts and installed them correctly, regardless of the fact that the aircraft had had its airworthiness certificate renewed during all the intervening years by the CAA and that the aircraft been flight tested by CAA staff twice for airworthiness, with log book entries stamped by the CAA.”

Lars’s aircraft was held in maintenance for 45 days while all these boxes were ticked, but he is lucky because he has owned the aircraft from new and has kept all the papers. Those aircraft whose documents do not go back for decades are technically unairworthy. AOPA Sweden is questioning the legality of these requirements.

The Swedish CAA also now insists that all recommendations from type certificate holders must be treated as mandatory, introducing a whole new level of costly, bureaucratic and pointless work. For the PA-28, for instance, there is now a mandatory check of battery water every 30 days, lubrication of rubber door seals every 30 days, cleaning of fuel bowl every 30 days, change of engine oil every four months and much more, regardless of times flown.

Part M continues to be a costly and time-consuming distraction for the GA industry, and its imposition has provided zero safety benefit.

Att läsa, att tolka, att förstå - vad hände med det klimat för svensk luftfart som fanns på 80- och 90-talet? Delvis är förklaringen att den gått i pension. Men även med ett nytt regelverk hade man tidigare förstått vad som är applicerabart och vad som är inte-...

Som någon initierad/irriterad (välj det som passar) uttryckte det: "Transportstyrelsens kompetens är numera utbytt mot inkompetens, det är den nya förmågan som man satsar på." Fortsätter denna utveckling lär det också betyda att fler kommer stämma in i kören In November we trust...


Orginalet inte alltid bättre

 
Innocence One Love In My Lifetime

Minns att jag hörde denna låt på radion någongång på senhösten 1992. Den hookade direkt. Efter några månader fattade jag att det var en cover av en Diana Ross-låt, plockade fram en 70-tals-greatest-samling med Ross ur hyllan och hittade omgående One Love In My Lifetime.

Fast jag säkert lyssnat på denna plattityd flera gånger hade just denna låt inte fastnat. När jag hörde orginalversionen (?), som släpptes på singel den 11 augusti 1976, kände jag att det inte alltid som orginalet är bättre. Och i detta fallet stämmer det fortfarande, sådär en cirka 18 år senare...


Flygplanet i Den mystiska stjärnan - Arado Ar 196 - 5



För någon dag sedan rasslade följande mail in i inboxen, det kom från aeronavium himself:

Môrrn!
 
Har du sett detta? 
 
Nazistflygplan på botten utanför Stumholmen

 
Och detta? 

Krönika Inga-Lena Fischer - Flytta mera och bärga planet!
 

 
Det var som f*n! Den politiska chefredaktören på BLT har tydligen på ledarsidan för några veckor sedan referat - och länkat - till en viss blogg. Ska bli mycket intressant om det nu börjar röra sig i fallet med Arado'n i Karlskrona hamn. 


ESSI 100807



Här kommer det bilder från fly in'et på Visingsö (ESSI). Deltagarantalet hämmades av vädret, ett rätt märkligt sådant. Bengan och bloggisten tog bilen dit men fick ändå gå IMC någon mil innan Gränna - morgondimman var tät och enveten.



Väderfenomet kallas "Vättern". Bilderna får tala för sig själva, de är uppladdade i stort sett i den ordning de togs.

När vi lämnade fly in'et vid lite innan klockan 16 var det strålande solsken. Mer bilder etc finns på http://www.jfk.nu/


Tango Fox - 35



NK har nu lämnat senaste månadens båtliv bakom sig och återigen börjat engagera sig i luftfartyg. Han har nämligen sett det så kallade "guleljuset".



Här är några bilder på guleböjen i guleljus tagna på ESMC i onsdagskväll.

Passar på att puffa för facebook-gruppen Saab 91 Safir. Är du en Saffe affectionado? Är svaret på frågan jakande är ju valet lätt - Gå med!



Guleböj på gulbete (i brist på grönt dito).

Så, nu är det nedsläpp för Visingsö fly in.


Gone but not forgotten: Rinkaby - 2



Uppgiften stämde! Se avslutningen i det tidigare inlägget Gone but not forgotten: Rinkaby - 1 -  man ska riva på Rinkaby, eller snarare; man har redan börjat. 

Från Kenneth G kom ett knippe bilder, dels tagna i onsdags och dels lämpliga äldre captions perfekta som referens. Den stora hangaren - som den såg ut våren 1945 ser vi överst (bild ur SFF Fotoarkiv) - är väl vid det här laget historia. Flygplanet framför är en av de två Messerschmitt Bf 109G-10/R2 som nödlandade här den 12 april 1945.

Nedan bild är lånad från Fort och bunkers site och visar hur samma hangar såg ut förra sommaren.



Hangaren uppfördes cirka 1940, kanske till och med tidigare. Den slitna latinska devisen Sic transit gloria mundi är återigen bland det första som bloggisten hör i sitt inre. 

      

Kenneth har gjort en förfrågan hos Fortifikationen om grunderna för rivningsbeslut etc. Och det finns redan tidigare mer Rinkaby-stoff i bloggskafferiet, så vi kommer alltså med säkerhet att återkomma rätt snart.



Avslutningsvis ytterligare en bild ur SFF Fotoarkiv från våren 1945, hangaren i bakgrunden (jämför med ovan) och Börge Hofvendahl, chef för 2.division F 10, samt hans flygförare framför sina J 20, Reggiane Re 2000.



Apropå Bonanza SE-CDW



...som för ett tag sedan omnämndes i inlägget ESSL 100729, dök nedanstående bild upp häromdagen.



Faktum är att orginal-tillverkningsplåten och själva flygplanet delade på sig redan någongång på 70-talet. Den satt alltså inte på sin "rättmätiga plats" när Bonanza SE-CDW bokstavligen gick upp i rök vid hangarbranden i Norberg den 4 september 2002...

SE-CDW stod länge, mer eller mindre som ett vrak, mitt ute på Örnsköldsviks flygplats. Detta efter ett landningshaveri som hade skett här under en skolflygning den 9 juli 1966. Efter ett antal år försvann maskinen ned i ett hörn, eller snarare en brandgrop, i väst-syd-västra delen av fältet.

Att den sargade Bonanzan senare skulle restaureras upplevdes då som mer eller mindre otänkbart, så en dag kom en av Linjeflygs mekar och plockade bort tillverkningsplåten. Han ville väl antagligen ha en souvenir från det många trodde en gång varit Haile Selassies Bonanza.

För en historieskrivning om detta mycket speciella flygplan, läs inlägget Från Etiopien till Norberg - om ännu en Bonanza.


Jive tolkning



Dags för en sommaraktig battle. Ovan står Boogie Box High och deras version av Jive Talkin' (där George Michael lånade ut sin röst utan cred) från 1987.



Den ställs mot orginalet med Bee Gees från sommaren 1975.

Från början hette låten Drive Talkin' och rytmen var inspirerad av ljudet i bilen när man körde över en bro, då the sound of the car's tires were making a "Chicka, Chicka, Chicka," sound... 


Folk i farten väljer Camel


Flygvapenmuseums Sk 15 i luften?



...kunde ha varit, men...nej. Det är faktiskt Björn Johanssons eldrivna modell i skala 1/5 som figurerar på bilderna. Förresten, rörande flygvapenmuseum, det nya-, har Laverdure vaknat till liv igen och med välvässad penna skrivit om sitt besök där.



Nu åter till Björn, han berättar:

Bifogar härmed några bilder på min nyss luftdöpta Klemm Kl 35 (Sk 15) påpassligt utfört på anrika reservflygskolan i Eslöv.

När flög F5-116 där senast? Tankarna drar iväg...



Då jag skulle offra min högra arm för att få flyga en Klemm 35 på riktigt får jag nöja mig med denna i skala 1/5.



Kan meddela att klemmen har en HELT fantastik roderharmoni, och flyger otroligt fint. Får flygas med alla roder (som riktiga flygplan skall..) och ser helt fantastisk ut med sina kronmärken mot sommarhimlen. Flygmässigt påminner den något om en Saab Safir som jag flugit en hel del i fullskala.


J 35A, J 29F, J 28B och 300 SL



Uppdaterat -

...KÖR! Ett öronbedövande vrål! Jetplanen kastar sig framåt, men bilen är inte sämre. Både Tunnan och Vampiren får finna sig i att titta på den läckra Mercedesen bakifrån! Täten har dock Draken tagit hand om (längst upp), tätt följd av överraskningen Mercedes 300 SL, med an Tunnan och Vampiren distanserats ganska ordentligt.

Läs hela artikeln Världens märkligaste accelerationstävling - Sportvagn matchar jet-jakt


RSS 2.0