Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

I ett före detta bussgarage på västkusten

Publicerad 2010-08-31 19:06:05 i Propulärkultur,



Jag fattar dock inte varför man inte ser en Sk 11 Tiger Moth och Sk 15 Klemm Kl 35 i utställningen, varför inte hängande i taket? - så skrev jag nyligen i inlägget Flygvapenmuseum 100816.

Här står de nu, flygvapenmuseums Tiger Moth och Klemm Kl 35, i ett före detta bussgarage på västkusten, "Spanarn" hittade dem. Flygplanen är deponerade till Swedish Forced Landing Collection (FLC), men denna sammanslutning har ingen regelbunden publik verksamhet. Med andra ord, det är inte frågan om deponeringar som flygvapenmuseum gjort enligt gängse praxis, i så fall skulle dessa två klenoder varit utställda. Nej, det är snarare frågan om förvaring.

Depositionsavtalet löper på 10 år. Hinner man öppna något nödlandningsmuseum under denna period? Vi får väl se. Jag får dock inte ihop museikonceptet med att ha just dessa två flygplan här.   

Så frågan är om vad som är bäst? Förvaring i 10 år i västkustklimat, transport - med då ökad risk för skador - fram och tillbaka Linköping...eller låtit Sk 11 och Sk 15 vara kvar vid flygvapenmuseum? Som synes tar de i nedmonterat skick inte någon större plats. Eller ännu bättre, som sagt; varför inte upphängda i taket på flygvapenmuseum? 

ESGP 100829

Publicerad 2010-08-30 22:09:26 i Propulärkultur,



Avslutade förra inlägget med "det har jag tänkt fira med att se på lite flyguppvisning..." Jahapp, då har man varit på Göteborg Airshow för första gången...

Det som främst drog var italienska flygvapnets uppvisningsgrupp, Frecce Tricolori, som i år fyller 50 år. Hur många gånger har de tidigare varit i Sverige? Minns uppvisningar på Linköping/Saab 1983 och Ljungbyhed 1996. Dessutom var jag på en blöt flygdag på Norrköping/Kungsängen 1994 där Frecce Tricolori inte kom i luften. Säve var visserligen även blött, rent av bestående av gräsytor av vattensjuk lersörja, men vädret på eftermiddagen var perfekt för flyguppvisning. Med båda fötterna stadigt på en betongplatta var italienarna i vanlig ordning en fröjd att se (och höra deras känsloladdade speaker).



Det schweiziska PC-7-teamet är också de fantastiska att se. Minns dem från Såtenäs häromåret. Även de har en speaker som klarar sin uppgift med bravur och målande språk. Medryckande är väl ett understatement.



Det är vid sådana tillfällen som man måste tycka att det är för sorgligt att Team 60 i år står på backen. Man får istället vara glad över att Swedish Air Force Historic Flight finns och har möjlighet att ställa upp med de flygplanstyperna som satte sin prägel över folkhemmet...



Micke Carlson var där med Bleriot XI/Thulin A och Tummelisa, Jan Emilsson flög Su-29, Borås segelflygklubbs avanceuppvisning i rote är alltid imponerande.


Tiger Moth-gänget - Öhrnen i sin Stearman inkluderad - fick också de till det i högsta klass. Frågan är dock om inte Anders Håkensens "Fallande lövet" med Tiger Moth stal showen - åtminstone för mig. Läs mer om Göteborg Airshow i GP.


Malmen den 29 augusti 1976

Publicerad 2010-08-29 05:39:00 i Propulärkultur,



Jag tror många av oss minns. Jag gör. Jag gör det skapligt rejält till och med. Jag snackar om flygdagen på Malmen den 29 augusti 1976, flygvapnet fyllde 50 år.



Jag var åtta år. Dagen till ära var jag snorig och förkyld. Ska jag vara ärlig minns jag inte ett dugg av det. Antagligen något som morsan ojade sig över när farsan och jag lastade in oss i grönapan och styrde norröver. Det är hon som kommer ihåg det, inte jag. Själv har jag en massa andra intryck...

Lite klickbara bilder, dessa kommer från Åke. 



Myndigheten flygvapenmuseum fick en slags kickstart, bildades efter flygvapnets 50-årsfirande och inrättades officiellt den 1 januari 1977. Sedan tog det ytterligare sju år innan man kunde inviga muséet.



Flera gånger har tänkt på vad denna augustidsöndag 1976 antagligen gjorde med mig. Visst hade jag ett embryo av flygintresse, inget snack om det, men efter flygdagen på Malmen slog det över totalt. Det var inget intresse längre, det blev en slags passion. Och så är väl det fortfarande...



Den 29 augusti 1976 var alltså en söndag. Detta är även fallet 2010, 34 år senare. Och det har jag tänkt fira med att se på lite flyguppvisning...

Bilder från årets flygdag på Malmen finns att se i inlägget ESCF 100613.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela