Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

SAW: Listen To Your Heart

Publicerad 2018-12-28 13:40:00 i Musik - 80-tal,

Sonia  Listen To Your Heart

...släpptes i slutet av 1989. Den var med andra ord hit precis vid den tiden då muren föll. Det känns lite konstigt att jag inte minns låten speciellt mycket från den tiden - jag hade ju (om jag får säga det själv, samtidigt som jag hostar) "stenkoll". Bör ha kommit ihåg State of the art-videon till exempel. Det var ju värsta nya digtala Bluescreen-tekniken...

I vilket fall som helst, det är (återigen) Dr Rons fel. Han har erkänt och berättar bland annat följande:

Jag är så långt nere i träsket att jag vet att de dansande kläderna i bakgrunden tillhör killarna i Big Fun... att Waterman förbjöd dem att berätta att de är gay... och att en av killarna (gubbarna) numera försörjer sig som knarklangare.

Jag svarade:

Oj! Ja det var banne mig SAW-överkursen galore! Men det är nog bara att framhålla; låtarna har den där speciella viben som t ex Abba fick till. I "Listen To Your Heart" märks den mycket tydligt.

Precis som det också gör i I Don't Wanna Get Hurt  utlagd härom veckan. Det har varit en del från The Hit Factory på sistone - ja, man har nog allt gått ner sig lite i Stock Aitken Waterman-träsket runt jul och nyår, banne mig! Gjort sällskap med Dr Ron nere i blippbloppgyttjan.

Varning: Den här låten handlar om hjärtat, men sätter sig på hjärnan.
Fast: Somewhere there's a truth you can't deny, that life is too short for goodbye, If I always let my heart, control what's in my mind. Hm, i det där limbot är man, typ. (Textanalys av en SAW-låt - nu har det gått långt. Bäst att sluta.)

Trevlig Helg och Gott slut! Häpp!

Zlin Z50LS SE-KMY

Publicerad 2018-12-26 20:00:00 i Propulärkultur,

Jag tog denna bild på Zlin  Z50LS SE-KMY på Axamo den 20 augusti 1993. Det var stort pådrag:      med andra ord den svenska flygmässan/-utställningen som vandrat från Borlänge, över Linköping till Jönköping (NEAS '93). Hur det där gick till, och varför det inte blev någon fortsättning, får vi ta någon annan gång.

I samband med att Nyge Aero blev agent för Zlin 1992 importerades alltså även ett exemplar av avancekärran Zlin Z50. Med en Lycoming AEIO-540 i nosen (versionsbeteckningen L indikerar motorvalet) så toppade typen på aerobaticarenan vid världsmästerskapen i mitten av 80-talet. Sen kom Su-26...

Notera målningen - blå/gul stripe! Gick igen i samtliga Zlin-flygplan som Nyge importerade. Kolla Zlin 242L SE-KMP och Nyge säljer Zlin 143L 1994.

SE-KMY hamnade så småningom återigen i Tjeckien och finns numera i Nya Zeeland. Från detta blogginlägg (bild och text):

It returned to the Czech Republic in 1995 as OK-XRG and was operated by the Letecke Akrobatice Centr/  It was damaged in August 2002 and was repaired by Moravan.  Then it was exported to New Zealand where it was first registered on 20/10/03 to David G Cranna of Papakura, with whom it is still current.

Från Zlin Z50:s nyazeeländska Type Acceptence Report (som för övrigt tillkom på grund av importen av just detta flygplan):

The Z50 Series is a competition aircraft which first appeared at the 1976 World Aerobatic Championships, where it finished second. The Z50L versions are all Lycoming powered, while the Z50M version has the Walter M137AZ in-line engine and Avia V503A propeller. The Z50LA differs from the Z50L only in that a different version of Hoffmann propeller is fitted, with decreased pitch. (The Z50L can be converted to the Z50LA in accordance with Information Bulletin Z50/3.) The Z50LS has a different engine variant with two separate magnetos instead of one double magneto. Moravan reported a total of 81 examples of the Zlin 50 have been produced, including 33 Model Z50LS, 18 Model Z50LA and 12 Model Z50L. (There were also 2 Model Z50LE, 9 Model Z50LX [LS with auxiliary fuel tanks] and 7 Model Z50M.)

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela