Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Oves bågar - 3

Publicerad 2008-09-30 21:15:00 i Beech,

Kan inte motstå att även visa följande relik återfunnen i "arkivet"...




I den därpå följande informationen står bland annat detta att läsa:

Som redan framgått av viss annonsaktivitet i dagspressen, har ett flygbolag för affärsflyg, taxiflyg och frakt bildats i Jönköping med bas på Axamo flygplats. Bolagets namn är OVE FUNDIN AERO. Till "OFA" har knutits förutom välkände Ove Fundin själv, tekniske chefen Sivert Johansson och trafikflygaren och företagsekonomen Ulf Wiberg.

OVE FUNDIN AERO kommer att flyga med ett 6-sitsigt, 2-motorigt allvädersflygplan av märket Beechcraft Baron, och med en marschfart av 365 kilometer per timma.


Tidpunkt? Gissningsvis runt 1970. Men OFA har inte satt några större avtryck i historien, frågan är om man lyfte i överhuvudtaget? Nämnde Sivert Johansson bildade dock firman Bil & Flyg i Jönköping AB ungefär samtidigt.

Flygplanet som OFA disponerade var Beechcraft 95-B55A Baron SE-EXZ som var döpt till "Jönköping Express".


Tidigare inlägg: Oves bågar - 1, Oves bågar - 2

I made a sign - it hangs on my back...

Publicerad 2008-09-30 09:05:00 i Bästa sommarlåtarna, Musik - 80-tal,

...says curiosity's the thing that killed the Cat...
   

 
The Coconuts   Did You Have To Love Me Like You Did?

En av mina absoluta favoriter, alltsedan jag hörde den första gången...måste ha varit i början av juni 1983 när jag tänker efter... 

Med en speciell mix av latin, funk, disco och 40-tals swing, med ledarprofilen August Darnell - som spelade rollen som Kid Creole - var konstellationen Kid Creole & The Coconuts mycket populära under det tidiga 80-talet. Jag undrar när de ska få sin rättmätiga revival?

 
Det sägs att August Darnell bor - eller har bott - i Sverige på senare år.  Någon som vet mer?  En av "kokosnötterna" var i en senare upplaga för övrigt svenska... 

Västanvind

Publicerad 2008-09-29 11:02:39 i Propulärkultur,



...var namnet som stod längst ut på nosen på denna DeHavilland D.H.89A Dragon Rapide, på den tiden (1950-53) då flygplanet ägdes av Duells Aero AB på Göteborg/Torslanda. Redan innan man sålde SE-BTA - som var Rapidens registreringsbeteckning - hade man använt flygplanet för malmletning. För det var i egenskap som "gruvfyndingshetsflygplan" som sedan Boliden Gruv AB kom att använda SE-BTA resten av 50-talet.

Dragon Rapide på flottörer har förekommit en del i Kanada, men knappast i någon större utsträckning i Europa. Det är därför denna bild är lite extra uppseendeväckande. Den är tagen i Halli i Finland någon gång i början av 50-talet  i samband med översyn hos Veljekset Karhumäki Oy, det är också där som SE-BTA antagligen fått tofflorna påskruvande,  åtminstone är det min gissning...

Dragon Rapide? Egentligen ska man kanske säga Domine? Alltså den militära versionen av D.H.89, för det var som en sådan SE-BTA tillverkades 1941 med c/n 6519 och levererades till Royal Air Force med serial X7346. Efter kriget köptes det av Luton Flying Club (se nedan bild) och registrerades G-AIUM. Planets förehavanden under 50-talet har redan berörts. 1960 såldes det tillbaka till Holger Duell som i sin tur exporterade kärran i retur till England. SE-BTA avregistrerades 1963 men kom aldrig att återinföras på det engelska registret. Med andra ord; antagligen skrotades gamla Västanvind.

I inlägget Junex - flög för allt vad tyget höll... berörs en annan svensk Dragon Rapide från 50-talet, SE-BTT.

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela