ESTL 090831



Tittade in i en hangar hos Ljungbyheds flygklubb tidigare idag.



Samma flygplantyper som på F 5 tidigt 1950-tal...åtminstone när vi snackar om de klickbara bilderna...


Pojken med guldduvan



Harald Hamrell i unga år med brallor som man avundas...åtminstone till en viss gräns. Man var ju som liten fascinerad över att han kunde riva upp sedel efter sedel ur byxorna. Valören  gick upp ett snäpp för varje avsnitt av Pojken med guldbyxorna.

Cirka fyra minuter in gör de Havilland Dove SE-GRA entré. Inspelningsplatsen ser ut att vara Skå-Edeby, eller? GRA syftade på Grafair och flygplanet såldes därefter till Fjällräven. Efter några år under 80-talet i användning som fallskärmshopparkärra hamnade Dove'n som övningsobjekt på Norrköping/Kungsängen. Bilden nedan är tagen i augusti 2001. Inte så mycket kvar av någon eventuell "gyllene lyster" då inte...


Ryan Navion SE-CPL - 1



När jag var en liten snorunge i början av 70-talet och mest studsade runt i baksätet familjens apambulans minns jag att ESMC - som på den tiden för övrigt inte hade en platsinikator - då och då fick besök av en röd och vit-, lite konstig, flygmaskin. På senare år har jag förstått att det rörde sig om Ryan NAvion A SE-CPL (c/n NAV-4-1786). Jag minns också att man mumlade att kärran tidigare hade flugit i antingen grekiska eller turkiska flygvapnet.

När man/jag väl kommit upp i skapligt "modern tid" minns man kärran som allt som oftast parkerad på "norra" på Bromma. Vore inte helt fel att säga att SE-CPL var (är?) en av flygplatsens "karräktärsinnevånare", eller ett "Bromma-orginal" till flygplan...



Om man tittar i sammanställningen "Svenskt civilregister 3 - SE-CAA tom SE-CZZ" , utgiven av Svensk Flyghistorisk Förening 1995, står det att denna Navion tidigare burit registreringarna N4786K, N9828F och varit tänkt att bli D-ELMI. Alltså där står inget om något förflutet i Grekland eller Turkiet, så jag tänkte väl att det bara var en skröna. Men så fick jag ett e-mail häromdagen från en engelsk kontakt:

However, according to the website http://www.l-17.org/ c/n NAV-4-1786 was an L-17B and from new, had military serial 49-1962.  So, I'm just wondering whether the p.i. "N4786K" is, in fact, correct. Had this c/n been built as a civil aircraft, then that mark would indeed have been correct. I read somewhere, that the last 5 ordered by the USAF, this example being one of them, were actually for the Greek AF...

Ja, det där vände ju på steken. Jag gissade att denna Navion, efter ha blivit tillbakalämnad till US Govt från Hellenic Air Force, hamnat i någon amerikansk flygklubb på någon NATO-bas i Västyskland och därifrån antagligen bytts in hos till en "local dealer". Denna har i sin tur i slutet av 1961 sålt flygplanet till Sven Rehnström i Helsingborg som reggade kärran i Sverige. Därför gissar jag nu att rätt "registersekvens" ser ut så här:

49-1962, 91962 (Hellenic AF), N9828F, (D-ELMI), SE-CPL

Nedan ser vi alltså två sidor av samma "mynt", eller samma flygplan...



Grekiska flygvapnet använde L-17B Navion mellan 1950 och 1960/61, dessa var betalade med amerikanska pengar via Military Assistance Program (Ofta förkortat MAP, därav det amerikanska militära serienumret 49-1962 som indikerar att flygplanet var betalt med pengar ur 1949-års budget.). Enligt uppgift reserverades D-ELMI för "vår Navion" i mitten av maj 1961, men denna begäran drogs tillbaka några veckor senare.


"So far so good", men efter att ha lyft telefonklykan och ringt nämnde Sven så blir historien reviderad. Det visar sig att han köpte denna Navion i Aten redan 1960. Den var då nedmonterad och skulle småningom skeppas tillbaka "stateside". En amerikan vid namn Leon Ouels ansvarade för detta och erbjöd Rehnström "ett klipp". Kärran monterades igen, besiktigades och blev N9828F. Därefter ferrades den hem senare på året av Rehnström och Bengt Alverstrand, bland annat via Nice och Schiphol, upp till Bulltofta. Sedan använde man planet i över ett år på amerikansk regga.

1967 bytte Sven in sin Navion hos Saab i Norrköping som dellikvid i ett köp av en Hughes 269, med denna helikopter bildades Rehnström Aero. 

Idag så finns det kanske ett tiotal Navion i flygande skick i Europa. Förutom SE-CPL finns ytterligare en i Sverige, SE-FUR. Även den importerades av Sven Rehnström. SE-FUR har dock inte flugit sedan mitten av 80-talet då den råkande ut för en buklandning. En lång restaurering har därpå följt och jag tror att FURen vid det här laget nästan är "flygfärdig" igen.

Förresten, undrar om vi ska kunna lyckas identifiera den Navion som 1950 målades upp i USA som RSAF 707 med kronmärken?


Love Like Blood



Man minns sitt 80-tal. Nuff said...tror jag.


Saab 105 SE-DXG - 2



Idag flög SE-DXG för första gången, detta kom också att bli en ferry mellan F 7 Såtenäs och Säve. Tror inte att flyg-Sverige har undgått att det är Göteborg Aero Show denna helgen - kärran finns alltså uppställd där.

Pilot var Stellan Andersson. Så har vi åter en Saab 105 på civilregistret - läs inlägget Saab 105 SE-DXG - 1 för  att få lite mer bakgrund. Flygplanet opereras av Swedish Air Force Historic Flight.

Dessa bilder på Saab 105 (SK 60E) SE-DXG/60140 messades precis över av Henrik Bergman. Motor? Den där franska saken med det höga varvtalet. Kommer ni ihåg ljudet?


Att stadsfästa



...eller stadsfesta? Det var frågan för ett år sedan, det är frågan även för dagen. Alternativt uttryckt: Stadsfesten är härmed stadfäst. Rabalder härnäst?

Timmar kvar till nedsläpp av årets upplaga - http://www.eksjostadsfest.se/


Gård med flygfält



...är till salu på södra Gotland. Vi snackar alltså om Stånga-stripen (Stångkvie) där Gotlands fallskärmsklubb tidigare hållit till.

Förutom såsom bostad används även ett par byggnader som vandrarhem och pub. Någon som har en bit över fyra millar att hosta upp? Som det står på sportpilot.se: Givetvis hoppas man som pilot att fältet får vara kvar, men det krävs troligen att någon med eget flygintresse blir köpare.

Stråket har dimensionerna 750x30 meter och banriktningen är 09/27.

För mer info klicka här.


Saab 007 - 1



I början av 80-talet körde James Bond Saab 900 turbo. Åtminstone i böckerna....


Hunter Alpine



Mer rörande The Dear Hunter: Alpflygning med en tvåsitsig Hawker Hunter, numera pensionerad från schweiziska Flugwaffe. Snyggt foto och "schyst åk"! Dra upp volymen nu och häng med....och missa inte Lasse Kongo i alpstugan.


Hunter T.68 HB-RVV, ex J-4206. Tro det eller ej, men denna kärra började livet som en svensk J 34, flygvapennummer 34072. Berördes lite flyktigt i inlägget MFI och Biafra - 2.

Tänk att kunna göra något liknande med SE-DXH, den tvåsitsiga Huntern som står på Hässlö. Utgå från Frösön, flyga i fjällvärlden, sticka över till Norge, uppleva lite "fjordkryssning" och "bergsklättring"...


AvArt: Hunter...igen

                

Kan ovanstående det vara samma "L för Ludvig" som nedanstående? Inte helt omöjligt, men jag tänkte nog inte riktig så då  - det är nämligen 12 år mellan de är gjorda. 

Varför Hawker Hunter igen då? Tja, apropå att det då och då kommer upp påståenden om att köpet av TP 83 Pembroke var en förutsättning om man skulle få köpa Hawker Hunter, J 34 i flygvapnet...och apropå att Pembroke var på bloggtapeten för ett tag sedan. I februari om jag ska vara mer precis.

(Rätt länge sedan i och för sig....och detta inlägg "planterades" redan 20 augusti 2008. Ibland går det banne mig inte i överljud...)


Pilotmagi



Pilot   Magic

På en soft rock-samling som länkades över via spotify av Sprafen fanns detta skottska örhänge från 1974, producerat av Alan Parson. Måndagen blev genast lite bättre - som om den var på något sätt dålig innan? -  och pilotmagin inspirerade till en omedelbar bloggning.

Magic gick in i Poporamas "Heta högen" den 3 januari 1975 och fick vara med i tre veckor.

Just nu klättrar en cover med Selena Gomez på Billboard. Låten släpps i samband med lanseringen av säsong numer tre av Disneys Channels Magi på Waverly Place - klicka här för att kolla in den versionen.


ESME 090822



...och så självklart ett knippe bilder från South Swedish Vintage Fly-in 2009 tagna på lördagen. Jämfört med förra året var det mer folk och bättre väder, men lite mindre besökande flygplan på Eslövsfältet. Förträffligt trevligt var det likaväl.



Stearmen, plural för Stearman -



Staggerwing -



Läsare som hängt med ett par år kanske hajar vilken Staggerwing det rör sig om? Annars rekomenderas inlägget Scania Stagg - 2



Den närmast ovanstående åtta fina bilderna är knäppta av vännerna Magnus Lord och Charlotte Orre. Man tackar och bugar för ett roligt dygn med äkta skånskt flyggemyt.


Fred's Five


Svensk Sea Bee-sommar - 3



Republic RC-3 Sea Bee SE-AXR förtöjd i Åsunden den 13 augusti 2009. Nedan ser vi samma Sea Bee på omslaget av februarinumret av Looping från 1952.


Operation Falun 2.0 - 2



Här kommer bilder tagna i samband med trippen över till Kuressaree på ön Ösel, eller Saaremaa som man säger på estninska. November Kilot tog oss dit på en timme och 38 minuter, hem tog det mariginellt längre. 



Gotska sandön, flygplatsen och borgen i Kuressaree, cykeltur i stan, Congo Queen, Bunge by air, Gotlands ring...med mera...


Aviateur



Véronique Jannot    Aviateur

Låten är ihopsnickrad av Laurent Voulzy, han fick faktiskt ett eget blogginlägg för cirka ett år sedan - kolla in J'ai mis ma vie à la gomme. Fast  Aviateur hade jag nog inte "hört" om jag inte sett videon - detta såg fellow blogger Hans till för x antal månader sedan. Notera i klippet  den franska patrullens "egna" Cittra och attribut som knävelborrar samt "cubgul" Piper Cub.

Annars förnimmer jag radioprogramet Café Europa i P3 som förr om åren per automatik förvärrade eventuell bakfylla på söndagseftermiddagarna. I vilket fall, klippet fick ens inneboende men för närvarande totalslumrande frankofil (främst efter behandlingen av Micke Carlson för några veckor sedan) att vakna upp lite lätt...

A bord d'un Fouga Magister, Les vibrations, Aon aon, aon aon...fast det vi ser är ju Alpha Jet. Och på omslaget: Lockheed F-104 Starfighter.


Operation Falun 2.0 - 1



Nu är vi inne i slutskedet inför  "Operation Falun 2.0" - fast vi behöver inte runda Ösel på 13000 meters höjd eller något liknande. Vi kan faktiskt tänka oss landa. Jo, vi ska till och med sätta ner hjulen på EEKE - Kuressaare airport, till och med parkera över natten (Sedan ska vi kanske från marken se kyrktuppen som Ove Huzell sa sig ha rundat med en B 3, Junkers Ju 86K, våren 1949?).

Ska vi hitta några raketramper? Ja, det är frågan. För det var väl just raketutskjutningsplatser som Fredrik Lambert-Meuller var på jakt efter när han, den 10 juli 1948, över Ösel rapporterade sin ankomst över målområdet med orden "Falun 13 000 meter". Vad han flög för plan? Mustang nummer 26051 (den första flygvapenmussen med kamera).

Men vi startar inte som han gjorde, från Malmen, fast likt Mustangen är vår kärra också försedd med laminar flow-vinge. Sedan kanske likheterna börjar tryta trots allt. I ett förtvivlat försök att upprätthålla skenet är dock två herrar inbokade på hotell Ahrensburg under namnen "Huzell" och "Lambert-Meuller".


South Swedish Vintage Fly-in 2009 - 2



Helgen som kommer är det tänkt bli en sväng till South Swedish Vintage Fly-in på flygfältet i Eslöv (ESME). Mitt på eftermiddagen på lördagen blir det flyguppvisning - vad sägs om godbitar som Piper Cub, YAK-52, Pitts S-2C, Supermarine Spitfire, de Havilland Tiger Moth, North American T-28B Trojan och Boeing Stearman..?

Sten "Mr T-28" Svensson är ett av flera ankare i detta arrangemang, läs hans inlägg om fly in'et på sportpilot forum.



MFI Flyers, intresseföreningen för MFI-flygplan och Bölkow Bo208, kommer att återuppstå under helgen efter åtskilliga år i dvala.

Föranmäl gärna dig och ditt flygplan - klicka här. Upplev skånskt flyggemyt när det är som bäst! Och vädret verkar vara med på noterna...


1990 Jaguar XJS V12 Cab



Det var länge sedan somliga var i Brighton på språkresa...och bloggisten har aldrig varit på språkresa i England, inte ens ett dugg på språkresa...

I vilket fall som helst så har produktionsbolaget och tankesmedjan Bakluckan Productions en ny idé till en såpopera: Plocka ihop fyra "fetnackar" till direktörer (eller motsvarande "magnater") som är välkända inom näringsliv och (därmed) media. Skicka iväg dem på en språkresa till Hastings i en passande "bil från helvetet". Varför inte en högerstyrd Jagga med V12'a? Det kommer garanterat bli en del mekaniska problem enroute...och intressanta diskusioner samt intriger. Några förslag på lämpliga potentater att casta in i coupé'n?



Kan man lära sig "förstå" engelsk kultur via detta åkdon? Denna bil till dinosaur har tidigare rullat i londontrafiken och är tillverkad 1990. Den kunde ha rullat av bandet lika gärna...hm...1962? Men det finns en skaplig portion av charm, no dubt...

Say after me; A Jaguar, it's a Jaguar....


Puss Moth SE-AFH - 1



Curt Sandberg har köpt de Havilland Puss Moth SE-AFH som legat nedmonterad och "undangömd" sedan 50-talet (Luftvärdigheten utgick 521104, alternativt 500427, och flygplanet avregistrerades 580221). Sonen Stefan - som flitigt figurerar här på bloggen - tyckte det vore kul att montera ihop Puss'en från 1930 igen...bara för att se hur den ser ut. Detta innan man drar igång med restaureringsarbetet på allvar. Här är två bilder som Stefan knäppte igår.

Tänkt är även att ha ett "roll in-event" om några veckor. Jag säger bara: Watch this space....


Svensk Sea Bee-sommar - 2



För några veckor sedan la jag ut inlägget Svensk Sea Bee-sommar, där ser man David Pajus Republic RC-3 Sea Bee SE-AXR parkerad på en klipphäll i skärgårdsmiljö. Här ovanför ser vi Sea Bee SE-CBW - i tidsrymd är det cirka 50 år mellan bilderna. Denna är tagen av Pej Kristoffersson och LIA skickade den till mig häromdagen. Ska vi gissa att platsen är någonstans i Stockholmsområdet? AB Nobiflyg ägde denna Sea Bee endast ett halvår - runt sommaren 1958.

Vad hände sedan med SE-CBW? Luftvärdigheten utgick i juni 1963 utan att förnyas och kärran avregistrerades tre år senare. Det tyder på ett haveri 1962-63. Någon därute som kanske vet?


ESMC 090814



Man har ju en svaghet för Beechcraft Bonanza, det är nog ett faktum som de som läst bloggen en längre tid borde ha konstaterat. Här ser vi en fin tysk F33A Bonanza i morgondagg och morgonsol - bilderna är klickbara...



Beech F33A Bonanza, D-EBOM, med tillverkningsnummer CE-1147, levererades ny till (Väst-)Tyskland på försommaren 1987. Kommer osökt ihåg att Bengt Carlsson i Oskarshamn - som då sålde flygplan under firmanamnet Business Aircraft Sales  - just den sommaren annonserade att han hade tre fabriksnya F33A Bonanza för  omgående levererans (den första i maj-månad). Ingen av dessa hamnade dock i Sverige... 


...det kallas livet



Prince & The Revolution  Let's Go Crazy

Let's Go Crazy släpptes i dagarna för 25 år sedan och var uppföljare till When Doves Cry. Båda ligger på det klassiska Prince-albumet Purple Rain. ...och även "från filmen med samma namn".

Dearly beloved, We are gathered here today 2 get through this thing called life...trevlig helg!


ESGE 090813



Plane Sailing's Catalina, G-PBYA, flögs i början av veckan ner från Dala-Järna till Borås-Viared (ESGE) - ankomsten har Claes påpassligt dokumenterat. Tidigare ikväll har vi varit på Viared och knäppt lite bilder på Cat'en...

     

Den kommande helgen är det flygshow i Borås, därav Catalinans närvaro. Sväng in på http://www.airshow.nu/ och upptäck ett mycket digert program.  


Med Meg i högersits...



...busflygs det i en Sk 50, Saab Safir - Westergren åker under Västerbron...

Från 50-talets svenska motsvarighet till Top Gun - Gula Divisionen


Skarpnäck


Agaton - 1



SE-AGA - allt som oftast kallad "Agaton" - är en Caudron C.510 Pelican från 1937 (tillverkningsnummer 7338/45). Prototypen till Pelican flög för första gången 1934 och det kom totalt tillverkas 62 stycken av Société des avions Caudron, på den tiden ägt av Renault, vid anläggningen i Issy-les-Moulineaux. Efter andra världskriget absorberades Caudron-Renault in i Nord Aviation.

Flygplanet ankom den 20 maj 1937 till Norrköping/Kungsängen, då med den franska registreringen F-AOYC och ferryflugen av en fransos vid namn Durandot. I början av juni så blev planet omregistrerat till SE-AGA med Norrköpings Automobil- och Flygklubb (NAFK) som ägare, det var utrustat för ambulansflygning i Röda Korsets regi (notera dörrarrangemaget på höger sida).

Under kriget hyr NAFK ut SE-AGA till Svensk Flygtjänst som använder planet för målgång åt försvaret. I början av februari 1945 köper Flygtjänst flygplanet och äger det sedan i ganska precis fyra år. 

Under rubriken Östgötaflyg köper eget plan kan man läsa följande i boken Mot vidare horisonter - Allmänflyg under 50 år i Linköpings flygklubb 1933-1983 -

Till den 1947 bildade ekonomiska föreningen Östgöta Flyg inköptes i mars 1949 en fyrsitsig maskin av märket Caudron Pelican som var tillverkat i Frankrike 1937. Den gråa SE-AGA, som fick sig en översyn varvid den målades om i rött och döptes till AGATON, kom närmast från Svensk Flygtjänst [Bland annat byttes planets Renault 4 Pei "Bengali 140"-motor - tillv.nr. 178 åkte ut och tillv.nr. 388 installerades. Min anm.].

Flygplanet var på många sätt unikt. Det var konstruerat helt i trä, hade fyra dörrar som på en finare bil, och styrspaken hängande ned från mitten i taket. Bland finesserna kan nämnas hydralbromsar och lufttryckstart av motor.

Trots att AGATON inte hade de bästa flygegenskaperna var det en tålig och oöm "arbetshäst". 1951 ansågs AGATON gjort sitt i Linköpings Flygklubb och man annonserade ut det för 3000 :-. Det blev ingen försäljning det året. Ett förnyat försök 1952, då priset sattes till 1500 :- lockade i alla fall några intressenter. Speciellt en spekulant bör nämnas. En dansk köpare erbjöd ett större parti vattenpass som likvid! Då klubben förklarade att det inte fanns någon markand för vattenpass i Sverige för tillfället, erbjöds LFK istället tvenne motorcyklar plus kontanter.



Som ny ägare noterades i augusti 1952, direktör Alexis Westberg i Göteborg. Två månader senare har SE-AGA en ny ägare igen - den på bloggen tidigare omtalade flygplanhandlaren Figge Bergman, Göteborg. I november 1954 säljer Figge officellt Pelican'en till Knut Liljedahl i Gällivare (bland andra flygplan som denne Liljedahl har ägt känner jag till två stycken; Avro 504 SE-ACC och Puss Moth SE-AFH). 


Luftvärdigheten för SE-AGA utgår den 21 februari 1958 utan att förnyas. I augusti samma år avregistreras flygplanet. På 70-talet dyker det upp hos doktor Sundblad i Gysinge och följer med i flytten av hans "Silver Hill", först till Klippan och senare till Falköping. Efter att för cirka 15 år sedan varit magasinerad i Norrköping så hamnade SE-AGA därefter hos Kåremo Flygmuseum.



Ena vingen (och en dörr + vingstötta?) till SE-AGA. Kåremo i augusti 2000.

Nuvarande ägare är sedan några år Niclas Amrén. Han står i startgropparna nu att sätta igång med restuareringsarbetet av Agaton. Än så länge saknas tre vingstöttor, sporrhjul och propeller samt hjulkåporna. Någon som vet var dessa attiraljer ligger?

Förutom dessa saker så verkar de flesta bitar hålla på att falla på plats. En liten lätt irriterande sak borde dock lösas innan: Vad då? Jo, precis som saken med Klemm Kl 35 SE-BGA som jag berättade om i vintras behövs en fångesthandling. Så hur hittar vi efterlevande släkt till den sist registrerade ägaren:

021105-0653  Knut Helge Liljedahl. Han bodde på Storgatan 1 i Gällivare när han avled den 1 juni 1971, var född i Gällivare. Blev änkling den 16 april 1967.

Hör av er via en kommentar här nedan.

Denna avslutande bild på SE-AGA är tagen av kompisen Paul på Barkarby i juni 2002.


1962 Jaguar E-Type - 2



I morse fick jag syn på den igen - spök-E-type'n - denna gången på Lidl-parkeringen. Är det månne slaktarn själv,  von Lidl, som åker såhär pass ståndsmässigt? Hann han inte hem från spökrundan innan gryningen denna morgon?

Spök-E-type'n - en sommarföljetång!


The EBL' dog - den sista Skyraider'n



SE-EBL var den sista av Svensk Flygtjänsts Douglas Skyraider i användning. Själv har jag minnen av henne som åttaåring i Visby sommaren 1976 - läs inlägget Ghost Riders In The Sky - eller - Skyraider with a goat. Fortsätt sedan gärna med att läsa Målgång - 2.

I november 1977 flögs SE-EBL från Visby till Säve (via Malmen) där hon förrådställdes och sju år senare fraktades kärran sjövägen till USA (sedermera reggad N5469Y men ej flugen). Numera finns denna Skyraider på museum i San Diegos hamn - ombord på USS Midway

Rubriken The EBL' dog är ett försök till travestering på The Able Dog, ett av många smeknamn på Skyraider.

Det snackas om att en av de kvarvarande tre Skyraider som finns i Sverige är på väg upp i luften igen. Kanske inte imorgon, men..... 

Dessa två foto-skott på SE-EBL är tagna av SuperEchoChris i Halmstad den 22 mars 1973, detta med hans då alldeles sprillans nya Minolta SRT 101 (som för övrigt var inköpt för hans första lön från F 5, han var vid denna tid elev vid krigsflygskolan).


Bästa sommarlåtarna - 31



Gino Vannelli  Wild Horses

Sommaren 1988. Men vad nu, säger ni - är inte serien med sommarlåtar slut för säsongen? Jo, egentligen är den väl det, men jag är inte sämre än jag kan göra ett litet undantag.Vi är ju trots allt "bara" någon vecka in i augusti...

Wild Horses påminner mig om de sista veckorna i lumpen. Minns hur jag en junieftermiddag lyckades med konststycket att somna på en "trettifemma" (alltså en styck J 35 Draken, i det här fallet närmare bestämt av version "Filip"). Låg och solade på vingen - med kompaniexpen långt bort på andra sidan fenan - på ett härligt grönskande F 10. Man grunnade på vad ska hända nu, efter muck? Då och då stördes friden av pyset av förångad isopropylnitrat, motorer som varvar upp och därefter Drakar som taxar förbi på väg ut till start bana 32. Fast direkt störd var jag inte av starterna...eller landningarna. Egentligen tvärtom - det var ytterst angenämt.



Där låg man och småslumrade i ett "jetparadis" och förträngde sin lätta existentiella ångest. Självklart såg man fram mot muck, men...

Wild Horses släpptes redan året innan, 1987. Var en såndär smygare, man hörde den då och då på radion och tog sin lilla tid för låten att "sätta sig". Därför är den mer sommaren 1988 än -87 för mig. På den tiden sa man inte gärna till sina polare att man gillade en låt med Gino Vannelli, så Wild Horses kan på sätt och vis klassas som något som är upplockat ur guilty pleasure-säcken. Missa nu inte kanadicken Vannellis state of the art-jeansmode...

Tack till Jessica för tipset.


Sydafrikansk svala



Inte jätteofta man springer på bilder på sydafrikanska Junkers Ju 86, men när jag ströbläddrade i några gamla Air Pictorial landade blicken på ovanstående. Typen fanns i Sverige - i flygvapnet kallades Ju 86K för B 3...och den "civila" Ju 86Z-7 betecknades Tp 9. Den sistnämnda fanns bara i ett exemplar och hade tidigare använts av ABA som SE-BAE, "Svalan".



De sydafrikanska planen var av versionerna Ju 86Z-1 och Z-5. Snart fick de sina Jumo-dieslar - alternativt RR Kestrel's - utbytta mot Pratt & Whitney Hornet-motorer och betecknades därefter även de som Ju 86Z-7. Totalt hade South African Airways 17 stycken, men det fanns även en Ju 86K-1 (det vill säga ett 18:e exemplar) i landet. Alla dessa inmönstrades under kriget och kom att skrotas när axelmakterna väl var besegrade.


Bästa sommarlåtarna - 30



Sniff 'n' the Tears   Driver's Seat

Sommaren 1979. Det var sista sommaren som mormor och morfar bodde i Västra Näs, på hösten flyttade de in till stan. Jag hade dille på att gjuta tennsoldater, läste Fantomen och en päronsplitt kostade 1,85.

Driver's Seat spelades redan in 1978 och har haft en märklig väg till att bli den klassiker den trots allt är idag. Hela albumet fanns inspelat och klart i över ett år innan det släpptes. Under tiden hade halva bandet hoppat av. Fastän att Sniff 'n' the Tears var en engelsk grupp blev inte Driver's Seat aldrig någon större hit i hemlandet. Störst inpact på hitlistorna hade låten om förarsätet faktiskt i början av 90-talet, detta efter att den då börjat synas (och främst höras) i vissa reklamsammanhang. 

Detta var inlägg nummer 30 i serien Bästa sommarlåtarna. Känns som det var målgång där, inlägget om förarsätet får bli den sista i serien om sommarlåtar. Det är dags att hitta på något annat nu, men innan jag tar tag i det la jag upp alla 30 inlägg i en egen kategori. Kanske blir det några fler sommarlåtar med början i juni nästa år? Förutsatt att bloggen då fortfarande är igång...


Oddjobb

 

Oddjobb! He's  a.....um? Korean!

I förra veckan hade vi uppe Goldfinger här på bloggen och innan idag berördes Oddball i Kellys Hjältar. Därför kan ju inte en "odd character" som Oddjobb lämnas därhän - vi måste låta "odda" vara jämt. Se här hur bra caddie han är åt Auric Goldfinger...håll i hatten...fore!


Oddball



Oddball! He's a freak!

Han skäller som en hund och allt - jag tror att många av er har sett den legendariska rullen Kellys hjältar både en och femton gånger. Någon sa att jag är lik denne Oddball, i filmen spelad av Donald Sutherland, på en bild tidigare utlagd här på bloggen. Men okej, jag ska börja öva på mitt hundskällande. Med denna komplettering plus lite längre skägg...sedan är det bara lära sig fickparkera med en Sherman-stridsvagn. Vov, vov..!!


Konstflygplanens stradivarius: Jungmeister - 6



Mer Finland: Vad som finns kvar av Bücker Jungmeister i vår del av världen - på flygmuseet på Helsingfors/Vantaa hänger fenan och ett roder från OH-SEA. Kyösti tog bilden...och byggde även modellen som syns nedan. Inte så stor...


South Swedish Vintage Fly-in 2009 - 1



Dags att slå på stora trumman för South Swedish Vintage Fly-in 2009. Platsen är Eslöv (ESME) och tidpunkt den 21-23 augusti - trevligt "häng" på ett trevligt flygfält. Det danska inslaget av besökare var ju betydande förra året och förhoppningsvis kommer det även denna gång ett skapligt gäng av Oscar Yankee's...



Återigen - och som sig bör - är det MFI-träff. Vågar man påstå att intresseföreningen MFI Flyers återigen kommit "upp på vingarna"?

Sedan en tid går det föranmäla sig och sitt flygplan. Sväng in på arrangemangets hemsida för att göra detta...samt för att få "lite mer kött på benen" - http://www.flyin.se/


Bästa sommarlåtarna - 29



The Kane Gang   The Closest Thing To Heaven

Sommaren 1984. Ömsom sol, ömsom regn...kanske med lite mer inslag av det senare, nu när man försöker minnas tillbaka. Även denna sommar var man på Gotland, fast bara några dagar i början av augusti. Någon dag efter vi kommit hem därifrån upplevde man århundradets åskväder. Det höll på en hel natt och bjöd på ett mer eller mindre "latent dagsljus". Alla satt påklädda vid den öppna ytterdörren på Noris - skulle blixten slå ner i ladugården? Även denna gång gick det bra...och den kåken står ju än...

Samtidigt pågick OS i Los Angeles och största ihågkomsten från den tillställningen är för min del Frank Anderssons sväng till Las Vegas...

The Closest Thing To Heaven nådde som bäst plats nummer 12 på englandslistan i juli.  Får väl anses som ett one hit wonder, frågan är om det är någon mer därute som känner igen den? Vacker blåögd soul...och ännu en video vars handling är förlagd till ett nöjesfält...


ESSF 090802



Som tidigare klargjorts i ett par inlägg - söndagen har alltså tillbringats i Hultsfred (ESSF) där det har varit flygdag. Rätt skapligt välbesökt, hörde siffran 5000 åskådare. Kul! Misstänker ni att det kommer en bildkavalkad nu så har ni fullständigt rätt - so here's goes...



Så var denna helg "i flygets tecken" över. Men det kommer flera. Vad händer härnäst?


ESSI 090801



Eftermiddagen har tillbringats på Visingsös nordspets, med andra ord, flygfältet (ESSI). Var inte med på förra årets fly in, men väl 2007 och 2006, så imorse när man klev upp var man peppad. Här följer ett antal bilder som tagits under eftermiddagen, cirka 75 aerodyner hade besökt fly in'et vid 16-snåret. 



Vid cirka klockan 16.40 havererade en gyrokopter direkt efter start (Aftonbladet har sådär koll, kallar det för flygplan i rubriken), den stallade och började brinna häftigt vid nedslaget. Det såg mycket otäckt ut och många av oss befarade det värsta. Dock hade de ombordvarande trots allt en hel del tur och klarade livhanken. Läs mer på SonicBoomBlog

Efter detta missöde, som lade lite sordin över evenmanget, blev det inget mer fotograferat. Man kände att man kanske skulle dra sig hemmåt. Och så fick det bli.

Men imorgon tar vi nya tag, då är det Hultsfred som gäller...


RSS 2.0