Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

ESSL 100729

Publicerad 2010-07-30 17:06:06 i Beech,



Linköpings flygklubb (LFK) står i år värd för European Bonanza Society:s fly in, det fjärde i ordningen. Tittade förbi LFK igårkväll och passade självfallet då på att ta lite bilder.

              

Femton stycken Beech Bonanza hade tagit sig dit i det tämligen usla vädret, runt 25 var från början anmälda. Fyra stycken hade först fått gå till Norrköping för att sedan flytta över till Saab-fältet (ESSL) på förkvällen. Idag lär ytterligare ett par-tre plan anlända. Läs mer på Bengts blogg: http://sbb.blogg.se/ 

På lördag gör Bonanza-gänget en utflykt till Gotland och på söndag avrundar man.


 
Vill du ha en? En med V-tail? Här är ett tyskt exemplar till salu.

Sedan, dessutom; att man konverterar Beech A36 eller B36 Bonanza - det vill säga varianterna med den långa kroppen - till turboprop må va' hänt (och helt klart förståerligt), men allvarligt talat; Bonanza i sin klassiska uppenbarelse är och förblir = piston, en AVGAS-törstande flygande Cadillac. Att då idag släpa hit en Diamond DA40NG får en att undra om man fattat vad det hela handlar om..? Man ställer inte en fram en dieseldriven Passat mitt i en träff för Cadlillacs...
  
Det är vid sådana här tillfällen man kan känna det varit bra mycket roligare om SE-CDW hade rönt ett bättre öde än bli lågornas rov, den där natten i september 2002. Annars också, för den delen. Läs Från Etiopien till Norberg - om ännu en Bonanza.

Ça Plane Jet Girl

Publicerad 2010-07-30 13:29:59 i Musik - 70-tal,

Dags för en battle: Orginalet mot covern - vilken är vad? Vilken var först?



Plastic Bertrand med Ça Plane Pour Moi eller Elton Motello med Jet Boy, Jet Girl?

Tro det eller ej, men detta inlägget har legat i skafferiet sedan oktober 2009. Passar att idag läggas ut då en TT Spekta-artikel syns både i SvD och DN.

Gone but not forgotten: Rinkaby - 1

Publicerad 2010-07-28 09:55:35 i Gone but not forgotten,



Rinkaby, 1,5 mil sydost om Kristianstad, började användas som övningsfält av dåvarande Flygkompaniet sommaren 1924. Det var frågan om ett område inom A 3:s skjutfält och fältytan var ganska gropig. Jaktkurser och spanarkurser, allt som oftast kom de att det närmaste decenniet bli förlagda hit, och platsen betecknades Ö4 (övningsfält 4).



Tre stycken Drontar ingående i "Flygpatrull, Rinkaby". Bilden, ett vykort från 20-talet, kommer från SFFs omfattande fotoarkiv. Så även nedanstående.



1934-1935 jämnades fältytan till och Rinkaby iordningsställdes åt flygvapnet.

Några år senare, mellan oktober 1939 och juni 1940, byggdes krigsflygfältet nästan en kilometer österut, sett från det gamla fältet invid Rinkaby läger.  Detta nya Rinkabyfält fick tre asfalterade 690-meters banor. Det uppfördes också en större- och tre mindre hangarer (se även avslutning nedan) samt ett antal baracker i fältets nordöstra hörn.

Främst har man hört talas om divisioner ur F 10 som långa tider var baserade här med J 8 Gloster Gladiator och J 20 Reggiane Re 2000 under beredskapsåren. Men självklart även andra förband, här är till exempel två bilder från arkiv Åke Hall (tack!) tagna sommaren 1944 då 2/F 9 låg på Rinkaby med sina J 11 Fiat CR.42.



Ett antal flyg plan från de krigsförande länderna kom att nödlanda på Rinkaby, nedan ser vi två amerikanska Boeing B-17G "Flygande fästningar". Det är frågan om 42-31548 "Shu Shu Baby" och 42-31362 "Alcohol Annie", bägge landade här den 11 april 1944 efter uppdrag mot Stettin. Ett annat exempel på nödlandare kan ni läsa om i det tidigare blogginlägget Friedrich från Lyngby.

 

Efter krigets slut blev Rinkaby åter övningsfält och fick nu beteckningen Ö1.    Krigsflygskolan F 5 använde det gamla krigsflygfältet (sedermera betecknat F 5R) vardagsmässigt under många år - se lite bilder från 70-talet här - och Kristanstads flygklubb byggde upp sin verksamhet, bildades 1945. 

1954 började Airtaco att flyga på sträckan Bromma - Rinkaby - Bulltofta. 1957 ombildades bolaget till Linjeflyg och man använde Lockheed Lodestar och DC-3 på linjen fram till 1960, då man flyttade över verksamheten till närbelägna Everöd.

Rinkaby har haft flera olika ICAO-koder. Kända i kronologisk ordning är SARI, SFRI, ESRI, ESDX och ESMD. På IATA-språk benämndes flygplatsen RKB. Här är en landningsplate på Rinkaby från tidigt 70-tal. Tack till Kenneth G!



I mitten av 70-talet startade Bo Gruwer en flygklubb, Bromölla Aviation Society (BAS), och som bas användes just Rinkaby - från Bosse Gruwer - Biggles i Bromölla:

Efter att själv ha skaffat sig privatflygarcertifikat 1973, startade Bosse tillsammans med två kompisar en flygklubb i Rinkaby. Med flygfältet som bas, med inhyrda flyglärare och med två inköpta flygplan påbörjades utbildning av elever i konstflygning. Verksamheten växte och totalt utbildades cirka tjugofem elever i konsten att konstflyga.

Jag hoppas kunna återkomma till BAS.

Ännu en liten flygfältskarta, denna gång Svenska Flygfält från 1984. Tack till Håkan O!



På senare år har Rinkaby-fältet använts av militären för att öva sprängning/reparation av landningsbanor (titta gärna närmare på satellitbilden).

Fallskärmsklubben försvann från Rinkaby cirka 1986, det är ungefär då jag gissar att man slutade att flyga här. Som av en tanke slutade krigsflygskolan att använda propellerflygplan (läs SK 61 Bulldog) ungefär samtidigt. Arméflyget kanske använde fältet ytterligare ett tag? Kristianstads flygklubb hade flyttat över till Everöd något tidigare. 

Vet någon mer exakt när sista flygningen skedde "officellt" här? Om jag fattat saken rätt så har man dock även senare landat på den skapligt intakta bana 12/30, den som använts en del som dragstrip.

Fler bilder tagna för något år sedan finns här. Här på bloggen har Rinkaby varit på tal åtskilliga gånger. Och mer blir det - pass på, snart kommer uppföljaren Gone but not forgotten: Rinkaby - 2.

Bilden nedan är tagen av Egon Sidelöv - artilleriflygkurs på Rinkaby 1959 med nyanskaffade Fpl 51, Piper Super Cub. Synliga är SE-CKH/51256, SE-CKL/51254 och SE-CKF/51255 (notera även flygledartornet på hangartaket). Även 1960 och -61 genomförde arméflyget sina kurser i grundläggande flygutbildning på Rinkaby. Nu är den tiden sedan länge förbi, det snackas om att man ska riva de gamla militära hangarerna...

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela