Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

BHT-1 SE-ANX - 1

Publicerad 2009-09-30 08:33:06 i Propulärkultur,



Jag tror att det är få - om ens något - flygplan i svensk flyghistoria som är så pass omskrivet i förhållande till "egen volym" såväl som "produktionsvolym" som BHT-1. Spaltmetrar har skrivits...

Man kan nog närmast likna flygplanet som ett modellplan med plats för en pilot i skala 1:1. Och åtskilliga modeller har byggts av detta lilla flygplan, kallat "Beauty", genom åren. Borde alltså vara mången modellsnidare - som då var i tonåren och nu 60-70-årsåldern - som väl känner igen BHT-1. 



Men hur många av fullskala flygplanet (hur litet det än må vara) byggdes tror ni? Faktiskt bara ett enda exemplar, SE-ANX. Därför skulle jag vilja påstå att just BHT-1 SE-ANX inte bara är ett flygplan, en flygplantyp, ett modellflygplan modell större...det är även en slags ikon.

Det finns anledning att återkomma till BHT-1 "Beauty" rätt snart igen. Här kommer "ett litet köttben" så länge: Två skannade sidor ur klassikern Sportflyg av Harald Millgård om BHT-1 - klicka för större storlek.





BestManN SE-BMN - 1

Publicerad 2009-09-29 09:57:39 i Bücker,



Bilden på Bücker Bü 181 Bestmann D-ELAM bör vara tagen 1978, antagligen i samband med ferryn till sin nye svenske ägare. D-ELAM ströks ur det tyska registret i slutet av august detta året.

Flygplanet tillverkades 1945 i Örnsköldsvik, detta av Hägglunds & Söner. Totalt 120 stycken Bestmann byggdes där på licens 1944-46 och typen kallades i flygvapnet för Sk 25. Den 10 oktober 1945 godkändes Bestmann'en efter leverans till flygvapnet (FV) och blev som de flesta andra Sk 25 baserad på Krigsflygskolan, F 5, på Ljungbyhed. FV-nr var 25084 och planet fick koden F 5-284.



På F 5 användes Sk 25 fram till tidigt 50-tal. I mitten av maj 1953 medgav regeringen att flygvapnets hela bestånd av Sk 25 - då 95 flygplan - fick säljas utomlands (Leveranserna av ersättaren Saab 91B Safir, Sk 50B, var då i full gång.). Under 1954/55 såldes dessa via Svensk Flygtjänst och en dansk mellanhand främst till Västtyskland. Några exemplar hamnade också i Österrike och Schweiz. Just 25084 blev alltså tysk, D-ELAM och registrerades som sådan i mars 1956.

I slutet av 70-talet kom D-ELAM bli avställd i Pirmasens, nära franska gränsen. Kärran annonserades ut...och Björn Löwgren nappade. Faktum är att det var en och annan "trött och tysk" Hägglundstillverkad Bestmann som vid denna tid - sent 70-tal - kunde ses i olika annonser här och var, till exempel i Flygrevyn. Fem-sex stycken letade sig tillbaka till Sverige. Någon av dessa har (orestaurerad) dock sålts tillbaka till Tyskland på senare år igen.

12 flygtimmar (fördelat på två dagar med en övernattning i Danmark) loggade Löwgren hem till Skå-Edeby med D-ELAM anno 1978. Ganska snart därefter hamnade Bestmann'en hos meken Carl Skogsbergh i Norrtälje. Meningen var att iordningställa planet, exprimentklassa det och flyga...men det var kanske mer jobb än vad man kanske från början trodde. Efter några år kom "den gamle Hägglundaren" tillbaka till Skå. År 2007 blev det en ny ägare och projektet tog fart igen - nedanstående bild togs för cirka ett år sedan. Fortsättning följer...


Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela