Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Vad är allmänflyg?

Publicerad 2013-10-31 00:00:00 i Allmänt, Personligt urval, Propulärkultur, Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

Ständigt blir man påmind när man jobbar med Bromma-problematiken hur svårt våra byråkrater har med begreppet allmänflyg. Ju fler utredningar och PM etc desto grötigare blir det.

Från Trafikanalys Luftfart 2011:6 utgivet av självaste Transportstyrelsen:

Allmänflyg: Innehåller kategorierna aerial work, privatflyg och skolflyg. Aerial work består av jordbruksflyg, flygfotografering, reklamflyg, skogsbrandsbevakning mm. Som privatflyg räknas dels flygning för privat bruk utan kommersiellt syfte, dels affärsflyg, det vill säga befordran av passagerare eller gods för företag eller myndighet i egna luftfartyg. Skolflyg är sådan verksamhet där ändamålet är pilotutbildning och där flygningen övervakas av instruktör.

Detta är ju knappast en fullträff till svar. Mina damer och herrar till byråkrater, jag ska göra det enkelt för er:

Allmänflyg är definierat av vad det  i n t e  är - det är inte militärflyg och det är inte trafikflyg! Det är resten!

Svårare än så behöver det egentligen inte vara. Det är en simpel och äldre översättning av det engelska uttrycket General Aviation (ofta förkortat till GA). Det är inte svårt om man gör det enkelt för sig och tänker på detta vis: 1) Militärflyg, 2) trafikflyg och 3) flyg i allmänhet.

Vidare från samma dokument:

Bruksflyg: Är ett samlat begrepp för taxiflyg och aerial work.

Taxiflyg: Yrkesmässig, icke regelbunden luftfart för transport av passagerare med luftfartyg som är typgodkänt för befordran av högst tio passagerare, eller av gods med luftfartyg vars högsta tillåtna startmassa inte överstiger 5,7 ton.

Sportbetonat flyg: Ultralätt flyg, segelflyg, skärmflyg och hängflyg.


Dessa bör sorteras in  u n d e r  begreppet allmänflyg, inte ställas vid sidan av.

En annan sak som man märker av är användandet av ordet allmänflyg med negativ klang och förkortningen GA i mer positiv dito, fast de betyder samma sak. Detta är märkbart hos Swedavia i Brommafrågan.  

 
Jag är fullständigt medveten om Chicagokonventionen Annex 6, Part 1, Chapter 1, där allmänflyg definieras som allt som inte är ”scheduled air services and non-scheduled air transport operations for remuneration or hire or aerial work”. Men vad är praxis, vad är hårklyveri? Förhållandena vad det gäller Sverige tydliggörs med ett citat hämtat från detta dokument:

Sammanfattningsvis räknar man i Sverige i praktiken oftast in all civil luftfart som inte är kommersiell linjetransport eller regelbunden charter i begreppet allmänflyg, det vill säga taxiflyg och aerial work/bruksflyg inkluderas vid sidan av kategorierna privatflyg och skolflyg. Utifrån denna mer praktiskt grundade definition hänvisar man omväxlande till allmän- och bruksflyget, allmän- och taxiflyget eller kort och gott allmänflyget.

Som hjälp plockas åter denna 50-åriga illustration av civilflyget fram igen. Förvärvsflyg är det gamla uttrycket för bruksflyg. Hur svårt ska det vara?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Stellan

Publicerad 2013-10-31 08:21:10

Mycket svårt. Uppenbarligen.

Jag vet inte om jag läst något svar på denna min fråga tidigare, men vad säger politikerna på nationell och lokal nivå? Eller duckar man och hänvisar till att Swedavia är ett statligt affärsdrivande företag och att man vill undvika ministerstyre?

Postat av: Lars Sundin

Publicerad 2013-10-31 10:12:14

Minns från 60-talet - innan bloggisten Fredric var född - SPAF:s ihärdiga propaganda för termen "allmänflyg" och denna förenings agitation i övrig.

Ännu vet ingen vad allmänflyg är, skulle jag säga.

Slasken?

Lasse S

Postat av: F

Publicerad 2013-10-31 10:38:48

Slasken!? Ja, egentligen borde väl din kommentar hamna där, Lasse S. Du minns SPAFs "ihärdiga propaganda för termen "allmänflyg" och denna förenings agitation i övrig" men tog tydligen inte till dig begreppet "allmänflyg". Det här handlar om göra begreppet begripligt, skit samma när jag är född!

Postat av: Håkan Buffal-O.

Publicerad 2013-10-31 16:16:13

Lars "Slasken" Sundin verkar tyvärr ha blivit allmänt flygfientlig med tiden, eller skall man skriva allmänflygfientlig?

Ordet "Allmänflyg" var ju under sjuttiotalet fastslaget som begrepp och är och var exakt det som bloggisten beskrivit.

Benämningen "General Aviation" är ju inte lätt att översätta till något kort och kärnfullt på svenska så ordet "Allmänflyg" är väl så nära man kan komma och dessutom är det ju vedertaget.

Men, men, det är kanske med människor som med vin?
Vissa viner mognar med tiden och förbättras sakta men säkert tills de är förbrukade medan andra surnar snabbt och lämnar en bitter eftersmak som uppskattas av få förutom vinägerfabrikanterna.

Postat av: Andreas

Publicerad 2013-10-31 22:49:50

En viss filmstjärna i staterna har en egen 707, på en egen flygplats.
Kan man verkligen kalla det för allmänflyg :-) Kärran är ju trots allt inte i trafik.
Han ligger väl mestadels i varvet, studds och gå.

Skämt åsido, vad sägs om ordet Småflyg, då man menar sånt som kan starta och landa på gräs eller vatten?

Postat av: F

Publicerad 2013-11-01 09:12:38

Nja, Andreas, ett sånt uttryck kan möjligen användas när man pratar med "Svensson", men annars tycker jag att det förminskar värdet. Möjligen "lättare allmänflyg" :)

Postat av: Weiron

Publicerad 2013-11-01 18:14:01

Förstår inte varför Lars Sundin, efter sitt inlägg, ges epitetet "Slasken"..(?). Visst - han har efter sina många "icke svar" och flummiga utsvävningar på ett känt flyghistoriskt forum blivit avstängd. Men här minns han bara sina minnen från SPAF:s agitation för allmänflyget från 1960-talet. Huruvida bloggisten då var född, eller kanske inte ens var påtänkt, saknar relevans i frågan om betydelsen av begreppet "allmänflyg"...

Postat av: F

Publicerad 2013-11-01 21:30:26

Precis Weiron, som att jag inte vet något om den s k propaganda och/eller agitation som Svenska Privat- och Allmänflygföreningen (idag AOPA Sweden) gjorde, trots att jag inte var född? Det räcker kanske med att ha xx antal årgångar av Flyghorisont och känna en hel del människor som var med för att få en skaplig inblick? Jag läste in det som att Sundin klappade mig på huvudet; "lille ponke, detta vet du inte något om, för du var inte född."

Själv förstår jag inte varför Sundin kände att han behövde posta sin kommentar i överhuvudtaget. Då jag f ö är moderator på det omnämnda forumet hör det väl till att han ser mig med oblida ögon, det ena kanske ger det andra vad vet jag.

Sudden skrev själv "Slasken?"...och antar att detta fick Håkan att använda det som epitetet.

Postat av: F

Publicerad 2013-11-02 15:26:05

Från Flyghorisont 1/1969:

"Då man inom ICAO började diskutera behovet av driftsbestämmelser för all internationell flygverksamhet togs definitionsfrågan upp. Den behandlades vid 4. och 5. AN-konferensen i Montreal och resulterade i att man tills vidare enades om följande definition:
"Den internationell flygverksamheten som bedrivs med vilket som helst flygplan oavsett flygvikt som icke täcks av tillämpningsföreskrifterna i Annex 6, kapitel 2.""

En definition utifrån vad allmänflyg inte är...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela