Cape to Cape på ESKB
Cape to Cape Fas 2 är igång! Johan Wiklund startade från Stockholm/Barkarby (ESKB) vid kl 14.00 idag i en väderlek som lämnade en hel del övrigt att önska. Nu vid kl 19.41 har han landat med sin de Havilland DH.60 Moth SE-AMO på Kastrup - dagens etappmål var nått! Vädret gjorde att det inte gick att gå närmaste vägen, utan det fick bli kustvägen ner till Kalmar och sedan kurs mot Köpenhamn via ett tankstopp på hemmabasen Eslöv.
Var detta sista gången som ett flygplan landade och startade från anrika Barkarby flygfält, anlagt 1913 och stängt av Järfälla kommun 2010? Ja, det återstår att se. Denna gång skedde det i alla fall med tillstånd från kommunen, vilket blev klart så sent som under gårdagen. Det var härifrån som Gösta Andrée startade sin resa i sin Moth SE-ABS 1929.
Efter start på den hårdgjorda banan (gräset är tämligen högvuxet) gjorde Johan några förbiflygningar för den samlade skaran entusiaster, vänner och sponsorer, fortsatte sedan med en passage av Bromma flygplats och vidare söderut via Stockholms centrala delar.
Dagen började för Johans del i SVTs Gomorgon Sverige...
...för att sedan springa över till "nästa station", det vill säga Sveriges Radio.
Här kommer en samling bilder som bloggisten tagit under dagen.
Se även Peter Lianders blogg och detta youtubeklippet. I morgon väntar ett event vid tioåsnåret vid Lauritzen-terminalen på Kastrup där dansk media samt Johans arbetsgivare SAS kommer märkas...vilket de i och för sig redan gjorde på Barkarby...
Avslutar dagens blogginlägg med en bild där Johan flankeras av två personer som på ett eller annat vis måste anses som hörnstenar i forutsättningarna för expedition Cape to Cape: Till vänster står Björn Blomstrand som byggt deHavilland Moth SE-AMO och till höger ser vi Peder Andrée som är sonson till Gösta Andrée, svensken som i en Moth flög till Sydafrika - och tillbaka - 1929-30.