Lae - inte bara en stad på Nya Guinea

Flygkultur i bloggosfären sedan 2005

Hört i Almedalen

Publicerad 2015-07-02 05:55:00 i Swedavia - svenskt flygs fiende nr 1,

 
Följande text har inkommit till bloggisten från en "förbipasserande" i Almedalen. Personen iaktog och hörde ett intressant samtal...


Det här...är ju inte så bra

En trafikflygare besökte i början av veckan Swedavias "Gate Almedalen" och passade på att försöka få lite svar på lite enklare frågor. Vid Swedavia-baren stod VD Torborg Chetkovich och en kommunikatör och njöt av biobränslets minimala miljöpåverkan. När piloten konfronterar kommunikatören rörande de ökade utsläppen på grund av Säves stängning, blev svaren näst intill ordagranna citat tagna från den text som Swedavia kommunicerat med Näringsdepartementet, om hur man ska svara media när obekväma frågor dyker upp.

Kommunikatören förklarade Swedavias agerande med att man inte kan motivera investeringar på 250 miljoner kronor på Säve. Piloten frågar då hur de ställer sig till en eventuell försäljning av flygplatsen? 

- Det välkomnar vi, svarade Swedavias kommunikatör.

- Alltså, nu ljuger ni i Swedavia ägarna och hela flygsverige rätt upp i ögonen, replikerade piloten.

För om ni kommer ihåg, så var det precis det Swedavia inte kommunicerade med sina ägare: Säve ska läggas ner.

Nu slutade Torborg att lyssna och gick och hämtade Swedavias kommunikationschef, vilken anlände omgående och undrade om det är något hon kan hjälpa till med. Piloten förklarade att Swedavia har kommunicerat med Näringsdepartementet om att Säve skall stängas oavsett, men kommunikatören säger att Swedavia välkomnar en försäljning. Detta är helt klart motstridigt, eller hur? Man måste anta att det Swedavia skrivit till Näringsdepartementet är det som gäller. Annars måste man ljuga både för sig själva, för politikerna och för allmänheten.
 
Kommunikationschefen fäller då kommentaren:


- Det här...är ju inte så bra.

Piloten skakade på huvdet och gick därifrån. Det som kanske är det mest skrämmande är att Swedavias VD Torborg Chetkovich, som har godkänt dokumentet, hör allt i detta samtal men säger zero, zip, zilch, nada...ingenting.

Uppsnappat alltså på "Gate Almedalen". Kan det möjligen nu vara så att vi står inför ett "Swedavia Gate" vilket kommer att brisera inom kort?

Det enda som Swedavia har lämnat till Näringdepartementet, vad det gäller Säve, är två små ynka dokument, ingen utredning. Det ena är en pressrelease och det andra är en lathund för att hantera mediafrågor. Bägge dokumenten finns att läsa här och jag citerar (återigen) följande mening:

Bakgrunden till detta beslut är att de investeringar som är nödvändiga i bansystemet är så pass stora, omkring en kvarts miljard, att alla övriga alternativ inkl. försäljning är uttömda.
 

Swedavia ljuger alltså om Göteborg/Säve, likaså "slirar man på sanningen" (ett understatement) vad det gäller Stockholm/Bromma. Dessa saker har vi sett och noterat under en rätt lång tid nu. Därför är det inte direkt någon överraskning att det även mörkas saker i hanteringen av Arlanda - detta framkom i en insändare i Upsala Nya Tidning för ett par dagar sedan. Jag saxar ett stycke:
 

Swedavia har aviserat investeringar om 13 miljarder på Arlanda men inte en krona på banlängd. Man har i stället sagt att Arlanda har adekvata banlängder för kommande 25 år.
 

Detta hänger naturligtvis inte ihop och det är på tiden att Swedavia slutar mörka dessa grundläggande brister för politiker, näringsliv och resenärer. Problematiken är naturligtvis inte okänd för Swedavia och fast Arlandas tredje bana endast varit i bruk under tolv år har man själv vid två tillfällen utrett en förlängning av densamma.
   

När man sett prislappen har man dock backat, vilket jag hävdar är ett misstag.
 

I stället för att torgföra en investering i tillgänglighet för att nå de politiskt och ekonomiskt uppställda målen, väljer Swedavia att lägga över ansvaret på resenären som i slutänden skulle få betala en höjd avgift.

 
Det är väl här vi närmar oss pudelns kärna: tredje banan byggdes från början alldeles för kort och att ingen i dag vill ta ansvaret och kostnaden för att korrigera misstaget.

    
Varför inte lägga pengar som Swedavia vill plöja ner på Bromma i en banförlängning på Arlanda istället? Vore inte det rätt logiskt, Connect Sweden? Eller som sammanslutningen borde heta, Connect Sthlm?
 

Man undrar verkligen hur länge ledningen för ett statligt svenskt företag ska komma undan med att ljuga för politiker, massmedia och andra beslutsfattare? Och inte minst; för svenska folket? Swedavia är snarare ett fastighetsbolag än en flygplatskoncern. Det där med att Swedavia skapar tillgänglighet har de helt fått om bakfoten - det är ju tämligen uppenbart. Kanske blir det läge att ställa en del frågor kring Swedavia till infrastrukturministern med flera vid dagens arrangemang Aerospace Almedalen?


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Weiron

Publicerad 2015-07-03 20:41:29

Borde man inte även HEMLIGSTÄMPLA ledningens för Swedavias inkompetens för att undanröja alla tvivel huruvida den är Svenskt flygs fiende nummer 1???

Postat av: F

Publicerad 2015-07-05 23:32:57

Jo, de gör sitt bästa att dölja detta faktum, Weiron. Men sanningen håller på att hinna ifatt dem....och det kommer inte bli vackert...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lazerjesus

Les Aventures de lazer du Jesus

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela